English

نماینده مردم سنندج در مجلس:

دولت دوازدهم وام دار مردم کردستان

مردم کردستان با امید به آینده مجددا به دولت تدبیر و امید رأی دادند مردم کردستان با رأی 73 درصدی خود ثابت کردند که با نگاه به آینده و امید به سرنوشت و آینده خود، مسیر را انتخاب و راه آینده خود را ترسیم و مجددا به دولت تدبیر و امید رای دادند.

دولت دوازدهم وام دار مردم کردستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج؛ مردم کردستان با امید به آینده مجددا به دولت تدبیر و امید رأی دادند مردم کردستان با رأی 73 درصدی خود ثابت کردند که با نگاه به آینده و امید به سرنوشت و آینده خود، مسیر را انتخاب و راه آینده خود را ترسیم و مجددا به دولت تدبیر و امید رای دادند.

در روز 29 اردیبهشت 1396، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در استان کردستان در کمال آرامش و صحت برگزار و برگ زرین دیگری در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی به ثبت رسید. آرا تنها سرمایه های مردم برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود و همراهی در توسعه کشور است که باید به دقت از این آرا صیانت کرد و به آرای مردم احترام گذاشت.

*توسعه چیست و شاخصه های توسعه یافتگی را می توانید نام ببرید؟

توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته‌ترشدن، قدرتمندترشدن و حتی بزرگ‌ترشدن است. به طور کلی توسعه جریانی است که در خود تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی-اجتماعی را به همراه دارد. توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را در بر دارد، شامل دگرگونی‌های اساسی در ساخت‌های نهادی، اجتماعی-اداری و همچنین ایستارها و دیدگاه‌های عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد، حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمی‌گیرد.

●از جمله شاخص‌های توسعه اقتصادی یا سطح توسعه‌یافتگی می‌توان این موارد را برشمرد:

۱- شاخص درآمد سرانه: از تقسیم درآمد ملی یک کشور (تولید ناخالص داخلی) به جمعیت آن، درآمد سرانه به دست می‌آید. این شاخص ساده در کشورهای مختلف، معمولا با سطح درآمد سرانه کشورهای پیشرفته مقایسه می‌شود.

۲- شاخص برابری قدرت خرید: از آنجاکه شاخص درآمد سرانه از قیمت‌های محلی کشورها محاسبه می‌شود و معمولا سطح قیمت محصولات و خدمات در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست، از شاخص برابری قدرت خرید استفاده می‌شود. در این روش، مقدار تولید کالاهای مختلف در هر کشور، در قیمت‌های جهانی آن کالاها ضرب شده و پس از انجام تعدیلات لازم، تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه آنان محاسبه می‌گردد.

۳- شاخص درآمد پایدار: کوشش برای غلبه بر نارسایی‌های شاخص درآمد سرانه و توجه به «توسعه پایدار» به جای «توسعه اقتصادی»، منجر به محاسبه شاخص درآمد پایدار گردید.

در این روش، هزینه‌های زیست‌محیطی که در جریان تولید و رشد اقتصادی ایجاد می‌شود نیز در حساب‌های ملی منظور گردیده (چه به عنوان خسارت و چه به عنوان بهبود منابع و محیط زیست) و سپس میزان رشد و توسعه به دست می‌آید.

۴- شاخص‌های ترکیبی توسعه: از اوایل دهه ۱۹۸۰، برخی از اقتصاددانان به جای تکیه بر یک شاخص انفرادی برای اندازه‌گیری و مقایسه توسعه اقتصادی بین کشورها،‌ استفاده از شاخص‌های ترکیبی را پیشنهاد کردند. این شاخص‌ها بر اساس چند شاخص اصلی و همچنین چند زیر شاخه تعریف می‌شدند.

۵- شاخص توسعه انسانی: این شاخص در سال ۱۹۹۱ توسط سازمان ملل متحد معرفی شد که براساس این شاخص‌ها محاسبه می‌گردد: درآمد سرانه واقعی (براساس روش شاخص برابری خرید)، امید به زندگی (در بدو تولد)، و دسترسی به آموزش (که تابعی از نرخ باسوادی بزرگسالان و میانگین سال‌های به مدرسه‌رفتن افراد است).

۶- حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی: هر چه حضور فعال زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتر باشد، جامعه توسعه یافته‌تر است. درجوامع توسعه نیافته، زنان اکثرا در خارج از خانه شاغل نیستند و به این ترتیب نیروی انسانی در این کشورها به نصف کاهش یافته است.

۷- استقلال ملی: به این مفهوم که سایر دولت‌ها به میزان زیادی نتوانند بر تصمیمات دولت ملی نفوذ و تاثیر بسزا داشته باشند.

اما ریشه عقب ماندگی کردستان به گذشته برمی گردد و بعد از انقلاب هم براساس شرایط سیاسی، پروژه های عمرانی راکد ماندند؛ خیلی از پروژه های استراتژیک عملیاتی نشد که بیشتر این موارد به شرایط جنگ تحمیلی و شرایط سیاسی استان برمی گردد.

بحث راهبردهای سیاسی در اوایل انقلاب  اشتباه تعریف شد هم از طرف ما و هم از طرف مرکزنشینان؛ این موارد دست در دست هم داده و موجب گردید خیلی به کردستان توجه نشود.

می توان بیان داشت که منطقه کردستان چیزی حدود 15 سال منطقه ای بود بدون اجرای هیچ پروژه ای زیر بنای برای توسعه و آبادانی بود، برآیند توسعه می شود اشتغال، کارآفرینی و..... که متاسفانه در کردستان بخاطر کم توسعه یافتگی با اکثر مشکلات درگیر هستیم.

اگر می گوئیم کشوری توسعه یافته است یعنی کل پارامترهای موجود را داشته باشد. در مباحث عمومی بیان می شود اگر جاده ای کشیده شود، فرودگاهی تاسیس گردد و.... مسیر توسعه فرهام می شود اما ما در ایران هنوز هم درگیروداد بیمه تامین اجتماعی و تحصیلی رایگان هستیم. البته به تازگی؛ دولت مشغول ایجاد بستری برای توسعه است.

*کمتر روزی است که  در رسانه ها خبری از مرگ و میر در جاده های کردستان منتشر نگردد به نحوی که جاده های این دیار مشهور است به جاده های مرگ، با توجه به حضور جنابعالی در کمیسیون عمران و ذکر اینکه رئیس کمیسیون حمل و نقل عمران مجلس شورای اسلامی  هستید آیا امکان تحولی در این مورد وجود دارد؟

آمارها نشان می دهد که استان کردستان در حوزه راه و بهره مندی از ظرفیت های حمل و نقل یکی از استانهای محروم کشور به شمار می رود و تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی دولت های مختلف برای توسعه این بخش موثر نبوده است.

شرایط هشت سال دفاع مقدس، وضعیت کوهستانی بودن استان و همچنین عدم تخصیص مناسب اعتبارات در طول سه دهه گذشته از جمله عوامل اصلی در عدم بهره مندی کردستان از راه مناسب برای حمل و نقل به شمار می رود. در حالی که این استان در حوزه راه یکی از استان های کم برخوردار و محروم در کشور به شمار می رود، در دو بخش حمل و نقل هوایی و ریلی نیز این استان وضعیت به مراتب بدتری دارد و به همین دلیل حوزه حمل و نقل در کردستان با چالش های متعددی روبرور است.

خط راه آهن تهران – همدان – سنندج از حدود دو دهه قبل تاکنون در دستور کار قرار گرفته است و مسئولین دولتی قول داده اندکه نهایتا تا آخر سال 1397 افتتاح گردد.

کردستان در زمینه زیرساخت شبکه آزادراهی و بزرگراهی دارای ضعف شدیدی است، از هزار و ۸۱۹ کیلومتر راه استان تنها ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه، ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و هزار و ۳۶۰ کیلومتر هم راه فرعی است.

هر چقدر بتوانیم راه های اصلی بیشتری را به بزرگراه تبدیل کنیم وضعیت استان در این شاخص به میانگین کشوری نزدیک تر خواهد شد.

طول شبکه راه روستایی استان ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر است که از این میزان تنها ۲ هزار و ۶۳۱ کیلومتر آن آسفالته و مابقی خاکی است. طی سال های ۹۲ تا ۹۴، ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۹۰۰ کیلومتر راه بین شهری در استان ایجاد شده که در این راستا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

در حال حاضر یکی از موانع توسعه استان مربوط به نامناسب بودن زیرساخت های حمل و نقل آن است. به دلیل نامناسب بودن راه های استان همواره شاهد وقوع تصادفات منجر به فوت زیادی در محورهای مختلف استان هستیم. سال گذشته براساس آمار وزارت راه و شهرسازی ۳۶۵ نفر و بر مبنای آمار وزارت بهداشت ۴۸۰ نفر در تصادفاتی که درمحورهای شهری و روستایی استان به وقوع پیوسته، جان خود را ازدست دادند. در قانون برنامه ششم توسعه ذکر شده که ۳۰ درصد از اعتبارات تمکل دارایی های سرمایه ای به استان ها اختصاص داده شود.

*چندین سال است مبحث مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان مطرح و بقولی تائید است اما خبری از عملی شدن این اقدامات نیست چرا ؟

مرزها یک شمشیر دو لبه هستند به این معنی که می توانند یک فرصت اقتصادی مناسب باشند و در تعریف دیگر اینکه می تواند یک خطر همیشگی باشد. در جوامع پیشرفته براساس تعاریف حکومت از جایگاه مرزها استفاده می شود اما در مناطق خاورمیانه بحث کمی متفاوت تر است به این معنی که روابط داخلی و خارجی هر کشوری در گرو امنیت همسایه ها هم می باشد اما در تعریف مناطق آزاد می توان اظهار داشت که: « در تعریف سازمان ملل متحد (یونیدو) از مناطق آزاد به عنوان «محرکه» در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می گردد.

-همچنین در برداشت جدید از مناطق آزاد – که به منطقه آزاد پردازش صادرات معروف است- به ناحیه صنعتی ویژه ای در خارج از مرز گمرکی، که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند، گفته می شود.

-قسمتی از قلمرو سیاسی یک کشور که کالای عرضه شده در آنجا از لحاظ ارتباط حقوق و عوارض ورودی مشمول نظارت های معمول گمرکی نمی شود. واردات کالا به مناطق آزاد از خارج تابع مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادUCP500) ) بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد.

*اهداف مناطق آزاد

-جذب سرمایه های خارجی

-ایجاد فرصت های شغلی جدید

-کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات

-دستیابی به فناوری پیشرفته

-جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم

-محرومیت زدائی از مناطقی که امکان رشد و توسعه بالقوه را دارند.

کردستان با 230 کیلومتر مرز مشترک دارای ظرفیت های شایان توجهی است، با دارا بودن این پتانسیل، دستیابی به مناطق آزاد تجاری برای کردستان یک ضرورت است. متأسفانه تا کنون به طور شایسته و بایسته ای از این ظرفیت ها به نفع کردستان بهره ای گرفته نشده است. ایجاد منطقه آزاد تجاری در هر کجای کردستان که باشد یک فعالیت و گام مثبت است.

* انتظارات شما به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی از دولت دوازدهم چیست؟

دولت دوازدهم وام دار مردم کردستان است و آقای رئیس جمهور در دولت یازدهم از مهم ترین برنامه هایشان ایجاد بستری برای حضور اقلیت های دینی و زبانی در کابینه دولت و یا در پست های استاندارای، وزیران و.... بود امید است که ایشان پیام حمایت 73 درصدی رأی دهندگان کردستانی را مد نظر قرار داده و نگاه ویژه ای به کردستان و توسعه کردستان داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه