English

دبیر سابق مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در گفت و گوی اختصاصی با موج ؛

رفتار با کودکان گلفروش قابل پیگیری قضایی است / در جامعه بین المللی در معرض قضاوت هستیم

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک معتقد است که با برخوردهایی از جنس برخورد با کودکان گلفروش کرمانی، کینه ای در دل کودک آزار دیده شکل می گیرد که او می پندارد با بزرگ شدن باید با اقدام متقابل به جامعه پاسخ دهد. لذا باید قوانین حوزه کودک با وسواس اجرا و دستگاه های نظارتی با عملکرد خود مانع از بروز چنین رخدادهایی در جامعه شوند.

رفتار با کودکان گلفروش قابل پیگیری قضایی است / در جامعه بین المللی در معرض قضاوت هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، چند روز قبل فیلمی از دو کودک گلفروش کرمانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در حال خوردن چند شاخه گل شاخه جدا بودند! مردی که بعدها مشخص شد پیمانکار شهرداری کرمان بوده، در فضای روانی لبریز از بیم و دلهره کودکان را وادار به چنین کاری میکند. همه این مدعا در فیلم قابل برداشت است. دیدن این فیلم ناخودآگاه فجایع کودک آزاری اخیر را با تیترهای رسانه ها که همگی بار منفی دارند و از شکایت اهالی رسانه حکایت می کنند را در ذهن رج میزند.

با این همه در مواجهه با مشکلاتی از این دست که در سالیان اخیر بلای جان جامعه ما شده اند، سوالی همیشگی در ذهن نقش می بندد که چرا؟ و چرا‌هایی که در تقابل با هر رخداد تلخ در ذهن و زبان شکل میگیرند. چرا هایی که باید در عمل و با دغدغه آسیب شناسی شوند تا دیگر شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم. این آرزوی همه پدر و مادرانی است که با دیدن چنین تصاویری کودکان خود را به جای قربانیان تصور می کنند. دبیر سابق مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مدیرکل دفتر حقوق بشر وزارت دادگستری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج به آسیب شناسی این اتفاق و اتفاقاتی که منجر به بهره کشی مالی از کودکان می شود پرداخت.  

 

مظفر الوندی با انتقاد از ناشناخته ماندن حقوق کودک در کشورمان گفت: در مورد آزار کودکان گلفروش کرمان یا موارد مشابه نکته کلیدی این است که ما تا زمانی که نتوانیم نهاد های دولتی و حتی بخش خصوصی را با معیارهای حقوق کودک آشنا کنیم، همین مشکلات کماکان برای این طیف از کودکان وجود خواهد داشت و اتفاقات مشابه اتفاق خواهد افتاد. یعنی تا زمانی که خط قرمز مشخصی بر اساس معیارهای بین‌المللی و قوانین داخلی در خصوص رفتار با کودک و نوجوان در کشور وجود نداشته باشد امکان رخداد چنین وقایعی وجود نخواهد داشت.  

 

آزار دو کودک گلفروش؛ هشداری است به جامعه ما !

وی با  بیان اینکه چنین اتفاقاتی هشداری است به جامعه ما ادامه داد: بنابراین ماجرای آزار دو کودک گلفروش  کرمانی که آنها را به خوردن گل هایی که برای فروش همراه داشتند مجبور می کنند، و حتی موارد مشابه این نوع رفتار ها که در سال های گذشته کم و بیش در فضای مجازی و رسانه های رسمی کشور بازتاب پیدا کرده اند؛ هشداری است به جامعه ما. هشداری به من و به شما به تمامی افراد جامعه که برویم و روی فقدان این اصل بیندیشیم. اصلی که تعیین میکند قوانین حوزه کودک باید شفاف و روشن چارچوب های رفتار با کودک را به ویژه در حوزه کار و رابطه بزرگسالان با کودکان مشخص و معین کند.

 

در جامعه بین المللی در معرض قضاوتیم !

مدیرکل سابق دفتر حقوق بشر و تشکل‌های وزارت دادگستری در ادامه افزود: خوشبختانه در کشور ما هم قوانین داخلی بازدارنده و هم قوانین بین المللی در این مورد وجود دارد. چرا که ما ملزم به رعایت به مفاد قانونی کنوانسیون حقوق کودک هستیم و هر پنج سال یک بار باید گزارشی دوره ای از فعالیت دستگاه های مرتبط با حقوق کودک را به جامعه بین المللی ارائه کنیم. بنابراین بیش از آنچه که تصور کنیم در جامعه بین المللی در معرض قضاوت هستیم.

 

کودک گلفروش1

 

 

کاری که کودک سبب گردش مالی اش باشد، غیر قانونی است

وی با تصریح بر رعایت قوانین حوزه کودک خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد رعایت قوانین موجود است. جای تاسف دارد که مثلا متوجه می‌شویم که کودک زباله گردی در شهرداری در حال یافتن زباله است. این نشان میدهد که آن مکانی که این کودکان را به کار می‌گیرد و به آنها حقوق می دهد و گردش مالی بالایی به واسطه بکارگیری این کودکان نصیبش می شود، در حال ارتکاب جرم است. ضمن آنکه اصل چنین کارهایی که کودکان در آن عامل گردش مالی هستند از اساس غیر قانونی است. چرا که بکارگیری کودکان در کارهای سخت و زیان آور و خارج از سن قانونی جرم مسلم است. تخلف آشکار است . هم در قوانین ما و هم در قوانین بین المللی و حتی در قوانین جزایی کشورمان همه این جنس کارها جرم محسوب میشود.

حالا اگر در حین این همکاری مجرمانه اذیت و آزاری هم از متوجه کودکان شود در این زمینه هم قوانینی وجود دارد که باید در جای خود اعمال شود.

 

فیلم کودک آزاری کرمان قابل پیگیری قضایی است

الوندی با اشاره به این نکته که هنوز ابعاد فیلم کودک آزاری کرمان کاملا روشن نشده، گفت: از این اتفاق فقط در فضای مجازی فیلمی منتشر شده و برخی از مسئولان صحبت هایی را عنوان کرده اند. اما آنچه که منتشر شده نشان می دهد که کودکان در فضای سراسر رعب و وحشت و متاثر به زور دچار آزار می‌شوند و به زور مجبورشان می کنند که گل های همراه خود را بخورند. این فیلم با اینکه نکات مبهمی دارد اما در همین حد و اندازه که در فضای مجازی منتشر شده قابل پیگیری قضایی است.

 

باید متخصصان و روانشناسان روی اتفاق کرمان کار کنند

وی با بیان اینکه شاید این اتفاق در نظر برخی ساده جلوه کند و یک اتفاق معمولی به نظر بیاید، تاکید کرد: شاید برخی فکر کنند که با دستگیری و مجازات عوامل آزار و اذیت کودکان کرمانی مسئله فیصله پیدا می‌کند. اما اینطور نیست. این اتفاق جای بحث فراوان دارد. باید متخصصان و روانشناسان روی این موضوع کار و ریشه های این اقدام غیرانسانی را پیدا کنند. دستگاهای نظارتی هم باید طوری عمل کنند که اتفاقات مشابه دیگری به وقوع نپیوندد.

 

با این اتفاقات آثار سوء روانی در ذهن کودک نقش می بندد

دبیر اسبق کنوانسیون حقوق کودک اگر چنین اتفاقی مثل اتفاقی که برای کودکان گلفروش کرمانی افتاد برای کودکی بیفتد، گرچه متولی قضایی مجازات متخلف را اعمال میکند، اما آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است این است که آثار سوء روانی در ذهن کودک نقش می‌بندد و همین اتفاق ساده به کینه ای تبدیل میشود که در بزهکاری و ارتکاب جرم و جنایت در آینده جامعه موثر واقع خواهد شد و کودک می پندارد که با بزرگ شدن باید با اقدام متقابل به جامعه پاسخ دهد. بنابراین جبران چنین اتفاقی خیلی مشکل است و جامعه ما را با مخاطرات سنگینی مواجه میکند.

برای مثال وقتی پرونده عمده کودکانی که در سنین پایین مرتکب بزه می شوند را مطالعه کنید نشانه هایی از آزار و اذیت‌های اینچنینی در خاطرات و زندگی دوران کودکی آنها دیده می شود که از سرخوردگی و فشارهایی صورت یافته که در دوران کودکی اتفاق افتاده اند. نشانه هایی از تحقیر در جامعه در مدرسه  و در خانواده در ذهن این کودکان وجود دارد که جبران نشدنی است.

 

اجرای قوانین کودک  با در نظر گرفتن مصالح عالی کودک 

این آسیب شناس حوزه کودک با اشاره به این نکته که طبق آنچه که خوانده ام گویا  مسئولان ادعا کرده بودند که کارفرما و خود فردی که این رفتار را با کودکان انجام داده را اخراج کرده اند و شاید آنها را مجازات هم بکنند. اما آنچه مسلم است این است که اثر سوء چنین رفتاری تا پایان عمر با این کودکان خواهد بود و آنان را آزار خواهد داد. درست به خاطر همین حساسیت ها ست که کارشناسان اصرار دارند که قوانین حوزه کودک باید با وسواس و با در نظر گرفتن مصالح عالی کودک باید اجرایی و عملیاتی شوند. اشاره من به این معنا نیست که ما کبود قوانین داریم نه. شاید برخی از مفاد قانونی ما ناقص باشند اما این به معنای کمبود مفاد قانونی نیست. مثلا وقتی شهرداری ما از وجود چنین قوانینی اطلاع یابد در وقت عقد قرارداد با پیمانکاران این مسئله را لحاظ میکند که کارگر یک پیمانکار نمی تواند  قبل از رسیدن به سن قانونی در کار ساختمانی استخدام شود. متاسفانه بسیاری از ارگان های غیر دولتی و خصوصی کشور وحتی برخی از  دستگاه های رسمی از کودکان بهره‌کشی استثمارگونه‌ای میکنند. چون کودکان نیروی ارزانی محسوب میشوند و از آنجایی که قدرت شکایت ندارند و با ترس و ارعاب میتوان آنها را کنترل و به کارهای سخت وادار کرد، تمایل زیادی دارند که با این نیروهایی که این همه مزیت دارند کار کنند!

 

 با رفتار غیر انسانی کودک دشمن آینده جامعه می شود  

الوندی با اشاره به این نکته که فیلم کودکان گلفروش کرمانی یکی از هزارن اتفاقی است که در هر روز در مملکت ما می افتد، افزود: با این وجود من از شما سوال میکنم که از میان اینهمه فیلم چند فیلم مثل فیلم کودکان گلفروش کرمان رسانه ای میشود؟ خیلی دردناک است که فکر کنیم بسیاری از این جنایات در پشت پرده اتفاق می افتد و عده‌ای  با رفتار غیرانسانی خود که با کودکان می‌کنند هم نیروی خلاقه کودکان را نابود میکنند و از آنان دشمنانی برای جامعه فردا می سازند. بنابراین من فکر میکنم باید افرادی که با کودکان بد اخلاقی میکنند باید به اشد مجازات برسند. به ویژه در چنین مقطعی که مجازات برخی از این متخلفان به عاملی بازدارنده تبدیل شود که با دیدن و شنیدن مجازت آنها هر کس پس از اجازه تعرض و بد رفتاری به کودکان را به خود ندهد. بنابراین شک نکنید که با رفتار غیر انسانی بزرگترها، کودک دشمن آینده جامعه خواهد شد !

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه