English

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد:

گیلان پیشتاز نظام ارجاع در سطح کشور است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جلسه شورای راهبردی گفت : در حال حاضر، مهمترین برنامه وزارت بهداشت نظام ارجاع است و گیلان با استقرار این برنامه تا سطح ۳ بالاترین سطح اجرا را در کشور به خود اختصاص داده است.

گیلان پیشتاز نظام ارجاع در سطح کشور است

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تقدیر از دست اندرکاران استقرار برنامه نظام ارجاع در شرایط سخت اقتصادی، آن را مهم ترین برنامه حال حاضر وزارت بهداشت خواند و افزود: از زمان استقرار نظام ارجاع تا کنون ( طی ۳ ماه اخیر)، در ارزیابی های انجام گرفته از 1712 مورد ثبت ارجاع، 600 مورد ثبت بازخوراند در استان اتفاق افتاده که مایه افتخار گیلان است.

راه اندازی پزشک خانواده را از زیرساخت های نظام ارجاع

وی راه اندازی پزشک خانواده را از زیرساخت های نظام ارجاع دانست و تصریح کرد: هزینه پزشک خانواده برای استقرار نظام ارجاع در کشور بود که متاسفانه در سطح کشور اجرای آن موفقیت آمیز نبود، در این راستا استان گلستان توانست با استقرار یک سامانه به اسم "ناب" موفق به استقرار این نظام تا سطح دو شود اما گیلان در تابستان جاری توانست با تکیه بر نرم افزار وزارت بهداشت "سامانه سیب"، و بودن نیاز به زیر ساخت های جدید، نظام ارجاع را در بالاترین سطح( سطح ۳)، در استان مستقر، نماید. در این زمینه گیلان تنها استان کشور است که موفق به استقرار این نظام تا سطح 3 شده است.

گیلان پیشتاز نظام ارجاع در سطح کشور است

یوسف زاده با بیان این مطلب که گیلان پیشتاز نظام ارجاع در سطح کشور است، گفت: پایش فرایند درمان، سامان دهی مقوله بیماری های غیر واگیر؛ بیماران خاص و سرطانی بحث هایی است که فراتر از برنامه های وزارت بهداشت، در برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای نظام ارجاع پیش بینی شده است. این یک تجربه بزرگ برای دانشگاه است و در این خصوص، یکپارچه شدن فعالیت های دو حوزه بهداشت و درمان، بسیار حایز اهمیت می باشد.

مدیران در سرلوحه فعالیت های خود باید به منافع مردم بیاندیشند

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود پیشگیری از سرگردانی بیماران، ارایه کاهش زمان انتظار خدمات، راه اندازی پزشک جامعه نگر، آموزش و بحث اجتماعی شدن سلامت را از اهداف استقرار نظام ارجاع برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر استقرار مناسب این برنامه برای بهبود زیر ساخت های درمانی گیلان و تسریع در استقرار، از سوی وزارت بهداشت بودجه های زیربنایی اختصاص داده شده است، در واقع استقرار بهتر این برنامه منجر به ارجاع مناسب بیماران از حوزه بهداشت به درمان و کاهش هزینه ها می شود.

وی تاکید کرد: مدیران در سرلوحه فعالیت های خود باید به منافع مردم بیاندیشند و پاسخگوی وجدان خود باشند.

گفتنی است؛ تا کنون در گیلان حدود ۱۷۰۰ ارجاع سطح 2 و 500 بازخوراند ثبت شده است که این میزان در مقایسه با مشابه موارد ثبت شده در استان گلستان، 25 درصد بیشتر است. در حال حاضر، امکان ارجاع در 3 سطح در گیلان امکان پذیر شده است و گیلان تنها استانی است که نظام ارجاع را در سطح3 می تواند اجرا نماید. در این میان ثبت NCD در سامانه سیب نیز از دستاوردهای خاص این نظام در استان گیلان است.

امروز وجود یک نگاه سیستماتیک در مجموعه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دستاورد برنامه راهبردی این مجموعه است، امید است با توسعه فعالیت های استراتژیک، بتوان گام های بزرگی برای توسعه بهداشت و درمان در گیلان برداشته شود.

در این میان آن چه مسلم است، در سومین سال اجرای برنامه راهبردی حوزه سلامت در گیلان، شاهد به بار نشستن ثمرات این برنامه در استان هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه