English

درخواست مردم آذربایجان برای ثبت روز ملی کوهنوردی در تقویم کشور

مردم آذربایجان با امضای طوماری، خواستار ثبت 29 اردیبهشت به عنوان روز ملی کوهنوردی در تقویم رسمی کشور شدند.

درخواست مردم آذربایجان برای ثبت روز ملی کوهنوردی در تقویم کشور

به گزارش خبرگزاری موج، این طومار خطاب به وزیر ورزش و جوانان نگاشته شده است که طی آن با اشاره به موفقیت بی نظیر 'عظیم قیچی ساز' هیمالیانورد نامی آذربایجان و فتح قله لهوتسه نپال در 29 اردیبهشت سالجاری، خواستار ثبت این روز بزرگ در تاریخ تقویم رسمی ایران شدند.
در این طومار نوشته شده است: مردم قهرمان پرور آذربایجان به احترام نام نامی عظیم قیچی ساز، بزرگترین کوهنورد تاریخ کشور و با هدف تبلیغ ورزش عمومی کوهنوردی ایران خواستار ثبت این روز در تاریخ رسمی کشور هستند.
' عظیم قیچی ساز ' اسطوره کوهنوردی حرفه ای جهان و هیمالیانورد شهیر ایران، عصر چهارشنبه پس از فتح قله هشت هزار و 516متری لهوتسه در نپال، در میان استقبال کم نظیر مردم تبریز به زادگاه خود بازگشت.
این ورزشکار نابغه کشور که از حدود دو ماه قبل صعود به قله لهوتسه را استارت زده بود، حدود 10روز قبل توانست به همراه سه ورزشکار تبریزی بدون استفاده از اکسیژن این قله مرتفع جهان را فتح و نام خود را در میان هیمالیانوردان باشگاه هشت هزار متری ثبت کند.
وی تنها کوهنورد ایرانی است که تمامی 14 قله مرتفع و بالای هشت هزار متری جهان را با اراده ای پولادین و عزمی راسخ طی مدت حدود 10 سال فتح کرده و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را بر آنها برافراشته است.
قیچی ساز برای نخستین بار در سال 1384 با استفاده از اکسیژن توانست اورست را فتح کند.
وی متولد سال 1360 در تبریز است که فعالیت های حرفه ای خود در رشته کوهنوردی را از سال 1378 آغاز کرده است.
کوهنورد شهیر آذربایجانی در سال 1381 نخستین صعود برون مرزی خود را به قله شش هزار و 400 متری ماربل وال در کشور قزاقستان شروع کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی