English

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دهگلان:

۱۱ درصد جمعیت این شهرستان سالمند محسوب می شوند

سالمند به فردی اطلاق می گردد که بیش از 60 سال سن داشته باشد و به علت پیامدها و عوارض ناشی از افزایش سن و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن وی بوجود می آید نیاز به مراقبت و توانبخشی دارد

11 درصد جمعیت این شهرستان سالمند محسوب می شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج؛ سالمند به فردی اطلاق می گردد که بیش از 60 سال سن داشته باشد و به علت پیامدها و عوارض ناشی از افزایش سن و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن وی بوجود می آید نیاز به مراقبت و توانبخشی دارد، سه گروه سالمند وجود دارد، گروه اول سالمند جوان (60-70 سال)، گروه دوم سالمند میانسال (71-80 سال) و گروه سوم سالمند پیر (81 سال به بالا)

قربانعلی رسولی؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان دهگلان  اظهار داشت که 11 درصد جمعیت این شهرستان سالمند محسوب می شود.

*چه تعداد از جمعیت شهرستان دهگلان را سالمندان تشکیل می دهند؟

آمار تعداد سالمندان در شهرستان دهگلان تا پایان سال 95، نعداد 6174 نفر می باشد که از این تعداد 4277 نفر در روستا و 1463 نفر در شهر زندگی می کنند و به نسبت جمعیت شهرستان دهگلان حدود 11 درصد کل جمعیت شهرستان را تشکیل می دهند.

*بحث سالمندی در هر جامعه ای نشان دهنده چیست؟

دوره سالمندی مانند هر دوره دیگری در زندگی خصوصیات و دغدغه های مربوط به خود را دارد. بحث سالمندی در هر جامعه ای نشان دهنده توجه بیشتر به سالمندان و ازدیاد جمعیت سالمندی می باشد و آمادگی و برنامه ریزی برای روبه روشدن با پدیده سالمندی.

*چگونه می توانیم دوران سالمندی فعال داشته باشیم؟

می توانیم با ساماندهی و توانمندسازی سالمندان جهت بهره مندی از خدمات توانبخشی آموزشی و اجتماعی در راستای قادرسازی سالمندان و حمایت خانواده، تغذیه مناسب شامل مصرف کمتر چربی و غذاهای شور و ... ، ورزش منظم به ویژه پیاده روی، عدم مصرف دخانیات و الکل و مراقبت های پزشکی، پیشگیری و شناسایی به موقع بیماری ها. پیش بینی فضاهای تفریحی و ورزشی مناسب که در اکثر کشورهای توسعه یافته نقاط مناسب آب و هوایی به سالمندان اختصاص داده می شود، می توانیم دوران سالمندی سالم و فعالی  داشته باشیم.

*خدمات سازمان بهزیستی برای سالمندان جامعه چیست؟

سازمان بهزیستی با ارائه خدمات توانبخشی سعی در فعال سازی دوران سالمندی دارد که از جمله این خدمات می توان به خدمات توانبخشی اشاره کرد، اقداماتی که به منظور نوتوانی سالمند در قالب تیم توانبخشی ارائه می گردد (فیزیوتراپی – کار درمانی – پزشکی – پرستاری – مددکاری و ...) با مراجعه خانواده سالمند و ارائه درخواست در بهزیستی شهرستان بررسی شده سپس جهت تشخیص استحقاق و نیازمندی، مدارک لازم اخذ و جهت تأیید نهایی به معاونت توانبخشی استان ارسال و در صورت تأیید نهایی از خدمات سازمان بهره مند خواهد شد. خدمات شامل طرح توانمندسازی یا پذیرش در مراکز سالمندان و یا ارائه وسایل توانبخشی و حمایت مالی و روانی می گردد.

*به نظر شما مهمترین مشکلات دوران سالمندی چیست؟

مشکلات جسمی و تندرستی مشکلات روحی و روانی و عاطفی و مشکلات اجتماعی و از دست دادن جایگاه قبلی از جمله مهمترین مشکلات دوران سالمندی است که می توان به ان اشاره کرد.

مشکلات جسمی همچون کم خوابی، پیر گوشی ، مشکلات بینایی و ... سر گیجه و عدم تعادل مخصوصا در راه رفتن و احتمال زمین خوردن پوکی استخوان و ارزشی در اندام های بدن.

مشکل دوم مشکل روحی-روانی است، بیشترین موردی که در سالمندان رخ می دهد افسردگی می باشد که به دلیل عواملی چون مرگ همسر یا دوست، از دست دادن آزادی و استقلال، کاهش یا فقدان تصمیم گیری و ... رخ می دهد و برای مقابله با این موارد شرکت دادن سالمند در بازی های فکری و آموزش های مورد علاقه آنها برای جلوگیری از آلزایمر می تواند مفید باشد.

مشکل سوم مشکل اجتماعی است که بیشتر در زمینه مسائل فرهنگی جوامع و رفتار فرزندان و آحاد جامعه در رابطه با سالمندان می باشد، همچنین احساس سالمندان در خصوص از دست دادن جایگاه قبلی خود می باشد و نیز روابط والدین با فرزندان در گذشته و آشنایی افراد جامعه با پدیده سالمندی در این زمینه مهم می باشد.

*توصیه شما به افراد به ویژه جوانان برای داشتن دوران سالمندی فعال چیست؟

توصیه برای ورزش دائم و مستمر برای همه افراد جامعه و همه گروههای سنی که در آینده استقلال جسمی و فکری و عاطفی فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

آموزش های همگانی و آگاه سازی و اطلاع رسانی در رسانه های جمعی برای همه افراد جامعه، تحکیم روابط خانواده خصوصاً ما که در جامعه ای اسلامی به سر می بریم که در آینده متضمن سلامت فکری و روحی و عاطفی بین اعضا در همه مراحل سنی می باشد.

آموزش از همان بدو تولد و مهدهای کودک در خصوص احترام به بزرگترها و ارزش جایگاه سالمندی در جامعه 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه