English

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان:

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی و دریافت خدمات مرکز رویان استقبال نمی کند/بالاترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه را داریم

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان گفت: متاسفانه نمیدانم به چه دلیل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی و دریافت خدمات مرکز رویان در استان استقبال نمی کند و تاکنون این دانشگاه هیچ گونه درخواستی مبنی بر راه اندازی مرکز رویان در هرمزگان نداشته است.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی و دریافت خدمات مرکز رویان استقبال نمی کند/بالاترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه را داریم

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، دکتر مرتضی ضرابی در نشست خبری در سالن کنفرانس جهاددانشگاهی بندرعباس با بیان اینکه تاکنون بیش از 104 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان کشور ذخیره سازی شده است، تصریح کرد: هرمزگان 3هزار نمونه به بانک سلول های بنیادین ارسال کرده، نسبت به سایر استان ها آمار خوبی دارد.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور افزود: مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف از منابع سلول‌های بنیادی خونساز هستند و خون بندناف را بلافاصله پس از تولد می‌توان جمع‌آوری کرد.

وی یادآور شد: در نمونه گیری از بندناف به نوزاد و مادر هیچ آسیبی نخواهد رسید.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور در مورد انواع بانک خون بندناف، اظهار کرد: بانک عمومی نمونه‌هایی است که دیگران با نیت خیر خواهانه برای سایر بیماران یا مصارف تحقیقاتی اهدا کرده‌اند و به صورت رایگان ذخیره و در بانک خصوصی یا خانوادگی، نمونه برای خود نوزاد یا خانواده او در ازای پرداخت هزینه نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درخواست های از کشورهای دیگر برای راه اندازی نمایندگی بانک خون بندف ناف داشته ایم،  افزود: ۳۱ دفتر نمایندگی در داخل کشور و دو دفتر نمایندگی در اربیل عراق و مسقط عمان را در حوزه سلول‌های بنیادی بندناف ایجاد کردیم.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از پالپ دندان شیری را در دست اجرا داریم، تصریح کرد: دانش فنی و امکان خدمات دهی را داریم ولی هنوز کاربرد درمانی و بالینی پیدا نکرده است.

دکترضرابی با بیان اینکه 104 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده و این میزان بالاترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه است، اظهار کرد: ۷۰ هزار نمونه دارای اطلاعات و دیتاهای ژنیتیکی سلول هستند و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک برای انجام شاخص های ژنتیکی سلول در کشور راه اندازی شده که در کمتر از یک دقیقه می‌توان با جستجو در بانک اطلاعاتی، نمونه لازم و مناسب را یافت.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد نمونه های بانک خون بندناف از زایمان های سزارین است، یادآورشد: سلول درمانی امروزه مکمل دارویی درمانی بوده و به تدریج جایگزین آن خواهد شد.

 ضرابی با اشاره به اینکه به جز بیماری‌های خونی می‌توان برخی بیماری‌ها را از طریق سلول‌های بنیادی درمان کرد، گفت: آرتروز، بیماری‌های پوستی، ام اس، پاریکنسون، ضایعات نخاعی، بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، جوانسازی پوست را می‌توان با کمک سلول های بنیادین درمان کرد.

وی با اشاره به اینکه  به دنبال صادرات سلول های بنیادین خون بند ناف دانش  هستیم، گفت: جز کشورهایی هستیم خون سالم  و مورد تایید استاندارد ذخیره می کنیم و دانش فنی ذخیره سازی سلول های بنیادین کاملا بومی است.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان با اشاره به اینکه اولین درخواست تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جهاد دانشگاهی فعال کردن مرکز رویان در استانشان است، تصریح کرد: متاسفانه نمیدانم به چه علت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی و دریافت خدمات مرکز رویان در استان استقبال نمی کند و تاکنون این دانشگاه هیچ گونه درخواستی مبنی بر راه اندازی مرکز رویان در هرمزگان نداشته است.

سهیل دادخواه با تاکید بر اینکه مرکز رویان آمادگی ارائه دانش فنی به مختصصان و پزشکان هرمزگان را دارد، عنوان کرد: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ایجاد زیر ساخت های مناسب و فراهم کردن امکانات و تجهزات درمانی است تا از مراجعه بیماران به استان های دیگر  جلوگیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی