English

"کنگ" روستایی با قدمت ۳۰۰۰ سال/ از ماسوله مشهد حتما بازدید کنید+تصاویر

روستایی تاریخی "کنگ" با قدمتی 3000 ساله منطقه‌ای در نزدیکی مشهد است که باید حتما از آن بازدید کرد.

"کنگ" روستایی با قدمت 3000 سال/ از ماسوله مشهد حتما بازدید کنید+تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج، شهرستان طرقبه در 16 کیلومتری شمال‌غربی مشهد قرار دارد و جایی است، خوش آب و هوا، دارای باغ‌های دلگشا و بهره‌مند از بازار صنایع دستی و رستوران‌های فراوان؛ با این تفاوت که رستوران‌های شاندیز معروف‌تراند و در عوض باغ‌های طرقبه زیباتر و بازارش بسیار بزرگ‌تر است.

در واقع طرقبه یک شهر است که از همه نوع امکاناتی برخورار است و به همین سبب بیش از هر تفرجگاه دیگری در خارج از مشهد مورد توجه مسافران و گردشگران است.در باغ‌های طرقبه بیشتر درختان میوه به چشم می‌آید و رستوران‌های آن نیز در میانه باغ‌ها یا در باغچه‌های مصفا دایر شده‌اند.

اتوبوس‌های شرکت واحد در میدان شهدای مشهد، همه روزه از بامداد تا شامگاه مسافران را به طرقبه می‌برند و تاکسی تلفنی مشهد نیز برای این کار در دسترس هستند. اگر هم به وسیله شخصی دارید می‌توانید به انتهای بزرگراه وکیل‌آباد بروید و از آنجا راه طرقبه را که خیلی دور نیست، در پیش بگیرید.

طرقبه به عنبران و جاغرق بسیار نزدیک است و بند گلستان و پارک وکیل‌آباد و کوهستان پارک شادی نیز بر سر راه آن قرار دارند. پس چه بهتر که این گردشگاه را با هم ببینید.

روستای کنگ

روستای کنگ در 28 کیلومتری غرب مشهد (21کیلومتر از پل وکیل آباد) و در قسمت جنوبی رشته کوه‌های بینالود و در فاصله 22 کیلومتری جنوب طرقبه واقع شده و در یکی از دامنه‌های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در جوار رودخانه کنگ احداث شده و در محور دره این رودخانه قرار دارد.

روستای کنگ ضمن برخورداری از مناظر بدیع دارای چشمه سارها و باغات گوناگون و آبشارهای فراوان است. روستای کنگ از سکونتگاه‌هایی است که با الهام گرفتن از طبیعت و با تسلیم و ستیز با آن در طی قرن‌ها و برای نیاز مردمان این سکونتگاه رشد و هر گام بازی‌های زیبایی‌ را در تعامل با فضا و مقتضیات زیستی و جغرافیایی خود ارائه کرده است.

"کنگ" روستایی با قدمت 3000 سال/ از ماسوله مشهد حتما بازدید کنید+تصاویر

کنگ در لغت دو معنا دارد: اول پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند، معنای دیگر آن به عنوان دژی مستحکم تعبیر شده است. ویژگی برجسته و گردشگرپسند روستای کهنسال کنگ، معماری بسیار زیبا و پراندیشه روستاست که گرچه در ظاهر کمی بمانند «ماسوله» و «اورامان» به دیده می‌آید اما بررسی ویژگی‌های اقلیمی و زوایای چیدمان خانه‌های روستا و شکل‌گیری محله‌ها و کوی و کوچه ها نمایانگر اندیشه های ژرف و برجسته در پشت ساختمان پلکانی روستا بوده که «کنگ» را بسیار برتر و برجسته تر از روستاهای مشهور «ماسوله»، «اورامان»، «ابیانه» و… نشان می‌دهد.

کنگ به دلیل وجود کوه‌های مرتفع درختان فراوان و نوزیدن بادهای خشک ازآب و هوای معتدل برخوردار است. نحوه استقرارخانه‌ها با توجه به اقلیم و جهت باد و جهت تابش خورشید در راستای شمال شرقی - جنوب غربی تعیین شده که بیشترین بهره‌ گیری ازانرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن را در پی خواهد داشت.

"کنگ" روستایی با قدمت 3000 سال/ از ماسوله مشهد حتما بازدید کنید+تصاویر

کوه‌ها و ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبا کنگ یکی ازجاذبه‌های طبیعی و دیدنی حومه مشهد به شمار رفته و برای فعالیت‌ های تفریحی و ورزشی بسیار مناسب است. آبشار کنگ از دیگر دیدنی‌های این روستا است. در مسیر آبشار چشمه‌ها و آبشارهای کوچکی نیز قرار دارد. آبشار کنگ در فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی روستای کنگ در میان دره‌ای سرسبز قرار گرفته است.

"کنگ" روستایی با قدمت 3000 سال/ از ماسوله مشهد حتما بازدید کنید+تصاویر

روستای ابرده پایین

واقع در 25 کیلومتری شمال‌غربی شهر طرقبه که میان دره‌ای است و پیرامون آن را ارتفاعات در برگرفته است. تنها رودخانه‌ای که از آن می‌گذرد، جریان آبی زشک است.

مردم این روستای ییلاقی بیشتر به امر زراعت، باغداری و یا دامداری اشتغال دارند، آب و هوای این ناحیه از شاندیز معتدل کوهستانی است. این منطقه به دلیل وجود کوه‌های مستعد در فصل زمستان به پیست اسکی برای علاقه‌مندان به این ورزش تبدیل می‌شود و گروه‌های ورزشی بسیاری از گردشگران در این فصل برای بهره بردن از طبیعت برفی این ناحیه از ابرده می‌آیند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه