English

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان:

قرار گرفتن ۵۸ اثر معنوی کردستان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از ثبت ملی ۵۸ اثر معنوی کردستان خبر داد و گفت: هفت اثر از این آثار در سال جاری به ثبت رسیده است.

قرار گرفتن ۵۸ اثر معنوی کردستان در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از ثبت ملی ۵۸ اثر معنوی کردستان خبر داد و گفت: هفت اثر از این آثار در سال جاری به ثبت رسیده است.

سیدمحسن علوی گفت: هفت اثر معنوی سال جاری شامل روش روخوانی قرآن با عنوان حنجی کردن، ذکر دراویش طریقت قادریه، روش دف‌نوازی و ساخت دف در کردستان، ساخت سنگ آسیاب، مراسم شاه حسین‌خوانی سریش‌آباد، هنر و روش مغارکاری در کردستان، دانش و مهارت بومی سقزگیری است که به نام استان کردستان ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای آثار معنوی بسیار زیادی است، افزود: در صورتی که پرونده‌های جدید در این زمینه به این اداره کل ارائه شود، برای ثبت آن اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان عنوان کرد: در بحث ثبت میراث معنوی، تاریخی و طبیعی آثاری که در حد ملی بوده و مختص آن منطقه باشد و حفظ کردن آن باعث حفظ بخشی از فرهنگ آن منطقه شود، برای ثبت آن اقدام خواهد شد.

علوی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ قرآن تاریخی در سطح استان کردستان وجود دارد که ثبت ملی شده است، افزود: در راستای حفاظت از این قرآن‌های خطی از محل اعتبارات میراث فرهنگی بیشتر این آثار مرمت شده و در ویترین حفاظت شده نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این قرآن‌های تاریخی در سطح روستاهای استان کردستان و با مالکیت وقفی می‌باشند، افزود: این قرآن‌های خطی شامل قرآنی‌های تاریخی نگل، سلین، مولان‌آباد، کاشتر، کانی‌مشکان، شوی، شصت پاره بیجار گروس، است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در ادامه به وجود ۴۱ بنای تاریخی با مالکیت میراث فرهنگی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۶۴ بنای تاریخی شاخص در استان کردستان داریم که قابل توجه هستند.

وی با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی یکی از فعالیت‌های اصلی این اداره کل است، اعلام کرد: با توجه به قدمت و وضعیت ساختمانی بناهای تاریخی استان کردستان مرمت و بازسازی این بناها یکی از ضروریات حفظ آن‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان عنوان کرد: به دلیل کمبود اعتبارات این بخش ما باید مرمت و بازسازی این بناها را اولویت‌بندی کنیم و به بناهایی که بیشتر در معرض خطر هستند، رسیدگی شود.

وی یادآور شد: مسجدجامع سنندج، عمارت خسروآباد، بازار آصف، حسینیه خسروآباد گروس و حمام صلاحی از جمله بناهای استان کردستان بوده که در دست ترمیم و بازسازی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی