English

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان کرد:

۱۴ مرکز اورژانس اجتماعی در گیلان فعالیت می کنند/ اجرای تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به وجود 14 مرکز اورژانس اجتماعی فعال در استان گفت: تا نیمه دوم امسال در این زمینه به پوشش 100 درصدی می رسیم.

14 مرکز اورژانس اجتماعی در گیلان فعالیت می کنند/ اجرای تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، به منظور بررسی عملکرد اداره کل بهزیستی گیلان و تشریح خدمات این مجموعه مدیرکل بهزیستی گیلان در گفتگویی عملکرد این سازمان را تشریح کرد.

ابتدا معرفی مختصری از خودتان داشته باشید و برای ما از سوابق کاری خود بگویید.

متولد 1347 و پزشک عمومی هستم. از سال 74 تا 76 معاون درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان بودم و پس از آن بین سال های 76 تا 85 معاونت پیشگیری بهزیستی استان گیلان را بر عهده داشتم. قبل از انتصاب به عنوان مدیرکل بهزیستی گیلان نیز از سال 86 به مدت 6 سال در سمت معاون پشتیبانی اداره کل بیمه سلامت گیلان مشغول فعالیت بودم.

در چه تاریخی به عنوان مدیرکل بهزیستی استان گیلان منصوب شدید؟ چه دغدغه هایی در این حوزه داشتید؟

در خرداد سال 1394 به عنوان مدیرکل بهزیستی گیلان شروع به کار کردم. با توجه به اینکه با آسیب های اجتماعی متعددی روبرو هستیم، دغدغه من این بود که در چنین شرایطی با چه راهکارهایی می توان خدمات رسانی به جامعه هدف را بهبود بخشید.

چه اقداماتی در راستای اجرای بخشنامه استاندار گیلان مبنی بر بکارگیری جوانان و بانوان در پست های مدیریتی انجام دادید؟

در زمان حاضر از پنج معاونتی که در اداره کل وجود دارد سه معاونت در اختیار بانوان است. در ساختار ستاد نیز از چهار رییس اداره، سه نفر از بانوان هستند. همچنین ریاست ادارات بهزیستی شهرستان های بندرانزلی، رضوانشهر، لاهیجان، رشت و املش به بانوان واگذار شده است و در حوزه جوانان نیز اقداماتی شده است.

گزارشی از عملکرد دستگاه تحت تصدی شما از ابتدای سال 96 و مقایسه با مدت مشابه ارائه دهید.

در اولین سال از برنامه ششم توسعه، دولت، گسترش اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر را تکلیف کرده است. ما هم اکنون 14 مرکز اورژانس اجتماعی فعال در گیلان داریم و تا نیمه دوم امسال در این زمینه پوشش 100 درصدی در سطح استان خواهیم داشت.

سامانه تلفنی123 اورژانس اجتماعی این آمادگی را دارد که با دریافت گزارشات مردمی درباره وقوع آسیب هایی همچون کودک آزاری، همسر آزاری، معلول آزاری، خودکشی، زنان و کودکان بی خانمان و یا افرادی که در معرض آسیب جدی قرار دارند، در کوتاه ترین زمان برای خدمات رسانی وارد عمل شود.

افتتاح اولین خانه امن غیردولتی زنان تحت خشونت، راه اندازی مرکز ملاقات کودک و والد، ایجاد سامانه الکترونیکی طلاق، راه اندازی مرکز ساماندهی به معتادان متجاهر تحت عنوان «دادگاه درمان مدار» از جمله اقداماتی است که در سال گذشته به همت بهزیستی گیلان صورت گرفته است.

همچنین با پیگیری اداره کل بهزیستی و استاندار گیلان و مساعدت دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور، یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای توسعه آسایشگاه معلولان و سالمندان اختصاص پیدا کرد.

چه پروژه هایی از سوی اداره کل بهزیستی گیلان در هفته دولت امسال افتتاح شد؟  اجرای چه برنامه هایی را تا پایان 97 پیش بینی کرده اید؟

در این هفته شاهد افتتاح 2 مرکز رفاه مادر و کودک و میز خدمت در رشت بودیم.

چشم انداز پیش روی بهزیستی گیلان تا سال 1400 را چگونه ترسیم کرده اید؟

مطابق ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و باید با توسعه مراکز خود بتواند به کمک سایر دستگاه ها، آسیب های اجتماعی را به 25 درصد وضعیت فعلی کاهش دهد.

طبق ماده 80 دولت مکلف به رصد آسیب های اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور موظف به تدوین اطلس آسیب های اجتماعی به طور سالانه هستند. در ماده 80 ، توسعه مراکز فوریت های اجتماعی و ساماندهی معتادان متجاهر پیش بینی شده است. همچنین ساماندهی بیماران روانی مزمن با پوشش حداقل 85 درصد، ساماندهی و توانبخشی سالمندان نیازمند با پوشش 25 درصد ، کاهش جمعیت کودکان کار حداقل به میزان 25 درصد و افزایش حمایت از کودکان خیابانی و غربالگری بینایی کودکان مورد تاکید قرار دارد. در زمینه مشاوره ژنتیک برای زوج های در معرض خطر نیز الزاماتی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

ما نیز به تبع آن ناگزیریم در بهزیستی گیلان این زمینه ها را فراهم کنیم که البته در این راه به مشارکت سایر دستگاه ها نیازمند هستیم.  

برنامه های دستگاه تحت مدیریت شما چه میزان با با برش های یکساله تعیین شده از سوی استانداری گیلان مطابقت داشته است؟

در این رابطه عملکرد مطلوبی داشتیم و در برخی موارد از جمله مسکن و توسعه اورژانس اجتماعی حتی فراتر از برنامه پیش بینی شده حرکت کردیم.

در راستای رفع موانع تولید و رسیدن به توسعه پایدار چه برنامه هایی دارید؟

برای رفع موانع تولید در زمینه اشتغال روستایی طرحی با عنوان تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی داریم که در بهزیستی اجرا می شود. در واقع هدف این طرح راه اندازی یک اقتصاد خرد روستایی است که یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می آید.  

طرح «تامین مالی خرد» اشتغال بانوان را هدف قرار داده است و تنها برنامه ای در سطح کشور است که در آن بانک ها به جای ارائه تسهیلات به فرد، به گروه تسهیلات می دهند و در گروه تصمیم گرفته می شود که به کدام عضو چه مبلغی برسد.  در زمان حاضر 230 گروه در قالب این طرح در استان گیلان فعال هستند. طرح «تامین مالی خرد» که نگاه آن به سمت توانمندی داخلی است، می تواند نقش تاثیرگذاری در رفع موانع تولید ایفا کند.

ارتباط شما با شبکه های مجازی چطور است؟

همواره سعی می کنم که ارتباطم را با شبکه های مجازی حفظ کنم . تأکیدم این است که رسانه ها به ویژه در مشکلات اجتماعی چشمان جامعه هستند و می توانند این مشکلات را به سرعت منعکس کنند.

چه میزان اخبار منتشر شده از سوی رسانه ها را پیگیری می کند؟

شرایط کاری من به گونه ای است که ایجاب می کند حتما اخبار را مطالعه کنم. در اتاق بسته نمی توان مدیریت کرد؛ مسایل اجتماعی  درهم تنیده است و باید در میدان باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه