English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

کاهش چشم‌گیر مرگ‌ومیر مادران باردار در کرمانشاه/۸۰ درصد فوتی حین زایمان به علت خونریزی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان مرگ‌ومیر مادران باردار ۲۴۰ در صد هزار نفر که به ۲۰ مورد در صد هزار نفر کشور و 14.51 در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ رسیده و 60 تا ۸۰ درصد فوتی حین زایمان به دلیل عوارضی همچون خونریزی در حین زایمان، فشارخون بالا و عفونت رخ می‌دهد.

کاهش چشم‌گیر مرگ‌ومیر مادران باردار در کرمانشاه/80 درصد فوتی حین زایمان به علت خونریزی است

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، دکتر محمود رضا مرادی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما کاهش مرگ‌ومیر مادران را یکی از شاخص‌های مهم توسعه یک کشور دانست و با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر کشور درزمینهٔ کاهش مرگ‌ومیر مادران گفت: و بر این اساس میزان مرگ‌ومیر مادران در این مدت بیش از ۱۰ برابر کاهش‌یافته است.

وی به شرایط مطلوب استان در کاهش مرگ‌ومیر مادران اشاره کرد و افزود: شاخص مرگ‌ومیر مادران در کرمانشاه از متوسط کشوری هم شرایط مطلوب‌تری دارد و این امر نشان‌دهنده تلاش ماماها در اطلاع‌رسانی و آموزش کاهش عوارض بارداری و زایمان است.

مرادی توسعه برنامه‌های آموزشی و آگاهی مادران را عاملی مهم در جهت کاهش مرگ‌ومیر مادران دانست و گفت: بیش از شش هزار مادر باردار در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی استان در سال ۹۵ در کلاس‌های آمادگی برای زایمان آموزش‌دیده‌اند.

طرح تحول نظام سلامت

کاهش سزارین ارمغان طرح تحول نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح میزان سزارین به شکل چشمگیری کاهش‌یافته است.

وی در ادامه بابیان شعار امسال روز جهانی ماما تحت عنوان "ماما، پیشرو در ارائه مراقبت باکیفیت است" گفت: بر اساس تعریف جهانی ماما با ارائه مراقبت مستمر وظیفه مهمی در آموزش و مشاوره سلامتی نه‌فقط برای زنان بلکه برای نوزادان را بر عهده دارد.

وی هدف از برگزاری روز جهانی ماما را بزرگداشت مقام آن و آگاهی دادن در خصوص اهمیت کار مامایی دانست و گفت: این روز فرصت مغتنمی برای جلب‌توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقا سلامت خانواده است.

مرادی بابیان اینکه نقش ماماها فقط منحصر به خدمات مربوط به زایمان نیست، بلکه این قشر در ارتقای سطح آگاهی جامعه و درزمینهٔ تنظیم خانواده و مواردی از این قبیل نیز نقش دارند گفت: نزدیک به ۸۰۰ ماما در مراکز مختلف استان مشغول به کار هستند و باید از ظرفیت ماماها برای تحقق سیاست‌های جمعیتی استفاده شود.

وی اظهار کرد: در راستای سیاست کلان کشوری برای حفظ و افزایش جمعیت سالم، ماماها نقش کلیدی داشته و در این خصوص برنامه‌های مختلفی ازجمله ارتقاء آموزش‌ها، ترویج زایمان طبیعی و ایجاد بلوک‌های زایمانی از سوی وزارت بهداشت اجرا می‌شود.

 مرادی بابیان اینکه مامایی رشته‌ای کهن بوده که از آغاز تولد بشر مفهوم پیداکرده و امروز به یک حرفه و حرکتی عالمانه همراه بادانش روز تبدیل‌شده است، گفت: رشته مامایی از سال ۱۳۵۱ در کرمانشاه تأسیس و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از سال ۱۳۶۶ اولین دوره کارشناسی پیوسته نیز آغاز به کارکرده است.

 وی افزود: از سال ۱۳۹۲ دانشکده پرستاری مامایی با پذیرش هفت دانشجو به آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی پرداخت و در حال حاضر این دانشکده دارای ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی پیوسته، ۲۰ دانشجوی کارشناسی ناپیوسته و ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی در راستای تحقق هر چه بیشتر کاهش مرگ‌ومیر مادران کشور و کرمانشاه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه