English

سید مجد الدین حسینی مطرح کرد؛

پس از ۴۰ سال سوله خاک سرخ جزیره هرمز جمع آوری شد

بخشدار جزیره هرمز از جمع اوری سوله خاک سرخ هرمز که در حریم قلعه تاریخی پرتغالی‌ها قرار داشت، خبر داد.

پس از ۴۰ سال سوله خاک سرخ جزیره هرمز جمع آوری شد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سید مجد الدین حسینی بخشدار هرمز در این خصوص افزود: طی پیگیری‌های مستمری که برای تعیین تکلیف سوله جنب قلعه هرمز از آذر ماه سال گذاشته شد، در حاشیه جلسه‌ای که به درخواست اداره کل تعاون با حضور شرکت بهره بردار خاک سرخ در فرمانداری داشتیم، موافقت جمع آوری سوله خاک سرخ جزیره هرمز از مقابل بنای تاریخی قلعه از سوی بهره بردار اعلام شد که پس هز طی مراحل قانونی این بنا که در جوار میراث فرهنگی بود جمع آوری شد.

وی با بیان اینکه موضوع حذف سوله خاک سرخ خواست عمومی نیز بود، تصریح کرد: پرونده حذف این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سال ۹۱ کلید خورد اما بنا به دلایل گوناگونی این موضوع محقق نشد که یا پیگیری و رایزنی های صورت گرفت  خواسته عمومی با امضای توافق نامه‌ای میسر شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: حامیان بناهای باستانی و تاریخی و همچنین فعالان محیط زیستی و گردشگری همواره به جد این مطالبه را داشتند که سوله دید قلعه تاریخی را مسدود کرده و در عین حال ایرادات محیط زیستی را مطرح می‌کردند که باجمع آوری این بنا باعث خشنودی عموم مردم، فعالان گردشگری نیز  گردد.
حسینی در پایان اشاره کرد: پروژه خط ساحلی که به همت استاندار هرمزگان از اسکله مسافربری هرمز تا قلعه به بهره برداری رسید، اکنون سوله نازیبا و مخروبه کنار قلعه زیبایی دوچندانی به ارمغان ‌آورده بودکه با تخریب و جمع آوری این بنای نازیبا با کمک و حمایت مردم، مسئولان و فعالان گردشگری، هرمز را به منطقه‌ای مطلوب برای صنعت گردشگری تبدیل کنیم.
پس از ۴۰ سال سوله شرکت معدن خاک سرخ جزیره هرمز از حریم قلعه پرتغالی های این جزیره برداشته شد.
سوله ی خاک سرخ هرمز درمجاورت ورودی  قلعه تاریخی هرمز قرار داشت که با جمع آوری آن چهره نازیبای قلعه تاریخی هرمز به یک چهره زیبا و گردشگر پسند تبدیل شد.

قلعه تاریخی هرمز به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا»، در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل احداث شد.

قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم بوده و ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر سه و نیم متر با چند برج به ارتفاع ۱۲ متر دارد.
تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار (برکه) و اتاق هایی با سقف هلالی است.
در زمان شاه عباس صفوی که به استعمار پرتغالی ها درایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.
جزیره هرمز یکی از جزیره های ۱۴ گانه خلیج فارس در حوزه استان هرمزگان است که در فاصله ۱۰ مایلی جنوب بندرعباس قرار دارد که پس از ۴۰ سال سوله شرکت معدن خاک سرخ جزیره هرمز از حریم قلعه پرتغالی های این جزیره برداشته شد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه