English

تندیس «عمرخیام» در آستراخان روسیه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان از رونمایی از تندیس عمر خیام به عنوان تنها تندیس ایرانی در آستراخان روسیه در ۱۴ مردادماه امسال خبر داد

تندیس «عمرخیام» در آستراخان روسیه

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، هادی تیزهوش تابان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت تندیس عمر خیام شاعر ایرانی در روسیه، اظهار کرد: تندیس عمر خیام به عنوان تنها تندیس ایرانی در آستراخان روسیه نصب شده است.

وی به زمان افتتاح مجسمه خیام در آستراخان روسیه اشاره کرد و گفت: رونمایی رسمی تندیس خیام با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان و الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان روسیه برگزار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان با بیان اینکه ساخت تندیس عمر خیام توسط هنرمند روسی انجام شده است، تصریح کرد: «چبلیا بیشکر» تندیس خیام را از جنس برنز ساخته است.

وی زمان رونمایی از تندیس خیام را ۱۴ مرداد ماه امسال عنوان کرد و متذکر شد: تندیس عمر خیام در مدت پنج ماه در روسیه ساخته شده است.

تیزهوش‌تابان با تصریح بر اینکه پس از چند سال مراحل احداثتندیس خیام و نصب آن در آستراخان روسیه در حال پایان یافتن است، خاطرنشان کرد: ارتفاع مجسمه خیام به بیش از ۴ متر می‌رسد.

وی ساخت تندیس خیام را در راستای تحکیم و توسعه تعاملات منطقه‌ای بین کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان «دریای صلح و دوستی» ذکر کرد و یادآور شد: هر کدام از کشورهای حاشیه خزر نماد ملی خود را در آستراخان روسیه ساختند و ایران نیز تندیس خیام را به عنوان نماد ملی کشورمان رونمایی می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان عمر خیام نیشابوری را فیلسوف و ستاره‌شناس ایرانی و مورد علاقه مردم روسیه بیان کرد و متذکر شد: با هماهنگی طرف روسی پیشنهاد شد تا تندیس حکیم عمر خیام به عنوان نماد ملی جمهوری اسلامی ایران در این شهر نصب شود.

تندیس عمرخیام نیشابوری فیلسوف، ستاره شناس، ریاضیدان و شاعر بزرگ ایرانی در شهر آستراخان در برنامه سفر شما قرار دارد که نصب تندیس بعنوان نشانی ماندگار در تاریخ تمدن جهانی باقی خواهد ماند.

به گزارش موج، نصب مجسمه خیام در آستراخان روسیه یکی از خواسته‌های مهم مسوولان این کشور بود که طی تفاهمنامه با استاندار گیلان تحقق یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه