English

مسابقات جهانی شطرنج بانوان و دردسر فدراسیون

فدراسیون‌های ورزشی ایران به دلیل محدودیت‌های خاصی که دارند، معمولا درمیزبانی مسابقات درعرصه جهانی با محدودیت ها مواجه هستند.

مسابقات جهانی شطرنج بانوان و دردسر فدراسیون

به گزراش خبرگزاری موج، کمبود بودجه و مشکلاتی مثل انواع و اقسام هماهنگی‌ها باعث می‌شود اغلب فدراسیون‌ها از برگزاری میزبانی‌های جهانی محروم باشند. با این وجود، چندی پیش فدراسیون شطرنج با نظارت کامل وزارت ورزش موفق به برگزاری مسابقات جهانی شطرنج بانوان شد. البته برگزاری این مسابقات در ایران حاشیه‌های زیادی را هم به دنبال داشت که یکی از عجیب‌ترین اتفاقات آن پرداخت‌نشدن جوایز نفرات برتر بعد از گذشت ٢ماه است. درصورتی که فدراسیون و وزارت ورزش نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، محرومیت و جریمه‌هایی گریبان شطرنج ایران را می‌گیرد.

وزارت ورزش همه‌کاره
وقتی قرار شد فدراسیون شطرنج ایران میزبانی مسابقات جهانی بانوان را برعهده بگیرد، وزارت ورزش وارد ماجرا شد. قرار براین بود که همه اتفاقات زیرنظر وزارت ورزش رخ دهد و حتی کارگروهی که برای برگزاری این مسابقات تشکیل شد، به ریاست نصرالله سجادی بود که بعد ازجدایی او از وزارت ورزش، جانشینش داورزنی برگزاری مسابقات جهانی شطرنج را برعهده گرفت. طبق قرار قبلی وزارت ورزش بخشی از هزینه‌های برگزاری این میزبانی را برعهده گرفت، اما چند ماه بعد از پایان مسابقات فدراسیون همچنان در کش‌وقوس تأمین هزینه‌های این میزبانی بزرگ است. ظاهرا وزارت ورزش هم نتوانست به تعهدات مالی خود عمل کند و همین موضوع فدراسیون را با دردسر بزرگی مواجه کرده است.


بدهی ٣ میلیاردی روی دست فدراسیون
اگرچه برگزاری مسابقات جهانی شطرنج برای اولین‌بار در ایران، اتفاق خوبی برای این رشته به حساب می‌آید اما نباید از هزینه‌های گزافی که این میزبانی روی دست فدراسیون گذاشته، غافل شویم. فدراسیون شطرنج ایران باید ٦١٠‌هزار دلار بابت پاداش‌های درنظر گرفته شده، به فیده پرداخت می‌کرد که از این مبلغ تاکنون فقط ١٦٠‌هزار دلار آن واریز شده است. جالب اینجاست که این مبالغ باید قبل از آغاز مسابقات به حساب فیده واریز می‌شد، نه این‌که حالا با وجود گذشت ٢ماه از پایان مسابقات هنوز فدراسیون بدهکار باشد. ضمن این‌که مشکلات مالی و تأمین‌نشدن این هزینه قبل از شروع مسابقات بارها آغاز آن را به تأخیر انداخت. علاوه بر این، اسکان شطرنج‌بازان و فراهم‌کردن محلی برای برگزاری مسابقات هم حدود ٨٠٠‌میلیون هزینه روی دوش فدراسیون شطرنج گذاشت که هنوز فدراسیون به هتل‌ها بابت اقامت تیم‌های خارجی ٢٠‌درصد از این مبلغ را بدهکار است. علاوه بر بدهکاری فدراسیون بابت پرداخت‌نکردن پاداش‌ها و هزینه‌های اسکان، مبلغ ٢٠٠‌هزار دلار هم باید به‌عنوان حق میزبانی به فیده پرداخت شود که حق‌الزحمه داوران و ناظرها هم از این بودجه تسویه می‌شود. با جمع‌کردن تمام این اعداد و ارقام از بدهی‌های فدراسیون شطرنج به عدد بزرگی می‌رسیم. کل هزینه‌ای که این میزبانی بر دوش فدراسیون گذاشت، حدودا مبلغ ٣‌میلیارد و٧٩٧‌میلیارد تومان است که فدراسیون از این مبلغ کلان تنها ٥٩٢‌میلیون تومان را پرداخت کرده و بیش از ٣‌میلیارد را باید ظرف روزهای آینده تسویه کند؛ البته موضوعی که این روزها بیشتر از هرچیزی فدراسیون را تهدید می‌کند و باعث نگرانی مسئولان فدراسیون شطرنج شده، این است که مهلتی که ازسوی فدراسیون بین‌المللی شطرنج برای تکمیل جوایز نقدی مسابقات زنان جهان به ایران داده شده بود، درهفته آتی به پایان می‌رسد.

تعیین ضرب‌الاجل فیده برای ایران
فدراسیون ایران تا پایان هفته جاری باید مبلغ ٤٥٠‌هزار دلاری را که بابت پاداش‌ها بدهکار است و ٢٠٠‌هزار دلاری که داوران و مسئولان برگزاری طلبکار هستند، پرداخت کند. درهمین راستا، رئیس فدراسیون شطرنج که خزانه‌دار فدراسیون شطرنج آسیا و عضو کمیته قوانین فیده هم هست، در اوایل فروردین‌ماه مذاکراتی را با نمایندگان فیده داشت. دراین مذاکرات مهلت دوهفته‌ای برای پرداخت جوایز به ایران داده شد که این مهلت هم ظرف چند روز آینده به پایان می‌رسد. نتیجه رایزنی‌های پهلوان‌زاده با مسئولان فیده این بود که پاداش‌ها هرچه زودتر باید پرداخت شود اما این امکان وجود دارد که طلب فدراسیون جهانی طی فرصت‌های دیگر واریز شود. ظاهرا دراین میان وزارت ورزش بوده که نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند. با این وجود، فدراسیون ایران توانسته به تازگی میزبان مسابقات قهرمانی غرب آسیا را بگیرد. این درحالی است که هنوز مشکلات میزبانی قبلی برطرف نشده و فدراسیون به سختی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

روی کمک وزارت ورزش حساب کرده‌ایم
مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج که برای مذاکره با مسئولان فیده به یونان هم سفر کرده بود، درباره مشکلاتی که برای فدراسیون رخ داده، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «اگر برگزاری مسابقات جهانی شطرنج با پایان ‌سال مقارن نمی‌شد، قطعا این اتفاقات رخ نمی‌داد. ما به دنبال برطرف‌کردن این مشکل هستیم و با مهلت چند روزه‌ای که از فیده گرفته‌ایم، امید زیادی داریم تا روز دوشنبه مبلغ پاداش‌ها را به فدراسیون جهانی پرداخت کنیم. از آنجایی که برای اولین‌بار بود در ایران چنین مسابقات جهانی با حضور همه قهرمانان سرشناس کشورها برگزار می‌شود، شرایط تا حدودی دشوار بود اما خوشبختانه همه چیز به خوبی گذشت و بابت پرداخت بدهی‌ها هم مشکلی وجود ندارد.» وی ادامه می‌دهد: «ما برای برگزاری مسابقات جهانی از اسپانسرها هم کمک گرفتیم و وزارت ورزش هم ما را مورد حمایت قرار داد اما بودجه زیادی برای برگزاری این مسابقات نیاز داشتیم. وزارت ورزش بابت برگزاری مسابقات زنان جهان، ٨٠٠‌میلیون به فدراسیون کمک کرد. حالا هم روی کمک وزارت ورزش برای تأمین جوایز نقدی حساب کرده‌ایم. امیدوارم درمیزبانی‌های بعدی بودجه‌ای جداگانه درنظر گرفته شود تا مجبور نباشیم از بودجه فدراسیون استفاده کنیم.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی