English

جودوی بانوان در تاریکی مطلق!

جودوی بانوان این روزها در تاریکی به سر می برد و نمی توان آینده ای روشن را برای بانوان جودوکار ترسیم کرد.

جودوی بانوان در تاریکی مطلق!

به گزارش خبرگزاری موج، رقابت های کشور های اسلامی سال آینده در باکو آذربایجان برگزار خواهد شد و رشته جودو یکی از رشته های حاضر در این رقابت ها است که در بخش مردان در چهار وزن و در بخش زنان در دو وزن برگزار خواهد شد.

شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک 17 بهمن ماه درباره حضور بانوان ایرانی شرکت کننده در این رویداد اعلام کرد:" در رشته‌های دوومیدانی، کاراته، پینگ‌پنگ، تکواندو و تیراندازی، بانوان اعزام خواهند شد. تعداد کل ورزشکاران حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر است که تعداد بانوان بین ۲۷ تا ۳۶ نفر خواهد بود. کل کاروان نیز بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ نفر است".

محمد درخشان، رئیس فدراسیون جودو نیز در پاسخ به این سوال که آیا تیم‌ ‌ملی جودوی بانوان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت می‌کند یا خیر؟ گفت‌: در حد یک یا دو جودوکار بانو در این مسابقات شرکت می‌کنیم و هدف ما از این شرکت بیشتر نمایشی است.

رئیس فدراسیون جودو در حالی از واژه نمایشی استفاده می کند که مریم بربط شهریور ماه سال جاری توانست در رقابت های قهرمانی آسیا نوجوانان مدال ارزشمند نقره را کسب کند و اگر فدراسیون جودو برنامه ای منظم را برای بانوان خود در نظر بگیرد، می‌توانند جودوی بانوان را در کنار سایر فدراسیون های موفق در بخش بانوان بگذارد.

کعبی زاده و ساکی دو سرپرست نایب رئیس بانوان بودند و پس از این دو ندا مطلبی به عنوان نائب رئیس بانوان انتخاب شد، نائب رئیسی که ظاهرا در این مدت برنامه ای برای بانوان از سوی او منتشر نشده است. مطلبی از سوم آبان ماه سال جاری با حکم درخشان به عنوان نایب رئیس معرفی شد اما تا به امروز با گذشت حدود پنج ماه از زمان حضورش هیچ برنامه ای را از او شاهد نبودیم.

صدیقه کعبی زاده بهمن 1394 از سوی خدابخش سرپرست فدراسیون به عنوان سرپرست نایب رئیسی بانوان انتخاب شد. در ابتدایِ فعالیت کعبی‌زاده، تیم ملی بزرگسالان بعد از دو دوره غیبت از رقابت‌های آسیایی در فروردین ماه 1395 در این مسابقات  حضور پیدا کرد و کعبی‌زاده در مصاحبه‌های خود بسیار امیدوار از آینده جودوی دختران و برنامه‌هایی که در دست داشت صحبت کرد و این صحبت‌ها روزنه‌ای از امید را برای آینده جودو بانوان در دل همه روشن می‌کرد.

در ادامه بخشی از صحبت های کعبی‌زاده در مدت حضورش در فدراسیون جودو و کوراش را می خوانیم:

کعبی زاده: سقف آرزوهای بانوان کسب سهمیه المپیک است!

کعبی زاده سرپرست نایب رییس جودو بانوان سقف آرزوهای بانوان را کسب سهمیه المپیک دانست و تصریح کرد: کسب سهمیه المپیک بسیار ایده آل است و نیازمند یک برنامه‌ی 10 سالِه که شاید عمر مدیریتی بنده کفاف ندهد اما در هدف میان مدت که بازی های آسیایی 2018 است، این زمینه برای ما فراهم است، چرا که در حال حاضر در نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا صاحب مدال هستیم و این نوجوانان به رده‌ی سنی جوانان و امید وارد شده‌اند، بنابراین در شرایط سنیِ قرار دارند که قابلیت برای یک برنامه زمان بندی مدون و اصولی وجود دارد. در برنامه 10 سال آینده، بحث استعدادیابی را ایجاد خواهیم کرد که یکشنبه پنجم اردیبهشت 1395 استارت آن در تهران زده شد و قرار است پایگاه استعداد یابی در تهران با همکاری اداره کل استان ایجاد شود.

امید برای رقابت های جاکارتا

کعبی‌زاده تاکید کرد: تیم ملی کوراش بانوان ایران به طور حتم در بازی‌های آسیایی 2018 مدال‌های رنگارنگی کسب خواهد کرد و در جودو نیز این تیم توانایی کسب افتخار را خواهد داشت. با توجه به اینکه جودو و کوراش زیر نظر یک فدراسیون است علاوه بر بخش جودو فدراسیون برای کوراش هم برنامه هایی دارد که نایب رییس اینگونه گفت:" سرپرست فدراسیون در جلسه هیئت رییسه فدراسیون جهانی کوراش شرکت کرد و موافقت رییس فدراسیون جهانی را برای میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا کوراش بانوان با حفظ شئونات اسلامی و شرایط جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد. این فرصت داده شده تا شرایط را بررسی کنیم. در حال بررسی شرایط هستیم تا در اردیبهشت پاسخ قطعی را به فدراسیون جهانی اعلام کنیم. میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا کوراش بانوان یک گام بزرگ در توسعه ورزش بانوان در سطح بین الملی است و اگر تیم ها بپذیرند با شرایط کشور ایران حضور پیدا کنند یک نقطه ی عطفی برای بانوان ورزشکار در این رشته است.

اما کعبی زاده که از ثبات مدیریتی صحبت کرده و از برنامه های بلند مدت برای المپیک و حضور پرقدرت در رقابت های 2018 جاکارتا خبر می داد به یکباره استعفا می دهد و اعلام می کند که از دو ماه پیش در فکر استعفا بوده است!

پس از استعفای کعبی زاده آذین ساکی به عنوان سرپرست انتخاب شد و در دوره ساکی نیز دختران نوجوان به  دهمین دوره رقابتهای جودو نوجوانان آسیا اعزام شدند و مریم بربط جودوکار وزن ۷۰- کیلوگرم تیم بانوان ایران به یک نشان نقره با ارزش دست پیدا کرد.

اعزام دختران جودوکار پس از دو دوره، دوری از رقابت های  قهرمانی آسیای بزرگسالان و همچنین اعزام به رقابت های نوجوانان نوید بخش روزهای خوبی برای بانوان جودو کار را می داد اما در حال حاضر با رویکردی که فدراسیون جودو در بخش بانوان خود در نظر گرفته است، جودو بانوان در تاریکی مطلق به سر می برد. در حالی که دبیر کل کمیته ملی المپیک نامی از اعزام بانوان جودو کار نداده است، درخشان رئیس فدراسیون خبر از حضور دو جودوکار بانو به صورت نمایشی داده است!

حال باید دید آیا دختران جودوکار به رقابت های کشور های اسلامی اعزام خواهند شد یا خیر و برنامه های فدراسیون جودو در آینده برای بانوان جودو کار چیست؟ آیا برنامه های بلند مدتی که از دوران کعبی زاده استارت زده شده است ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه ورزشکاران این رشته از بی‌برنامگی و عدم توجه دلزده شده و به سمت رشته های دیگر از جمله کشتی آلیش و گراپلینگ می‌روند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه