English

سلطه فوتبال ایران بر آسیا یکی از رویدادهای تاریخی AFC

AFC در سالروز تاسیس خود به رویدادهای مهمی که از بدو تاسیسش تاکنون رخ داده پرداخت. به نوشته AFC در اتفافات تاثیر گذار 6 دهه فوتبال آسیا، ایران نقش برجسته و پررنگی داشته است.

سلطه فوتبال ایران بر آسیا یکی از رویدادهای تاریخی AFC

به‌ گزارش خبرگزاری موج، امروز (دوشنبه) شصت و سومین سالروز تاسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است و به همین خاطر سایت AFC به بررسی مهم‌ترین رویدادهای تاریخ خود پرداخته است.

 بیش از شش دهه از تاسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مانیل می گذرد. در این بین سایت AFC بعضی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ خود را مورد بررسی قرار داده که سلطه فوتبال ایران در دهه هفتاد نیز یکی از این اتفاقات است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با 13 عضو کار خود را آغاز کرده است و در حال‌ حاضر 47 عضو دارد.

* ظهور ایران در صدر آسیا

فوتبال در آسیا در اوایل خود نوسانات زیادی داشت تا این که دهه هفتاد فرا رسید. زمانی که یک قدرت در سطح قاره در حال‌ ظهور بود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا توانست در سال 1968 قهرمان شود، اما آن چه که در ادامه‌ از تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران دیدیم سلطه بر فوتبال آسیا بود. چهار سال بعد در جام ملت‌های 1972 شش کشور در تایلند گرد هم آمدند که در این بین تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران توانست با کسب چهار برد از چهار بازی از قهرمانی خود در دوره گذشته دفاع کند. تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در دیدار نهایی توانست کره جنوبی را دو بر یک شکست دهد.

چهار سال بعد یعنی در سال 1976 ایران بار دیگر سلطه خود را بر فوتبال آسیا نشان داد و توانست این بار با برتری یک بر صفر برابر کویت رکورد خوب دیگری از خود بر جای بگذارد و قهرمان جام ملت‌های آسیا برای سومین بار پیاپی شود، جایی که در این دوره با زدن 13 گل و دریافت بدون گل خورده عملکرد بی نظیری داشت. عملکرد ایران در حالی قابل توجه است که در جهان  تنها سه کشور آرژانتین، مصر و مکزیک توانستند در سطح قاره خودشان سه قهرمانی پیاپی را کسب کنند.

علاوه بر سلطه فوتبال ایران حضور بازیکنان بزرگی از کره جنوبی از جمله چابوم کئون کره‌ای که توانست در فوتبال اروپا عملکرد خوبی داشته باشد و در واقع اولین لژیونر موفق فوتبال آسیا در اروپا بود یکی دیگر از افتخارات کنفدراسیون فوتبال آسیا در طول 63 سال گذشته محسوب می‌شد.

درخشش عربستان در جام جهانی 1994 و گل زیبای سعد العویران، برگزاری جام جهانی 2002 به میزبانی مشترک کره جنوبی و ژاپن  که با نتایج خوبی از سوی نمایندگان آسیا کسب شد، موفقیت و قهرمانی در رده بانوان در فوتبال جهان و  برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و قبل تر از آن جام باشگاه‌های آسیا دیگر افتخارات مهمی بود که فوتبال آسیا از نظر AFC در  سال‌های گذشته به آن دست یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی