English

۹۴۰ لیتر در ثانیه برای کمبود آب شهر کرمانشاه نیاز داریم

برای رفع مشکل کمبود آب شهر کرمانشاه مطالعات، طراحی و اسناد مناقصه ۵ باب مخزن تهیه و آماده واگذاری است که با تامین اعتبار توسط آب منطقه ای کرمانشاه مشکل آب شهر کرمانشاه برطرف می شود

۹۴۰ لیتر در ثانیه برای کمبود آب شهر کرمانشاه نیاز داریم

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه؛ برای رفع مشکل آب شرب شهر کرمانشاه جلسه ای با حضور مهندس نیک کردار معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه و اعضای ستاد بحران در محل فرمانداری کرمانشاه برگزار شد که مهم ترین این معضلات شامل شکستگی خط انتقال آب میدان آزادی ناشی از عملیات اجرایی پروژه منوریل که چهارشنبه ۲ تیرماه رخ داده بود، ورود ریزگردها و تاثیر آن برچشمه سراب قنبر بعنوان تامین کننده بخشی از مناطق جنوبی شهر کرمانشاه که باعثبوجود آمدن جلبک و رشد سریع آن درچشمه شده بود و رفع افت فشار و قطعی آب در برخی نقاط شهر کرمانشاه تشکیل شد.

لایروبی چشمه وخارج نمودن آن از چرخه توزیع موجب قطع آب و افت‌فشار در بیشتر مناطق جنوبی شهرکرمانشاه طی روزگذشته شده بود.

مشکل توزیع آب کرمانشاه با توجه به توپوگرافی و بافت شهری از گذشته وجود داشته

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: عواملی از قبیل شکستگی لوله، موضوع جلبک چشمه سراب قنبر و تعدیل فشار مشکل زیادی برای مردم دراین ایام ماه مبارک رمضان بوجود آورده است که بایستی بطور اضطراری این مشکل برطرف و برای ایام تابستان وفصل گرم سال هم برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

مهندس مجتبی نیک کردار با بیان اینکه نحوه توزیع و تقسیم آب شرب در کرمانشاه، گله مندی مردم را به دنبال داشته است بیان داشت: در برخی نقاط آب با فشار مناسب به دست مردم می رسد اما در برخی مناطق دیگر از همین شهر مردم با مشکلات قطعی و افت فشار آب مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه برای این ناهماهنگی در توزیع باید راهکار مناسبی تعریف واقدام عملی صورت گیرد افزود: توزیع آب در شهر کرمانشاه با توجه به وضعیت توپوگرافی و بافت شهری مشکل دارد و این مشکل از گذشته هم وجود داشته است.

معاون امور عمرانی استانداری از شرکت‌های آب و فاضلاب شهری، آب منطقه ای و مدیر کل دفتر فنی استان کرمانشاه خواست برای توزیع آب شرب شهر طرح و نقشه اجرایی ارائه دهند.

وی از شرکت آب و فاضلاب خواست برای شبکه‌های توزیعی که مربوط به گذشته بوده و نیاز به شیرآلات، هوا و فشار شکن وغیره دارد طراحی جدید ارائه و اجرای آن را در برنامه کاری خود قرار دهد.

فرماندار شهرستان کرمانشاه نیز بابیان این مطلب که در شهر کرمانشاه محلات قدیمی و جنوب شهر در گذشته هم مشکل داشته اند گفت: مردم این محل ها با نصب مخزن و پمپ تا حدودی مشکل کمبود آب را حل کرده‌اند اما مشکلات اخیر به گونه ای بوده که حتی کسانی که مخزن داشتند نیز قادر به آبگیری و ذخیره نشده اند.

فضل الله رنجبر اظهارداشت: در چنین مواقعی نیاز است که اطلاع رسانی بیشتری شود تا مردم از اقداماتی که در راستای تعمیرات، شتسشو و قطع آب صورت می گیرد مطلع شوند.

وی درخصوص همکاری سایر دستگاهها برای اجرا و نصب شیرآلات در سطح شهر گفت: ازطریق فرمانداری هماهنگی برای اخذ مجوز های مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب انجام خواهد شد.

در گذشته بصورت فنی و اساسی به مشکل بی آبی توجه نشده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز به مشکلات تامین و توزیع آب شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: شبکه توزیع آب شهر کرمانشاه درقالب ۱۴ زون طراحی شده است که هر زون به عنوان یک شهر تلقی می شود و مشکلات خاص خود را دارد.

مهندس منصور کیاور اظهار داشت: این ۱۴زون هرکدام بعنوان یک شهر تاسیسات و تجهیزات خاص مربوط به خود ازجمله مخزن ذخیره، خطوط بین مخازن، آب مورد نیاز، ایستگاه پمپاژ و تاسیسات برقی و مکانیکی را لازم دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته بصورت فنی و اساسی به این مشکل توجه نشده است تاکید کرد: در هر نقطه‌ای از شهر مشکل بوجود می‌آمد شبکه، آن منطقه را با خط لوله ای به مخازن موجود متصل می‌کردند این کار هرچند در کوتاه مدت جوابگو بود اما در بلند مدت تاثیر خود را برنقاطی دیگر می گذاشت که امروز با آن مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار داشت: هم اکنون ۹۴۰ لیتر آب درثانیه برای جبران کم آبی این ۱۴ زون نیازداریم. متاسفانه برخی از کارشناسان ازدیدگاه فنی به این نکته توجه ندارند فقط با اظهار نظر آماری که شهر کرمانشاه ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و این مقدار آب هم تولید می شود اظهار نظر می کنند که مشکل کم آبی نیست و این تصوری کاملا اشتباه است.

وی بیان داشت: این ۱۴ زون علاوه بر جبران کم آبی نیازمند احداثمخازن ذخیره، خطوط انتقال و خطوط بین مخازن نیز می باشد که این اقدامات باید توسط آب منطقه ای به عنوان تامین کننده آب شهر کرمانشاه پیگیری شود.

کیاور چشمه‌های طاق‌بستان و سراب قنبر را از منابع تامین آب شهر کرمانشاه برشمرد و گفت: در حال حاضر ۵۶۰ لیتر از طاق بستان و ۲۵۰ لیتر نیز ازسراب قنبر آب برداشت می شود اما از آب گاوشان برداشتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه آب تاقبستان فصلی است و در تابستان آن را ازدست خواهیم داد گفت: در فصل گرما طرح اضطراری از سد گاوشان به عنوان جایگزین این منبع، وارد مدار می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مشکل اخیر چشمه سراب قنبر را رشدجلبک عنوان کرد و تصریح کرد: سالیان گذشته لایروبی این چشمه سالی یک بار اتفاق می افتاد اما امسال با رشد این جلبک ها مواجه بودیم که ما را در توزیع آب با مشکل روبرو کرده است. در همین خصوص با مشاور وارد مذاکره شده ایم و دستگاهی را برای جلوگیری از رشد جلبک خریداری نموده ایم. اما رشد آنها بگونه ای سرعت گرفته است که دستگاه قادر به جلوگیری از رشد آنها نیست وبرای اینکه بتوانیم نتیجه گیری کنیم نمونه این جلبک ها را برای آزمایش به مرکز فرستاده‌ایم که علت رشد سریع آنها را بررسی کنند..

وی افزود: طرح تامین آب از گاوشان برای تعمیرات و نصب شیرآلات از مدار خارج و هم اکنون در اختیار همکاران آب منطقه ای می باشد.

کیاور اظهار داشت: برای رفع مشکل تامین فشار طبقات نیز از اسفند ماه سال گذشته اطلاع رسانی گسترده ای انجام شده است که مردم از طریق نصب اصولی مخزن ذخیره و پمپ، آب مورد نیاز را ذخیره داشته باشند. بروشور و پوستر دربیش از ۷۰ درصد بنگاههای معاملات ملکی، آپارتمانها و مساجد و ادارات سطح شهر نصب و توزیع کرده‌ایم. همچنین ازطریق صدا و سیما تیزر آن پخش شده است تا مردم مطلع باشند و از این ظرفیت برای تامین فشار استفاده کنند.

وی در خصوص وضعیت فرسودگی شبکه و همچنین پرت آب در شهر کرمانشاه گفت: مذاکرات و پیگیری‌هایی از طریق وزارت نیرو و شرکت مهندسی شده و مقررگردید یک شرکت سرمایه گذار فرانسوی برای شبکه توزیع آب استان کرمانشاه به عنوان تنها استانی که این کار را خواهد کرد وارد شود.

با احداث۵ مخزن ذخیره، مشکل آب شهر کرمانشاه حل می شود

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز با بیان اینکه برای رفع مشکل تامین آب شهرکرمانشاه هم اکنون ۵ باب مخزن در شهر کرمانشاه مطالعات، طراحی واسناد مناقصه آنها تهیه و آماده واگذاری برای اجرا است بیان داشت: با احداثاین مخازن مشکل آب شهر کرمانشاه برطرف می شود.

مهندس شهلایی افزود: برای تامین اعتبار آن نیز پیگیرهای لازم انجام شده و درحال تصویب آن هستیم که امیدواریم با تصویب آن اقدام خوبی برای رفع مشکل کمبود آب و مخازن شهر کرمانشاه صورت گیرد.

وی اظهار داشت: کار مرمت و تعمیر خط انتقال آب گاوشان به اتمام رسیده و کلیه شیرآلات مربوطه آن نصب شده است و بطور کامل مشکل خط برطرف گردیده که هر زمان شرکت آب و فاضلاب اعلام کند آن را تحویل خواهیم داد.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای از پیشرفت ساخت تصفیه خانه آب کرمانشاه خبر داد وافزود: امیدواریم تا پایان سالجاری بخشی از آن به بهره برداری برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه