English

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

آب‌بندان‌های سه استان شمالی کشور بهسازی می شود

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از امضای تفاهم‌نامه مالی و برنامه عملیاتی بهسازی آب‌بندان ها در ۳ استان‌ شمالی کشور خبر داد.

آب‌بندان‌های سه استان شمالی کشور بهسازی می شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده با اشاره به این که استان های مازندران، گیلان و گلستان از بیشترین میزان بارش در کشور برخوردارند، اظهار داشت: این سه استان بهترین منابع آب و خاک کشور را دارند ولی به علت توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش و همچنین کمترین میزان مهار آب های سطحی (متوسط گیلان و مازندران ۱۵ درصد)، ۹.۸ میلیارد متر مکعب آب کشور بدن بهره برداری مناسب به دریای خزر می ریزد.

وی بهسازی آب بندان ها را از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری از منابع آب و خاک در سازگاری با کم آبی و مهار آب های سطحی در استان های یاد شده عنوان کرد و افزود: آب‌بندان ها، سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، سازوکارها و تمهیدات مهار آب های سطحی در استان های مازندران، گیلان و گلستان بوده است که آب رودخانه ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل های غیرکاشت از طریق کانال ها و پمپاژ به آنها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:موضوع مهار آب های سطحی و از جمله بهسازی آب‌بندان ها از اولویت های وزیر جهاد کشاورزی بوده که با مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه عملیاتی بهسازی آب‌بندان ها در ۳ استان‌ شمالی کشور در دستور کار قرار گرفت.

بخشنده ادامه داد: به همین منظور، تفاهم‌نامه مالی و برنامه عملیاتی بهسازی آب‌بندان‌ها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان با حضور دکتر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، مهندس وزیر جهاد کشاورزی و استانداران مازندران، گیلان و گلستان در محل سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

وی، تأمین آب مطمئن بخش کشاورزی، مهار و کنترل سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، افزایش تولید آبزی‌پروری، توسعه گردشگری و ورزش‌های آبی را از اهداف این تفاهم نامه اعلام کرد.

بخشنده گفت: در این تفاهم‌نامه موضوع بهسازی آب‌بندان‌ها در استان‌های شمالی کشور یعنی گیلان، مازندران و گلستان با هدف افزایش حجم آب تنظیمی بخش کشاورزی، مهار و کنترل سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، افزایش آبزی‌پروری، توسعه گردشگری و ورزش‌های آبی در مدت دو سال مورد توافق قرار گرفته است.

وی اضافه کرد:در این تفاهم‌نامه برای هر کدام از دستگاه‌های مرتبط وظایفی مشخص شده و یکی از وظایف اصلی سازمان برنامه و بودجه کشور، تأمین سهم اعتبارات ملی در قالب تفاهم‌نامه به میزان ۵۰ درصد از اعتبار موردنیاز در لایحه بودجه سنواتی است.

بخشنده، مساحت کل آب‌بندان های استان های مازندران، گیلان و گلستان را ۲۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام و تصریح کرد: طرح بهسازی آب بندان ها در سطح ۲۴ هزار هکتار از اراضی سه استان شمالی اجرا می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از مساعدت های دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در توجه و تخصیص منابع اجرای طرح های آب و خاک در کشور قدردانی کرد و گفت: حمایت ها و سرمایه گذاری های دولت تدبیر و امید در بهره برداری بهینه از منابع پایه و اجرای طرح های آب و خاک بی سابقه بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه