شهردار تهران گفت: وقتی سخن از استفاده فرهنگی از یک فضای صنعتی در میان باشد، تیپ مدرن لندن مشهورترین تغییر کاربری تطبیقی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری موج، پیروز حناچی در همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری در دانشگاه زنجان بیان کرد : ارزش جهانی آثار و متعلق بودن آن به سبک بین‌المللی، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی به دلیل ویژگی‌های ساختاری، مهندسی و در برداشتن تاریخ تولید، کیفیت برنامه‌ریزی، طراحی و معماریان و ارزش‌های زیباشناسانه، خاطرات و آداب و رسوم نهفته در آثار بعنوان مستندات غیرمکتوب، نمایش شیوه زندگی مردم عادی و ارزش هویتی و اجتماعی آن دلایل ارزشمندی حفاظت از میراث صنعتی است.

وی افزود: وقتی سخن از استفاده فرهنگی از یک فضای صنعتی در میان باشد، تیپ مدرن لندن مشهورترین تغییر کاربری تطبیقی به شمار می‌آید.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تیپ مدرن موزه ملی هنر مدرن بریتانیاست که در جنوب رود تیمز و در منطقه بنکساید واقع است، گفت: فضایی به وسعت 10 هزار مترمربع، طول 200 متر و یک دودکش مرکزی 99 متری، این بنا اکنون یکی از ده مکان پر جاذبه شهر لندن به حساب می‌آید.  

حناچی یکی از چشم اندازهای ساحل جنوبی رود تیمز را نیروگاه برق باترسی عنوان کرد و گفت: این نیروگاه برای دهه‌ها متروک باقی مانده بود.

وی افزود: بعضی اعتقاد داشتند بدلیل ابعاد بنا توسعه مجدد آن بسیار پرهزینه است اما حالا بعد از تلاش‌های متعددی که شکست خورد، پروژه تغییر کاربری آن کلید خورده است.

شهردار تهران بیان کرد: این پروژه بیش از 13 هزار واحد مسکونی، یک هتل با 160 اتاق و 32 هزار و 500 مترمربع فضای تجاری و رستوران تشکیل شده است.

حناچی بیان کرد:  یکی از موفق‌ترین پروژه‌های تغییر کاربری به مجموعه‌ای مسکونی، برج‌های گاز شهر وین اتریش است.

وی افزود: چهار برج گاز عظیم در اواخر دهه 90 با موفقیت سرهم شد و از آن زمان تاکنون در بین نمونه‌های تغییر کاربری به نام است.  

شهردار تهران خاطر نشان کرد: این بنا در سال 1897 ساخته شد، زمانیکه مقامات تصمیم به استفاده از سوخت زغال سنگ گرفتند و این کارخانه تا 88 سال به منطقه سرویس می‌داد تا اینکه در سال 1982 گاز طبیعی جایگزین شده و این فضا متروک شد و در سال 1994 پروژه تغییر کاربری ان مطرح شد.

وی افزود: آجرهای بیرونی دست نخورده باقی ماندند و هر چهار قسمت فضاهای جداگانه‌ای برای تفریح، کار و زندگی دارند، نتیجه کار، یک شهر وسیع محصور در دل شهری دیگر بود. این پروژه منحصر بفرد توسعه مجدد، ارتباط مطلوبی بر جامعه برقرار کرده است.

شهردار تهران به تبدیل سیلوهای رها شده پالایشگاه تصفیه قند در مونترال به باشگاه صخره نوردی اشاره کرد و گفت: این از پروژه‌هایی است که ظرفیت عظیم سرمایه‌های تاریخی بجامانده از میراث صنعتی را نمایش می‌دهد.

حناچی با بیان اینکه آرایش دیوارها برای بالا رفتن از آنها در ساختمان اصلی به گونه‌ای است که براستی تداعی کننده صخره‌های قندی است، افزود: کاربری اصلی بنا را به بازدید کنندگان یادآوری می‌کند طراحی‌ بنا از هر زاویه سعی در احترام به یکپارچگی و شخصیت صنعتی آن دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در دل یک محوطه روستانشین کارخانه کاغذی با یک فضای الحاقی شیشه‌ای به گلخانه تبدیل شده است، افزود: سازه مارپیچی الحاق شده‌ به آن نه تنها زیباست بلکه تاثیر زیبای تکنولوژی را در کاربرد شیشه و ذخیره انرژی نشان می‌دهد.

حناچی افزود: تاسیسات حرارتی گلخانه با استفاده از ماشین‌های به جا مانده از کاربری قبلی در هال مرکزی کارخانه تامین می‌شود در این پروژه علاوه بر بنا طبیعت اطراف آن نیز محافظت شده است.

شهردار تهران عنوان کرد: تبدیل سیلوهای دانه‌های روغنی با مساحت 9 هزار و 500 متر مربع که از سال 1990 متروک مانده است. این موزه، به بزرگترین موزه هنرهای معاصر جهان در سال 2017، 6 هزار مترمربع فضای الحاقی دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه تبدیل راکتور هسته ای از کارافتاده به پارکی تفریحی در آلمان نمونه‌ای حیرت انگیز از تغییر کاربری میراث صنعتی است، افزود: بسیاری از تسهیلات ساخته شده برای کارخانه در راستای افزایش جذابیت پارک باقی مانده است که برج خنک کننده از آن جمله است که امروز به عنوان چرخ و فلک از آن استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: این مجموعه نخستین نمونه از 15 پروژه مشابهی است که تا سال 2022 برای نیروگاه‌های دیگر پیاده سازی می‌شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در پایان قرن هجدهم با تاسیس سلسله قاجار، روند صنعتی شدن در ایران به حرکت درآمد  از آنجا که در آن زمان دولت کم و بیش با کشورهای همسایه در جنگ بود به این فکر افتاد که کارخانه را تاسیس کند که نیازهای ارتش را برطرف سازد.

وی افزود: معماری صنعتی دوره قاجار کاملا با سنت‌های رایج معماری ایران در آن زمان هماهنگ بود و به ندرت در آن نوآوری دیده می‌شود.

حناچی بیان کرد: در عوض استادکارانی که بنای این کارخانه‌ها را اجرا می‌کردند، عناصری از معماری سنتی از جمله حیات مرکزی، ایوان، دالان و شبستان را تا حد امکان با عملکردهای جدید تطبیق می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1371 در راستای دور کردن فعالیت‌های مزاحم صنعتی از مناطق مسکونی، کشتارگاه به خارج از تهران انتقال یافت و  شهرداری تهران مبادرت به ایجاد بزرگترین فرهنگسرای تهران در یکی از محروم‌ترین نقاط شهری در محل کشتارگاه تهران کرد.

حناچی گفت: فرهنگسرای بهمن با وسعتی بیش از 50 هزار مترمربع از چندین تالار، سینما تراس، گالری، مجموعه ورزشی، کتابخانه عمومی و بخش‌های مختلف آموزشی و فرهنگی تشکیل شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه کتابخانه به سال 1308 خورشیدی بازمی‌گردد، افزود: معمار آن محمدعلی آوری این بنا را به سفارش جمعی از سرمایه‌داران کرمان، رفسنجان و یزد احداث کرد تا کارخانه ریسندگی و بافندگی خورشید در آن فعالیت خود را شروع کند.

حناچی با اشاره به اینکه  در مهرماه 1371 این بنا تبدیل به کتابخانه ملی کرمان شد، افزود: این بنا در تاریخ 30 شهریور 1378 با شناره ثبت 2419 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهردار تهران مساحت این مجموعه 360 هزار مترمربع شامل 8 ساختمان سه طبقه و یک طبقه عنوان کرد و افزود: مرمت مجموعه پردیس از سال 1376 خورشیدی شروع شده و در همین راستا ساختمان‌های فرسوده به آمفی تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی و کتابخانه تغییر کاربری داده‌اند.

وی افزود: توربین‌ها و ژنراتورهایی که در بخش تاسیسات کارخانه چرم سازی باقی مانده‌اند، مرمت و بازسازی شده و به عنوان موزه صنعتی مورد استفاده خواهد گرفت.

شهردار تهران با اشاره به اینکه این کارخانه سال 1312 با زیربنای 76 هکتار ساخته شد، نور کتابخانه با استفاده از کلاه فرهنگی تامین می‌شود که به آن دالان‌های روشنایی هم می‌گویند.

حناچی افزود: آجرکاری سردر و برج کارخانه، سقف‌های بلند قوسی به علاوه تزئینات آجری از زیبایی‌های است که سبب تبدیل این کارخانه در اسفند 81 به یکی از آثار ملی یعنی موزه ملی کویر یا پارک علوم و فناوری شد.