English

وزارت ورزش همچنان در سکوت؛

مسابقات جهانی کونگ‌فو و بلاتکلیفی ایران/ جدال دو فدراسیون داخلی

برنامه برگزاری اولین دوره رقابتهای کونگ فو قهرمانی جهان درحالی اعلام شده که تکلیف این رشته در ایران به دلیل بی‌تفاوتی متولیان ورزش هنوز مشخص نشده است.

مسابقات جهانی کونگ‌فو و بلاتکلیفی ایران/ جدال دو فدراسیون داخلی

به گزارش خبرگزاری موج، فدراسیون جهانی ووشو تاکنون دوبار با ارسال نامه های جداگانه به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای استفاده از نام «کونگ فو» در یک فدراسیون مجزا هشدار داده است. مسوولان ورزش کشور چه در زمان گودرزی و چه از زمان قبول مسئولیت توسط مسعود سلطانی فر در جریان امور مربوط به ایرادات اساسی فدراسیون جهانی ووشو قرار گرفته اما تصمیم درست و منطقی در این خصوص اتخاذ نشده است.

در چند مورد جلساتی در این خصوص در وزارت ورزش و جوانان نیز برگزار شده اما اینکه چرا هر بار این جلسات خروجی لازم را نداشته مشخص نیست. ولی مشکل جدید اعلام برنامه مسابقات جهانی این رشته است که وزارت ورزش خواسته یا ناخواسته باید در این مورد ورود و تصمیم گیری کند.

فدراسیون جهانی ووشو قصد دارد اولین دوره رقابتهای جهانی «کونگ فو» را آبان ماه در چین برگزار کند و تیم ایران نیز یکی از تیم های حاضر در این رقابتها خواهد بود. تشکیل تیم ملی نیز مستلزم برگزاری رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی، انتخاب کادر فنی، تشکیل اردوهای آماده سازی و در نهایت اعزام به مسابقات است.

سوال اصلی اینجاست که با وجود فدراسیونی به نام «کونگ فو و هنرهای رزمی» ، متولی انجام امور فوق در ایران کدام فدراسیون است. فدراسیونی که باید در این مسابقات شرکت کند طبق قانون می بایست زیر مجموعه فدراسیون جهانی ووشو به عنوان برگزار کننده اصلی این مسابقات باشد، ولی IWUF اصلا فدراسیونی با عنوان «کونک فو و هنرهای رزمی» در ایران را به رسمیت که نمی شناسد هیچ، بر روی آن نیز معترض است!

از سوی دیگر اگر فدراسیون ووشو بخواهد مسابقات قهرمانی کشور کونگ فو را برگزار کند، به نوعی تداخل کاری با یک فدراسیون دیگر و به طبع آن بروز مشکلاتی جدید است! نکته ای که جای سئوال ندارد اینکه از نظر فدراسیون جهانی، فدراسیون ووشو ایران متولی اعزام تیم به این دوره از رقابتهاست. اما سوال اصلی آنجاست که چرا مسئولان وزارت ورزش نیز به این امر بی توجهی می کنند و مشخص نیست دلیل اصلی بی توجهی چیست؟

فدراسیون جهانی ووشو در دو نامه به فاصله زمانی مناسب به وزارت ورزش اعلام کرده که «در ایران یک نهاد ورزشی دیگر به صورت رسمی از واژه کونگ فو برای فعالیت ها، در عنوان خود و در مکاتبه با سایر فدراسیون های ووشو در جهان استفاده می کند که این خلاف اساسنامه می باشد. فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی ایران تنها نماینده و مسئول ووشو- کونگ فو، تایچی، کوان، تایچی چوان، ساندا و غیره می باشد. به همین دلیل از آن مقام محترم تقاضا دارد که تنها فدراسیون ووشو ایران مجاز به استفاده از عناوین و واژه های مذکور در داخل ایران بدانید تا از هرگونه سوء برداشت و اعتراضهای غیرلازم گرفته شود.»

تداوم این بی توجهی ممکن است تبعات سنگینی برای ووشو ایران داشته باشد. مشکلاتی که نمونه های آن را پیش از این در ورزش کشور شاهد بودیم و با توجه به برگزاری رقابتهای جهانی این رشته برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷، به نظر می رسد طی ماه های آینده این مشکل حادتر از قبل خواهد شد. مگر آنکه مسوولان وزارت ورزش به موضوع فوق ورود کرده و یکبار برای همیشه مشکل را حل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی