English

عضو انجمن فولاد ایران در گفتگو با خبرگزاری موج:

فولادسازان به دلیل مشکل برق و گاز با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند

بهمن قاسمی گفت: سال های گذشته از خرداد تا شهریور سهمیه بندی برق داشتیم ولی امسال از اردیبهشت ها مشکل تامین برق برای فولادی ها وجود داشت و بعد از شهریور هم مشکل تامین گاز داشته ایم و همین مسأله باعث شده یک سوم سال فعالیت داریم و مابقی آن بلاتکلیف هستیم.

فولادسازان به دلیل مشکل برق و گاز با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، صنعت فولاد ایران در ماه های اخیر به دلیل کمبود گاز و همچنین سهمیه بندی برق با چالش مواجه شده است، در همین رابطه عضو انجمن فولاد ایران با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون تن تولید داخلی در فولاد داریم که حداقل ۱۲ میلیون تن آن صادرات می شود، گفت: امروز عرضه شمش در کشور بر مبنای نیاز پایین دستی انجام نمی شود و بیشتر صادر می شود، در حالی که رویکرد ما باید افزایش صادرات محصولات پایین دستی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشد.

بهمن قاسمی در گفتگو با خبرگزاری موج با بیان اینکه فولاد سازان بخش خصوصی کمتر از ظرفیت کار می کنند، افزود: سال های گذشته از خرداد تا شهریور سهمیه بندی برق داشتیم ولی امسال از اردیبهشت ها مشکل تامین برق داشتیم و بعد از شهریور هم مشکل تامین گاز وجود داشت و همین مسأله باعث شده یک سوم سال فعالیت داشته باشیم و مابقی آن بلاتکلیف باشیم.

او با اشاره به اینکه قیمت انرژی باید بین المللی و شناور باشد، اظهار کرد: در قانون بودجه هزینه ها پلکانی تعیین می شود و برخی در قیمت گاز ۵ هزار تومان و برخی دیگر بالاتر می پردازند و همین موضوع هزینه تمام شده را بالا می برد و حتی روی صادرات هم تاثیر منفی می گذارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات کشور چند نرخی بودن ارز است، اظهار کرد: خریداران خارجی هنوز با نرخ های دولتی ارز در ایران کنار نیامده اند و همواره تصور می کنند صادرکنندگان ایرانی به دنبال سواستفاده از آنها هستند در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد ، سامانه نیما و سنا کاملا متفاوت هستند.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی صنایع فولاد برای تامین آب مورد نیاز خود به سمت پساب رفته اند، افزود: در حال حاضر ایجاد نیروگاه برای همه فولادسازان مقرون به صرفه نیست به همین دلیل اگر توسط شرکت های نیروگاه ساخته شود و برق فولادسازان را تامین کنند هر دو طرف سود می برند.

او افزود: افزایش حقوق و دستمزد کارگران باید بر مبنای دلار تعیین شود، گفت: هرچند افزایش حقوق و دستمزد منجر به تورم می شود اما با توجه به اینکه حقوق همیشه کمتر از دستمزد رشد پیدا کرده تامین مبنای دلاری می تواند نسبت رفاه کارگران و تورم را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری محصولات در بورس باید بر مبنای قیمت پایه دیروز تعیین شود، افزود: قیمت گذاری در بورس کالا مبنای دقیقی ندارد و امروز بسیاری از  صنایع پایین دستی برای تامین مواد اولیه و شمش با مشکل مواجه هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه