English

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۳۰ درصد تولید علم کشور مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آیین گشایش اولین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران گفت: مسایل مربوط به اخلاق در پژوهش باید مورد ارزیابی قرار گیرد و مسایل مرتبط با مردم در راس برنامه های دانشگاه است تا نتایج آن منجر به افزایش رضایت مردم شود.

30 درصد تولید علم کشور مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی است

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امروز (چهارشنبه) در آیین گشایش اولین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران، دوره رنسانس را یکی از مهمترین اتفاقات ارزشمند در تاریخ بشر عنوان کرد و گفت: جایگزین شدن تفکر علمی در جامعه، یکی اتفاقات مهم، بعد از این دوره، است.

 شاهرخ یوسف زاده چابک، با بیان این که انسان محقق و دانشمند آفریده می شود، اظهار داشت: انسان ها ذاتا محقق آفریده می شوند، و علی رغم اینکه این مهم یک امر ذاتی است، اما با جهت دادن و شرطی کردن، آن را محدود می کنیم.

در ادامه، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان لازمه یک تحقیق را، داشتن ذهن سوال پرور و خلاق دانست و خاطر نشان کرد: امروزه در دانشگاه ها، این امر، محدود شده و ذهن دانشجویان، با جزوه خوانی از خلاقیت باز داشته می شود.

وی با اشاره به اینکه تفکر علمی دارای یکسری پایه و بنیان هایی است که باید با آنها آشنا شد، اظهار داشت: شاید هیچ گروهی مانند معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور عهده دار گسترش این تفکر علمی نباشند و تفکر علمی دارای بنیان هایی است که اگر در جامعه گسترش پیدا کند، در پیشرفت های آتی بسیار اثر گذار است.

حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی طلایه دار گسترش علمی در جامعه

رییس دانشگاه، حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور را طلایه دار گسترش علمی در جامعه خواند و یادآور شد: جامعه باید قدردان فعالیت های این حوزه باشد، زیرا حوزه تحقیقات و فناوری جهت آفرینش و خلاقیت و رفع موانعی که برای خلاقیت در جامعه است، تلاش می کند.

 یوسف زاده چابک با اشاره به فعالیت های علمی-پژوهشی رو به رشد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طی سال های اخیر، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان افتخار میزبانی اولین همایش دور روزه ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران را با حضور 64 تن از معاونان پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را دارد که این امر می تواند سیاست گذاری برای روند فعالیت های پژوهشی در آینده باشد.

همایش اخلاق در پژوهش

وی با بیان این که کشور ایران طی سال های اخیر، در زمره 15 کشور برتر دنیا، از منظر تولید علم قرار دارد، افزود: در بین کشور های اسلامی، ایران رتبه اول تولید علم را کسب کرده است.

30 درصد تولید علم کشور مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی است

رییس دانشگاه با اشاره به گسترش ارتقاء کیفیت مقالات دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: 30 درصد تولید علم کشور مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی است.

 یوسف زاده چابک نقش اخلاق پزشکی را در فعالیت های درمانی مهم دانست و گفت: رشد و گسترش فعالیت های درمانی در بیمارستان ها، به تنهایی قادر به افزایش امید به زندگی نیست. در این راستا توجه به مقوله پیشگیری بسیار حایز اهمیت است.

اخلاق در پژوهش باید مورد ارزیابی قرار گیرد

وی در پایان اظهار داشت: مسایل مربوط به اخلاق در پژوهش باید مورد ارزیابی قرار گیرد و مسایل مرتبط با مردم در راس برنامه های دانشگاه است تا نتایج آن منجر به افزایش رضایت مردم شود و در این راستا هماهنگی و همدلی باید بین همه دست اندر کاران ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه