English

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

ورود گوسفند افشاری به گله های ۱۵ استان کشور

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان از استقبال دامداران کشور از گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در این استان خبر داد.

 ورود گوسفند افشاری به گله های ۱۵ استان کشور

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، رحمان رستمخانی با بیان این مطلب گفت: با توجه به پتانسیل بوجود آمده در گوسفند افشاری اصلاح شده در زمینه های بره‌زایی، سرعت رشد، کاهش حجم دنبه، بهبود کمی و کیفی پشم و بهبود ضریب تبدیل غذایی، طرح استفاده از گوسفند افشاری اصلاح شده زنجان هم اکنون با استقبال بسیار مناسبی از سوی پرورش دهندگان گوسفند افشاری ۱۵ استان کشور مواجه شده است.

وی تصریح کرد: استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، اردبیل، فارس، اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان از جمله استان هایی به شمار می روند که پرورش‌دهندگان گوسفند آنها از قوچ های اصلاح شده افشاری در استان زنجان برای افزایش بهره‌وری و اصلاح نژاد گله خود مورد استفاده قرار داده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه غالب گله‌های بهره‌مند در این استان ها دارای گله‌ گوسفند افشاری بوده‌اند که از سنوات قبل در این مناطق پرورش داده می‌شدند، افزود: افزایش بهره‌وری صفات اقتصادی مهم پرورش گوسفند (بره زایی، سرعت رشد و ...) در پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان که ارتباط مستقیم با افزایش درآمد گله پرورش گوسفند داشتی دارد، مد نظر بوده و عملیات اصلاح نژادی بر روی این صفات انجام شده است. این موضوع یکی از دلایل اصلی استقبال گوسفندداران ۱۵ استان کشور از گوسفند افشاری اصلاح شده محسوب می شود.

رستمخانی با اشاره به اینکه هزینه‌‌های اصلاح نژاد گوسفند در استان زنجان تا پایان فاز تحقیقاتی توسط دولت تأمین و پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: عرضه گوسفند اصلاح شده با بیش از ۹۵ درصد خون گوسفند بومی افشاری و حفظ پتانسیل های بومی گوسفند افشاری در پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان، از دیگر دلایل استقبال چشمگیر از این طرح به شمار می رود.

وی عنوان کرد: تقریباً تمامی صفات اصلاحی در این طرح منطبق بر مباحث ژنتیک مولکولی بوده است، از این رو گوسفند اصلاح شده دقیقاً حائز صفات اشاره شده است و گوسفنددار نیازی برای صرف وقت حداقل ۸ تا ۱۰ ساله برای تولید گوسفند اصلاح شده ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: در انتخاب پایه پدری برای پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان دقت و حساسیت لازم به کار گرفته شده تا گوسفندی هم طراز از لحاظ تیپ انتخاب شود.

رستمخانی در پایان تصریح کرد: پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری منطبق بر نیازهای جامعه پرورش دهندگان گوسفند افشاری و واقعیت های حاکم بر گله‌داری در استان و کشور بوده است و این موضوع نیز عامل مهم دیگری برای استقبال بهره برداران در داخل و خارج از استان محسوب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی