English

تعطیلی ۳۰ ساله اسکی با خانواده‌سالارها

وقتی رئیس فدراسیون اسکی اطلاعات اشتباه می‌دهد + تصاویر

در شرایطی که فدراسیون اسکی مدعی است اسکی ایران 2 سال تعطیل بوده اما یک بررسی ساده نشان می‌دهد که چنین حرفی به دور از واقعیت است.

وقتی رئیس فدراسیون اسکی اطلاعات اشتباه می‌دهد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج، نتایج اسکی‎بازان ایران در بازی‎های آسیایی ساپوروی ژاپن، ناامید کننده بود. هرچند 30 سال است اسکی ایران همین شرایط را دارد و همواره همین نتایج را تیم‌های خانوادگی این فدراسیون کسب کرده‌اند. اسکی ایران حدود 30 سال در اختیار خانواده‌ای خاص بود و برای دوره‌ای کوتاه، فرصتی برای تنفس در هوای عدالت و توسعه را داشت.

ناصر طالبی در مدت زمان مدیریت 2 ساله خود تلاش کرد اسکی را از پیست‌های نزدیک پایتخت خارج کرده و این رشته را به استان‌های کشور ببرد. حضور او این نوید را می‌داد که اسکی از انحصار خانوادگی خارج شود اما فدراسیون اسکی تحت هدایت ناصر طالبی با چالش‎های بزرگی روبه‎رو شد. دلیل این چالش هم ابتدا اشتباهات خودش و البته مقاومت خانواده‌سالارهایی که با حضور طالبی رانت و انحصار 30 ساله آنها را از بین رفته بود، بود. این موارد باعث شد خیلی‌ها مقابل مدیریت فدراسیون قرار بگیرند و سرانجام طالبی از فدراسیون اسکی رفت و پروژه شکسته شدن انحصار با شکست روبه‌رو شد تا مجددا همان افراد قدیمی این بار در لباسی جدید به کار برگردند.

نتایج اسکی ایران در بازی‌های آسیایی ساپورو ضعیف بود و هیچ شکی در این موضوع وجود ندارد. موضوع زمانی جالب می‌شود که رئیس و دبیر این فدراسیون در گفت‎وگوهایی خود بر یک جمله تاکید دارند که اسکی ایران در دو سال گذشته تعطیل بوده و اصلا رقابتی وجود نداشته است ورزشکاران ایران به شدت از این امر آسیب دیده‌اند. آنها با این حرف توپ را در زمین مدیریت قبلی فدراسیون می‌اندازند. در این شکی نیست که ناصر طالبی در زمان مدیریت خود نقاط ضعف‎ها و اشتباهاتی داشت و فضای اسکی به سبب اینکه وی مانعی بزرگ در راه منافع خانواده‌سالارها شده، ملتهب بود اما نگاهی بسیار ساده و سطحی در سایت رسمی فدراسیون جهانی اسکی گواه بر آن دارد که عبدی افتخاری و بهرام ساوه شمشکی فرزند عیسی ساوه شمشکی که 30 سال در راس فدراسیون اسکی بود، توجهی در این خصوص نکرده‌اند.

مسئولان فدراسیون اسکی همواره می‎گویند دو سال اسکی تعطیل بوده است. با یک تبدیل ساده تاریخ از زمان برگزاری بازی‎های آسیایی ساپورو در سال 2017 به سال 2015 برمی‎گردیم. نگاهی بسیار گذرا نشان می‎دهد که در سال 2015 مسابقات بسیار زیادی در ایران در زمان ریاست ناصر طالبی برگزار شده است. طالبی پس از یک سال سرپرستی در فدراسیون اسکی در تاریخ 18 ژانویه 2015 رسما رئیس فدراسیون اسکی شد و پیش از برگزاری انتخابات برانوش نیک‌بین در مدت زمان کوتاهی جای طالبی را به عنوان سرپرست گرفت و سرپرست فدراسیون شد. در زیر به مسابقات بین‌المللی که در آن زمان برگزار شده است به صورت مختصر اشاره شده است:

3 و 4 ژانویه 2015 در امامزاده‌ هاشم، مسابقات صحرانوردی، 6 و 7 ژانویه 2015 در دیزین جاینت، اسلالوم، 17 و 19 ژانویه 2015 در دربندسر، اسلالوم، 20 و 21 ژانویه 2015 در دربندسر، اسلالوم و جاینت اسلالوم، 21 و 25 ژانویه 2015 امامزاده هاشم، کراس کانتری، 2 و 3 فوریه 2015 در شمشک، اسلالوم، 24 و 25 فوریه 2015 در دیزین، جاینت اسلالوم، 2 و 3 مارس 2015 در شمشک جاینت اسلالوم، 15 و 16 مارس 2015 در دیزین، اسلالوم و چندین و چند رقابت داخلی دیگر در سال 2015 برگزار شده است.

تصویر زیر بر گرفته از سایت رسمی فدراسیون جهانی اسکی در سال 2015 است:

وقتی رئیس فدراسیون اسکی اطلاعات اشتباه می‌دهد + تصاویر

در سال 2016 ، حواشی زیادی گریبانگیر فدراسیون اسکی شد و استعفای دسته جمعی و سایر موارد باعث شد مسابقات برگزار نشود. آن زمان فدراسیون در تلاش برای برگزاری مسابقات بود اما اخراجی‌ها و مستعفی‌های فدراسیون اجازه این کار را نمی‌دادند و ورزشکاران با خواسته خودشان در زمان برگزاری مسابقات با وجود حضور مسئولان فدراسیون جهانی حاضر به رقابت نمی‌شدند؛ اما بلافاصله یکی دو روز بعد از عدم شرکت در مسابقات رسمی فدراسیون، خودشان با همت پیست‌های کشور و اخراجی‌های فدراسیون یک رقابت با کیفیت برگزار می‌کردند.

این موضوع چندین بار رخ داد. به واقع ورزشکاران خودشان برای مقابله با مدیریت فدراسیون در پیکارهای رسمی شرکت نمی‌کردند. البته ورزشکاران بازیچه دست افرادی شده بودند که منافع آنها از فدراسیون اسکی قطع شده بود اما آنها به دنبال تغییر فدراسیون بودند و فدراسیونی که می‌خواست رقابتی را برگزار کند، ورزشکاران در مسائلی که به آنها ارتباطی نداشت دخالت می‌کردند و خودشان باعث شدند در سال 2016 مسابقات رسمی فدراسیون تا زمان حضور طالبی برگزار نشود و به محض کنار رفتن طالبی از فدراسیون دو رقابت رسمی برگزار شد و حتی ورزشکاران به مسابقات ترکیه اعزام شدند.

همانطور که در تصویر زیر دیده می‌شود، رقابت‌های زیادی در سال 2016 لغو شد و برگزار نشد اما به محض کنار رفتن طالبی از فدراسیون اسکی 3 رقابت بین‌المللی در ایران پیگیری شد. با این تفاسیر علاوه بر برگزاری مسابقات متعدد در سال 2015، در سال 2016 هم رقابت‌های زیادی برگزار شده است.

وقتی رئیس فدراسیون اسکی اطلاعات اشتباه می‌دهد + تصاویر

در سال 2017 یعنی سال جاری و پیش از آغاز مسابقات ساپورو چندین رقابت بین‎المللی در ایران برگزار شده است. آغاز رسمی مسابقات بازی‌های آسیایی زمستان 19 فوریه یعنی اول اسفند ماه بوده است. مطابق تصویر زیر که برگرفته از سایت رسمی فدراسیون جهانی است، تا یکی دو هفته مانده به آغاز رسمی بازی‌های آسیایی زمستان 14 رقابت بین‌المللی مختلف در کشورمان برگزار شده است. به واقع تا پیش از آغاز بازی‌ها تعداد زیادی رقابت برگزار شد و حالا اینکه چگونه فدراسیون اسکی مدعی است 2 سال است که اسکی ایران تعطیل بوده و رقابتی در کشور برگزار نشده عجیب است.

وقتی رئیس فدراسیون اسکی اطلاعات اشتباه می‌دهد + تصاویر

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی زمستانی سال 1999 کره‌جنوبی با 11 ورزشکار مدالی کسب نکرد. در سال 2003 ژاپن هم با 23 ورزشکار همین گونه بود و مدالی به کشورمان نرسید. در بازی‌های آسیایی در بازی‌های 2007 چین با 14 ورزشکار مدالی کسب نکردیم؛ اما در 2011 با 10 ورزشکار یک نقره و 2 برنز کسب شد. رقابت‎های بعدی 2017 ساپورو بود که نتایج تیمی ملی اصلا در حد نام کشورمان نبود. البته صحبت از حد شد و باید در این خصوص گفت که حد اسکی ایران همین است و ما هیچ جایگاهی در آسیا نداشته‌ایم. شاید دلیل آن انحصار طلبی خانواده‌هایی خاص باشد که از آنها در رسانه‌های کشور با عنوان خانواده‌سالارها نیز یاد می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی