English

اقدام جدی دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی

وزیر ارشاد اسلامی گفت: امسال دولت با جدیت وارد بحثاقتصاد مقاومتی شده و در بخش‌های مختلف تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، علی جنتی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در مصلای این شهر با ابراز خرسندی از حضور در گیلان، از تلاش استاندار این استان و دیگر مسوولان قدردانی کرد.

وی با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: یاد امام شهیدان و ۸ هزار شهید گیلان را گرامی‌ می‌داریم و نام گذاری هفته دولت به دلیل شهادت دو شهید برجسته کشور رجایی و باهنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه زندگی شهیدان رجایی و باهنر الگوی تمام مدیران و مسوولان است، گفت: رجایی و باهنر نمونه‌ای از تلاش و ایثار و فداکاری و اخلاص بودند و پیش از انقلاب تلاش‌های فوق‌العاده‌ای داشتند.

وی شهید رجایی را جزو زندانیانی دانست که بیش از دیگران مورد آزار و شکنجه قرار گرفت و ادامه داد: یک سال تمام شهید رجایی را در زندان انفرادی نگه داشته بودند، فقط به دلیل مقاومت‌هایی که در مقابل رژیم گذشته داشت و حاضر نبود سر تعظیم فرود آورد.

جنتی با تصریح اینکه با شهادت این دولتمردان انقلاب پایدارتر شد، گفت: دشمن هرگز با ترور شخصیت‌هایی مانند شهیدان رجای و باهنر و بهشتی و… نتوانست به اهداف شوم خود دست یابد.

نقش مهم ایران در جلوگیری از پیشروی داعش

وی با بیان اینکه امروز بر کسی پوشیده نیست که اگر کمک‌های جمهوری اسلامی نبود داعش بغداد را اشغال می‌کرد، ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی نبود داعش شهرهای مقدس عراق، نجف و کربلا را اشغال و آنها را تخریب می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در کنار مردم بغداد ایستاد و فلوجه آزاد شد، گفت: امروز هزاران نیروی بغدادی در دروازه‌های موصل ایستاده‌اند تا آن را آزاد کنند.

وی به نبرد در سوریه اشاره کرد و گفت: دشمن فکر می‌کرد می‌تواند در سوریه در مدت کوتاهی بشار اسد را ساقط کند اما ایران در مقابل آنها ایستاد و با وجود تلاش کشورهای فرامنطقه‌ای و اروپایی که از جریان داعش حمایت می‌کنند، سوریه همچنان مقاوم و استوار ایستاده است.

جنتی گفت: تحولات پیش آمده نوید می‌دهد که در آینده شهر حلب آزاد شود و مردم از محاصره بیرون آیند و این امر ناشی از قدرت جمهوری اسلامی در سایه مقام معظم رهبری و تلاش رزمندگان اسلام و کمک‌های دولت است.

وی با تصریح اینکه در هیچ‌یک از دولت‌های گذشته مانند دولت تدبیر و امید به سوریه کمک نشده است، افزود: این کمک‌ها موجب شد تا سوریه محفوظ بماند.

جنتی به تحولات در منطقه اشاره کرد و گفت: در یمن و کشورهای اطراف داعش به دنبال خلاف است و تروریست‌ها جمع شدند و در فرانسه و بلژیک نفوذ کردند و انفجار به وجود آوردند و با وجود تمام تلاش‌ها برای انجام عملیات انتحاری با جلیقه‌های انفجاری در ایران به نتیجه نرسیدند و هوشیاری نیروهای سربازان گمنام جلوی آنها گرفته شد و نیروهای ما توانستند امنیت کشور را حفظ کنند.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر از این اخلاص‌ها فاصله بگیریم و به دنبال تجمل‌گرایی، شهرت‌طلبی، ریاست‌ورزی، غوغاسالاری، راه‌اندازی جنجال‌های بی‌خود، زیر پا گذاشتن ارزش‌ها و… باشیم شکست می‌خوریم و همه چیز از بین می‌رود اما اگر برای خدا کار کنیم خط عمل ما نتیجه می‌دهد.

وی به ویژگی‌های گیلان اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که در گیلان سرسبز سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی استان وجود دارد، کدام استان را سراغ دارید که عارف پاک‌باخته‌ای مانند آیت‌الله بهجت و چهره‌های علمی در سطح جهانی داشته باشد.

جنتی افزود: استعدادهایی که در گیلان وجود دارد می‌تواند زمینه را برای توسعه کشور فراهم کند و این هماهنگی و همدلی که در استان است با مدیریت استاندار گیلان و نماینده معظم ولی فقیه است.

وی به دوستی حدود ۵۰ ساله خود با آیت‌الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان اشاره کرد و گفت: از سال ۴۳ با آیت‌الله قربانی و نوشته‌های او آشنا هستم و در حمایت از دولت تدبیر و امید چیزی کم نگذاشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران اجرایی استان را افرادی باسواد و باتجربه و دارای تخصص دانست و یادآور شد: مدیران اجرایی استان کار خود را به خوبی بلند هستند و این هماهنگی و همدلی و کارآمدی اساس توسعه استان است.

وی با بیان اینکه در مدت سه سال فعالیت دولت یازدهم تحولات زیادی در استان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف رخ داده که چشمگیر است و از استاندار گیلان می‌خواهیم در نخستین فرصت به هیأت دولت بیاید و گزارش عملکرد ارائه دهد تا مسائل به‌جا مانده پیگیری شود و به نتیجه برسد.

اقدام جدی دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی

جنتی به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در اواخر سال ۹۲ ابلاغ کردند و دولت از ابتدای سال ۹۳ ستادی را در این راستا تشکیل داد که عموم وزرا عضو آن هستند.

وی با تصریح اینکه ۱۱ کارگروه در ستاد مذکور تشکیل شده که در هر کدام از آنها وزرا عضو هستند، گفت: وزرا باید بتوانند سیاست‌ها را پیگیری و اجرا کنند ضمن اینکه سال گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند کافی نیست که این ستاد تنها راهبرد اقتصاد مقاومتی باشد بلکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و باید کار را به نتیجه برساند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه بحثاقتصاد مقاومتی به صورت روزانه توسط مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود، یادآور شد: امسال دولت با جدیت وارد بحثاقتصاد مقاومتی شده و در بخش‌های مختلف تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات از جلوی پای دولت برداشته شد و سیستم بانکی ما با دنیا در حال کار است، افزود: صادرات افزایش یافته و سال گذشته برای نخستین بار صادرات بر واردات ما پیشی گرفته بود و در پنج ماه ابتدای امسال صادرات کالای غیر نفتی رشد داشته است.

جنتی ادامه داد: در پنج ماه ابتدای امسال بیش از ۲ میلیون بشکه نفت صادر شده و قیمت نفت به ثلثرسیده و درآمد کشور پایین آمده و در حوزه سدسازی نیز تعداد قابل توجهی سد به بهره‌برداری رسیده و سدهای عظیمی در نواحی مرزی ایجاد شده که در داخل کشور برای کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تصریح اینکه در حوزه کشاورزی پیشرفت‌ها چشمگیر است، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی نسبت به گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته و حتی صادر می‌شود که یک نمونه از آن، گندم است و بیش از ۱۱ میلیون تن گندم خریداری شده و ذخیره گندم داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در روزهای نخست فعالیت دولت گندم در سیلوی خود کم داشتیم، گفت: به دلیل عدم جابه‌جایی پول، نمی‌توانستیم گندم خریداری کنیم اما امسال ایران به خودکفایی رسیده است.

تولید بنزین در کشور به مرحله صادرات می‌رسد

وی نفت و بنزین را دارای مشکلاتی دانست و تصریح کرد: پتروشیمی‌ها محصولات خود را کنار گذاشتند و گفته می‌شد که سرطان‌ها ناشی از بنزین‌های پتروشیمی بود اما امروز پتروشیمی‌ها محصولات خود را تولید می‌کنند و تا پایان امسال می‌توانیم در تولید بنزین به مرحله صادرات برسیم.

جنتی با اشاره به اینکه روزانه مقدار زیادی گازوییل صادر می‌کنیم، افزود: می‌توانیم بیشتر از این گازوییل صادر کنیم اما بنادر ما ظرفیت ندارند و در حوزه مخابرات نیز در سال ۹۱ دو روستا از اینترنت استفاده می‌کردند و امروز بیش از ۵ هزار روستا از اینترنت بهره‌مند هستند.

وی به موضوع مسکن مهر اشاره کرد و یادآور شد: مسکن مهر بار بزرگی بر دوش دولت بوده زیرا از تعدادی مردم پول گرفتند و خانه‌ها را ساختند اما هیچ خدمات زیربنایی ندادند و در طول مدت دولت یازدهم تلاش شده چند هزار واحد آماده‌سازی و به مردم واگذار شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: تلاش دولت این است که بقیه واحدهای ساخته شده را آماده‌سازی کند و در دو سه سال گذشته ۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و در این مدت خاموشی نداشتیم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم ۶۸۳ هزار واحد مسکن مهر آماده شده است، افزود: ۲۷ هزار واحد در همین هفته آماده شده است.

وی درباره برگزاری انتخابات و فعالیت وزارت کشور در این زمینه اظهار کرد: وزارت کشور خدمات زیادی ارائه کرده و انتخابات سالم و بدون درگیری برگزار شد و کسی نگفت تقلب صورت گرفته و امنیت آن حفظ شد.

صدور ۷ هزار و ۵۰۰ مجوز نشریه / ساخت ۱۰۰ سینمای جدید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش ما ایجاد فضای بانشاط برای اهل فرهنگ و رسانه بود و تا اندازه‌ای موفق بودیم و امروز نویسندگان و مترجمان می‌توانند به‌راحتی کتاب منتشر کنند.

وی افزود: در حوزه مطبوعات نیز به ۷ هزار و ۵۰۰ نشریه در کشور مجوز داده شده که ۴ هزار مجوز در دولت یازدهم بوده و بنده در سه سال گذشته هر هفته در جلسات مطبوعات حضور داشتم و در هر جلسه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نشریه مجوز دادیم.

جنتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که قابل توجه است، گفت: کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۹۱ تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ باب بود و امروز به ۳ هزار و ۲۰۰ کتابخانه رسیده و ۴۰۰ کتابخانه در دولت فعلی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه در مدت سه سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ سینما در کشور ساخته شده است، یادآور شد: ۱۰۰ سینمای جدید در کشور در حال ساخت بوده و نشاط خوبی ایجاد شده و فروش سینماها بالا رفته و در سال ۹۴ سینماها ۷۴ میلیارد تومان فروش داشتند و در سه ماه نخست امسال فروش بیش از ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش کانون‌های فرهنگی مساجد را از دیگر اقدام‌های دولت یازدهم عنوان کرد و متذکر شد: کانون‌های فرهنگی‌ هنری مساجد در سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار باب بود و در این مدت ۶ هزار کانون اضافه شده است.

وی با بیان اینکه تربیت حافظان قرآنی، افزایش ۴۲ درصدی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی و بخش سلامت و… را از دیگر اقدام‌های دولت برشمرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه