English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کاهش تولید و تقاضا برای برنج

پس از کاهش 18 درصدی تولید برنج در سال زراعی گذشته شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران طرح توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی را اجرایی کرده تا مانع گرانی برنج شود اما طبق اطلاعیه این شرکت تاکنون 43 هزار تن از این برنج فروش رفته و تقاضا برای برنج کاهش یافته است.

کاهش تولید و تقاضا برای برنج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج گزارش، پس از کاهش 18 درصدی تولید برنج در سال زراعی گذشته شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران طرح توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی را اجرایی کرد که طبق اطلاعیه این شرکت تاکنون 43 هزار تن از این برنج فروش رفته است و تقاضا برای برنج کاهش یافته است.

شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه در خصوص توزیع برنج در کشور اعلام کرده «با توجه به خشکسالی های ناشی از کاهش نزولات آسمانی در سال زراعی جاری، میزان تولید برنج کشور ۱۸ و نیم درصد کاهش یافته است‌. از سوی دیگر به منظور حمایت از کشاورزان شالیکار، دولت مکلف است نسبت به محدودیت واردات برنج در دوره زمانی خاصی اقدام نماید. بر همین اساس پیش بینی های لازم برای جبران این کاهش تولید از محل موجودی ذخایر راهبردی کشور به عمل آمده و در مرحله اول طرح توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی از انواع هندی پاکستانی و تایلندی ابلاغ گردید. همچنین برای تداوم این طرح و افزایش این میزان هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. از ابتدای شهریور ماه تاکنون صرفاً ۴۳ هزار تن از این برنج دارای متقاضی بوده و واریز وجه نموده‌اند که از این مقدار صرفاً ۳۰ هزار تن از انبارهای شرکت خارج و مابقی به مرور در حال خروج است بدین وسیله از تمامی شبکه‌های توزیع منتخب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری، کارمندی و مصرف محلی دعوت می‌شود در صورت نیاز به برج وارداتی از طریق کارگروه‌های تنظیم بازار استانی، سازمان‌های جهاد کشاورزی یا صنعت، معدن و تجارت استان اقدام و برنج مورد نیاز کشور را تامین و توزیع کنند.»

در دو سال اخیر که قیمت ارز در کشور به شدت افزایش یافت واردات برنج هم متوقف شد، این در حالی است که سال های قبل از تحری حدود 2 هزار تن برنج خارجی واردات می شد و در سال های ابتدای تحریم این واردات به نصف رسید و در شرایط کنونی هم هیچگونه وارداتی انجام نمی شود و همین مساله منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی هم شد که در شرایط کنونی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای تنظیم بازار تصمیم گرفته است 100 هزار تن برنج خارجی به بازار تزریق کند اما تقاضای چندانی برای این موجودی برنج وجود دارد و تنها نیمی از آن در بازار عرضه شده است و این مساله ناشی از کاهش مصصرف مردم در نتیجه کاهش قدرت خرید آنهاست

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه