English

در کنگره میاندوره ای جامعه جراحان ایران، شاخه گیلان بیان شد؛

سیستم تروما، به صورت پایلوت در گیلان در حال اجرا است/آموزش جراح عروق در گیلان

شصت و هفتمین کنگره میاندوره ای جامعه جراحان ایران با عنوان "مباحث کاربردی جراحی"، امروز با حضور جراحان بنام کشور و استان، در بیمارستان پارس رشت، گشایش یافت.

سیستم تروما، به صورت پایلوت در گیلان  در حال اجرا است/آموزش جراح عروق در گیلان

شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در آیین گشایش کنگره مباحث کاربردی جراحی ضمن اشاره به ارزشمند بودن میزبانی این همایش در گیلان، اظهار کرد: در طول سالیان متمادی و با پیشرفت علم در حوزه پزشکی، شاخص امید به زندگی به 74 سال رسیده است و با طولانی تر شدن عمر انسان، برخی بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماریهای عروق قلب و مغز، سرطان و تروما، فرصت نمود پیدا کرده اند.

وی افزود: با تغییر روند بیماری ها، شرایط پزشکان نیز دستخوش تغییر شد، در این راستا پزشکان در رشته های مختلفی تخصص پیدا کردند و اکنون یک بیمار توسط پزشکان متعددی مورد ارزیابی قرار می گیرد، البته علیرغم گسترش امکانات و تربیت جراحان با تخصص های مختلف، هنوز قادر نیستیم بر سیل این بیماری های غیر واگیر غلبه کنیم.

یوسف زاده چابک گفت: البته فعالیت هایی صورت گرفته است، از طریق میکروسنسورهایی که در عروق فرستاده می شود، کوچکترین تغییر در بدو شروع سرطان، تشخیص داده می شود، در این صورت، سن مورد انتظار بشر تا 150 سال هم بالا می رود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ضروری خواندن حرکت جامعه پزشکی در مرزهای دانش، ادامه داد: در فاصله بین پیشگیری و مداخله مستقیم پزشک، مرحله ی دیگری وجود دارد و آن سرعت عمل در تشخیص و درمان است، اگر فردی دچار سکته مغزی و یا قلبی شود، تنها با اعمال سرعت در انجام مراقبت های درمانی، می تواند نجات پیدا کند.

 یوسف زاده چابک با تصریح بر اقدامات انجام گرفته حوزه درمان در زمینه سکته قلبی و مغزی طی دو سال گذشته، یادآور شد: در سال 96، تیم درمانی مرکز قلب دکتر حشمت، برای درمان به موقع بیماران سکته قلبی (247)  خدمات قابل توجه ای را به انجام رساند، همچنین با راه اندازی بخش سکته مغزی در مرکز پورسینا، سرعت عمل در درمان عارضه Stroke مورد توجه بیشتری قرار گرفت، در این زمینه گیلان توانست رتبه هایی برابر با بیمارستان های بزرگ کشور را آن خود کند.

افق پیش روی دانشگاه در زمینه سیستم تروما

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افق پیش روی دانشگاه در زمینه سیستم تروما، تصریح کرد: در کنار فعالیت های مدیریت شده و هماهنگ، سیستم تروما، به صورت پایلوت در گیلان، برای اولین بار در دست اجرا است.

شصت و هفتمین کنگره مباحث کاربردی جراحی   در رشت گشایش یافت

یوسف زاد ادامه داد: در این خصوص فعالیت های پیشگیرانه، پیش بیمارستانی، مراقبت های حاد و پس بیمارستانی با حضور سازمان های مختلف به صورت یک مدیریت واحد، یکپارچه، هماهنگ و کاملا علمی انجام می گیرد. بر این اساس، طی سال گذشته بر اثر حوادث جاده ای 600 نفر جان باختند که امسال این رقم به 560 نفر کاهش یافت.

راه اندازی بخش پیوند برای نهادینه کردن فرهنگ اهدا عضو 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: بخش پیوند با هماهنگی و تلاش گروه متعددی از پزشکان و جراحان استان راه اندازی شد و افتخار داریم که زحمات زیادی را برای نهادینه کردن فرهنگ اهدا عضو  در استان انجام داده ایم.

 یوسف زاده چابک در پایان سخنان خود، پیشرفت های به دست آمده در حوزه جراحی استان را مرهون تلاش پیشکسوتان جراحی دانست و افزود: انتقال تجربه های ارزشمند از جراحان زبده به جوان ترها، موجب اعتلای علم شده و بسیار حایز اهمیت است.

40 درصد دانشگاه ها در کشور، فاقد جراحی عروق هستند

 حسین همتی دبیر علمی این کنگره ضمن تقدیر از همراهی رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با مروری بر تاریخچه برگزاری کنگره، رویکرد و نگرش این همایش را انتقال دانش کاربردی، هم گام با تغییرات جهانی در دایره دانش جراحی خواند و تاکید کرد: نمایش توانمندی های استان و تبادلات علمی از دیگر اهداف این کنگره است.

وی با اشاره به دستاوردهای این سمینار در سال های گذشته اظهار داشت: نگاه و نگرش علمی به مشکلات موجود، موجب می شود که مسوولان در این شرایط سخت، برای رفع مشکلات، با جدیت بیشتری قدم بر دارند.

رییس مرکز توسعه تحقیقات بالینی با بیان این مطلب که 40 درصد دانشگاه ها در کشور، فاقد جراحی عروق هستند، گفت: با نگرش عملگرایانه این نوع سمینارها، اکنون در گیلان جراح عروق آموزش داده می شود.

وی با موثر خواندن دیدگاه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حرکت در مرزهای دانش، ادامه داد: با توسعه یافتگی، جمعیت به سمت بیماری های واگیر می رود، در این خصوص با توجه به موقیعت جغرافیایی و گردش پذیر بودن استان، محورهای کنگره امسال سرطان و تروما می باشد.

 عبدالحسین صابر رییس جامعه جراحان گیلان، با تشریح توانمندی های استان گیلان در زمینه جراحی تصریح کرد: در زمینه رسیدگی و اعمال جراحی تروما در مرکز دانشگاهی پورسینا، از میان 17000 مراجعه کننده در سال، 2.8 درصد مرگ و میر اتفاق می افتد که این رقم در اعمال جراحی انتخابی، سه دهم درصد است. شاخص مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته دارای آمار بالاتری است.

به گزارش موج، شصت و هفتمین کنگره میاندوره ای جامعه جراحان ایران – شاخه گیلان، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مدت سه روز از 23 لغایت 25 آبان ماه سال جاری با امتیاز بازآموزی و با حضور گروه های پزشکی جراحان عمومی، جراحی عروق، جراحی اطفال، جراحی ترمیمی- پلاستیک و سوختگی، جراحی قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، ارولوژی، زنان و زایمان، طب اورژانس، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده در سالن همایش بیمارستان پارس رشت در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه