English

مهدوی‌ کیا:

لژیونر شدن بازیکنان ربطی به مربی تیم‌ ملی ندارد/ دوست دارم هر باشگاه آلمانی یک بازیکن ایرانی داشته باشد

پیشکسوت پرسپولیس گفت: لژیونر شدن بازیکنان ربطی به مربی تیم‌ملی ندارد. ما دو بار به جام جهانی رفتیم ولی بازیکنان از این ویترین به خوبی استفاده نکردند.

لژیونر شدن بازیکنان ربطی به مربی تیم‌ ملی ندارد/ دوست دارم هر باشگاه آلمانی یک بازیکن ایرانی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن پیشین پرسپولیس و تیم‌ملی در حاشیه تمرین امروز پرسپولیس گفت: من چند ماه پیش به تمرین آمده بودم و قول داده بودم که دفعه بعد که به ایران آمدم، حتما به دوباره به تمرین پرسپولیس بیایم. من شرایط پرسپولیس را از راه دور پیگیری می‌کردم، آن‌ها به خاطر بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی و کار کردن با ۱۲-۱۳ بازیکن شرایط سختی داشت اما نتایج خیلی خوبی کسب کردند. آن‌ها تا فینال آسیا رسیدند و الان رقابت نزدیکی با سپاهان و پدیده در صدرجدول دارد. باید به کادرفنی، بازیکنان و هواداران تبریک گفت که کار خیلی بزرگی در چند ماه گذشته انجام دادند.

او درباره هجمه‌های اخیری که علیه پرسپولیس است و داوری‌ را دلیل موفقیت پرسپولیس می‌دانند، گفت: من به این بحث ورود نمی‌کنم چون کار تخصصی من نیست. اشتباه در همه دنیا است. در جاهای دیگر با تکنولوژی اشتباهات را کنترل می‌کنند. در بوندسلیگا هر هفته از تکنولوژی استفاده می‌شود و تصمیمات داوری تغییر می‌کند. من فکر می‌کنم کشور ما هم به این تکنولوژی نیاز دارد. اشتباهات داوری مختص پرسپولیس نبوده و در مورد همه تیم‌ها اتفاق افتاده است. اگر این تکنولوژی بیاید، حرف و حدیث‌ها تمام می‌شود.

بازیکن پیشین تیم‌ملی درباره حضور ایران در جام ملت‌ های آسیا بیان کرد: هواداران تا الان از تیم‌ ملی فوتبال ایران حمایت کردند. ان‌شاءالله در جام‌ملت‌ها تیم بتواند نتیجه خوبی بگیرد. همه انتظار قهرمانی از این تیم را دارند و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

مهدی مهدوی کیا

مهدوی‌کیا در ادامه درباره مصاحبه اخیرش مبنی بر این که برانکو ایوانکوویچ را به عنوان بهترین مربی خارجی فوتبال ایران معرفی کرد، توضیح داد: من دنبال جریانات حاشیه‌ای نبودم. از من درباره برانکو سوال شد و درباره عملکردش صحبت کردم. او مربی‌ای بوده که با تیم المپیک ما قهرمان آسیا شده، تیم‌ملی را به جام جهانی برده، در جام ملت‌ها عملکرد درخشانی داشته و اگر اشتباهات داوری بازی با چین نبود می‌توانستیم قهرمان جام ملت‌ها شویم. دو سال پیاپی با پرسپولیس قهرمان ایران شده و با تمام مشکلات تیم را به فینال آسیا رسانده است. من باتوجه به عملکرد او گفتم که برانکو بهترین مربی خارجی بوده که به فوتبال ایران آمده است. باشگاه پرسپولیس باید زودتر به اختلاف کی‌روش و برانکو ورود می‌کرد تا این مساله را حل کند.

برانکو غرور را به هواداران پرسپولیس برگرداند

او هم‌چنین درباره خوشحالی دستیار کی‌روش پس از نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: این صحبت‌ها درباره حواشی فوتبال همیشه وجود دارد و شما (خبرنگاران) خیلی به آن دامن می‌زنید. من لزومی نمی‌بینم که به این مسائل ورود کنم. من در جای خودش از تیم‌ملی و پرسپولیس حمایت کردم و عاشق این دو هستم. برانکو را مربی خوبی می‌دانم چون با او کار کردم و دوران خوبی با برانکو داشتم. هر موقع صحبت کردم، درباره عملکردش صحبت کردم. در این چند سال او مربی بسیار موفقی بوده است. پس از چند سالی که پرسپولیس در کسب نتیجه ناکام بوده، برانکو غرور را به هواداران پرسپولیس برگرداند و می‌بینید که پرسپولیس در هر مسابقه با قدرت و با فوتبالی رو به جلو پا به رقابت‌ها می‌گذارد.

سرمربی پرسپولیس درباره ترانسفر نشدن بازیکنان موفق به اروپا از تیم‌ملی تصریح کرد: بحث لژیونر شدن بازیکنان زیاد به تیم‌ملی و مربی آن مربوط نمی‌شود. به ساختار باشگاه‌ها و پرورش بازیکنان برمی‌گردد. مربی تیم‌ملی کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد چون بازیکنان مدت زمان زیادی در اختیار او نیستند. بازیکنان باید در سنین پایین‌تر به خوبی پرورش پیدا کنند. یک مثال ساده درباره این موضوع می‌زنم. در اوایل حضور من در آلمان، ۱۳ تا ۱۴ بازیکن ایرانی در بوندسلیگای یک و دو حضور داشتند اما الان یک بازیکن ایرانی نداریم. چرا؟ چون ژاپن و کره جای ما را گرفتند و در فوتبال پایه به خوبی سرمایه‌گذاری کردند. در حال حاضر یکی، دو بازیکن ژاپنی در هامبورگ حضور دارد. دلیل آن این است که ما فوتبال پایه را رها کردیم. لژیونر شدن بازیکنان ربطی به مربی تیم‌ملی ندارد. ما دو بار به جام جهانی رفتیم ولی بازیکنان از این ویترین به خوبی استفاده نکردند. در جام جهانی ۹۸ ما چند بازیکن جوان داشتیم و توانستند به لیگ‌های خوب بروند اما الان ستاره‌ای نداریم که از تیم‌ملی به لیگ‌های اروپایی برسد. اگر علیرضا جهانبخش را در انگلیس می‌بینیم به واسطه حضورش در باشگاه هلندی آلکمار بود که آقای گل شد اما متاسفانه ستاره‌های دیگر ما نتوانستند به تیم‌ها و لیگ‌های بزرگ اروپایی بپیوندند. من خودم دوست دارم هر باشگاه آلمانی یک بازیکن ایرانی داشته باشد اما واقعیت این است که کره و ژاپن از ما جلو افتاده‌اند.

مهدوی‌کیا درباره نبود اراده برای رسیدگی به فوتبال پایه اظهار کرد: به نظرم در بحث فوتبال ملی تاحدودی کارهای خوبی انجام شده است اما یک هزارم هزینه‌ای که برای تیم‌ملی بزرگسالان می‌کنیم، برای فوتبال پایه در نظر نمی‌گیریم. اگر به طور مثال برای تیم لیگ برتری ۲۰ میلیارد هزینه می‌کنیم، باید یک میلیارد هم در فوتبال پایه هزینه کنیم که متاسفانه این کار را نمی‌کنیم. مربیان ما در فوتبال پایه تامین نیستند و کلاس‌های روز دنیا را سپری نمی‌کنند و بازیکنان آموزش صحیح نمی‌بینند. این می‌شود که ما فوتبالیست‌هایی که به تیم‌ملی می‌رسند هم نخبه پروری شده‌اند و ۲۰ بازیکن مشخص از پایه به بزرگسالان رسیدند اما در کل کشور این اتفاق نمی‌افتد.

ملی پوش پیشین تیم‌ملی در پاسخ به این سوال که آیا تیم‌ملی می‌تواند قهرمان آسیا شود، گفت: همیشه تیم‌ملی جزو بهترین‌های آسیا بوده است. در برخی تورنمنت‌ها در مراحل حذفی حذف شدیم و در برخی دیگر که من هم حضور داشتم، به جمع چهار تیم رسیدیم. نسلی که در تیم‌ملی حضور دارند باتوجه به این که ایران سال‌ها به عنوان تیم اول آسیا است، باید در جام ملت‌ها نشان دهند که واقعا تیم اول آسیا هستیم. ان شاءالله باید به فینال آسیا برسیم ولی کار آسانی نداریم و عربستان، استرالیا، کره، ژاپن و حتی امارات جزو مدعیان هستند. خود من دو بار حسرت فینال جام ملت‌ها را داشتم که در نیمه نهایی بازی را واگذار کردیم ولی ان‌شاءالله امسال این اتفاق بیفتد.

هدفمان این است که دانش فوتبال اروپا را به ایران بیاوریم

او در پاسخ به این سوال که آیا آکادمی کیا قصد همکاری با پرسپولیس دارد، توضیح داد: در همان راستایی که عرض کردم، سعی کردم در آکادمی خودم مربیان اروپایی را برای آموزش به ایران بیاورم. الان هم حدود ۳-۴ روز یک کلاس مربی‌گری با حضور مربی دوم هامبورگ برای مربیان جوان برگزار می‌کنیم. هدفمان این است که دانش فوتبال اروپا را به ایران بیاوریم. امکان همکاری در همه زمینه‌ها هست ولی باید درباره‌اش بیشتر صحبت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه