English

وزیر راه و شهرسازی :

ایمنی مهمترین سیاست وزارت راه در حمل و نقل جاده ای است

عباس آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی سه سیاست در حوزه راه دنبال می کند که ایمنی مهمترین آن است از این رو بیمه نامه های خودرو باید تغییر کند تا راننده های با رفتار پرخطر حق بیمه بیشتری بپردازد.

ایمنی مهمترین سیاست وزارت راه در حمل و نقل جاده ای است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی روسای ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور گفت: حمل و نقل جاده ای ستون فقرات حمل و نقل ایران است زیرا در این بخش بیش600 میلیون تن کالا جابجا می شود و جز جدیدترین و حتی قدیمی ترین و پایدارترین بخش های زندگی بشری است از این رو وظیفه ما این است تلاش کنیم این حوزه بهبود یابد.

عباس آخوندی با اشاره به اینکه از نظر کلی ما سه سیاست مهم در حمل و نقل جاده ای داریم افزود: نخست ایمنی است و هیچ چیزی مهمتر از این در حمل و نقل جاده ای نداریم. میلیون ها سفر و تردد سالانه در کشور انجام می شود،  از این رو محوری ترین مسئله در وزارتخانه است که به آن توجه می کنیم و اقداماتی همچون اصلاح جاده ها، حفاظ جاده ای، دوربین ها و...تاکنون صورت گرفته و اقدامات بیشتری باید انجام شود و خواسته من این است که هیچ چیزی را با ایمنی برابر نکنید باید در جاده ها محتاط باشیم و حداکثر احتیاط را در نظر بگیریم. بنابراین باید از رفتار پرخطر راننده ها جلوگیری کنیم که برای خود و دیگران خطر ایجاد می کنند. از این رو در حال مذاکره با پلیس هستیم که روی گواهینامه و بیمه نامه این مسائل در نظر بگیریم.

 او با تاکید بر اینکه روش بیمه گذاری باید با رفتار راننده ارتباط داشته باشد تصریح کرد: اگر راننده ای رفتار پرخطر داشت باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند. بنابراین نیاز به بازنگری در بیمه است و امیدواریم با همکاری متولیان بیمه انجام شود و اگر نیار به تغییر قوانین است به مجلس لایحه داده شود.

آخوندی درباره سیاست دیگر وزارت راه و شهرسازی گفت:  مدرن کردن و هوشمند سازی جاده ها از دیگر سیاست های وزارتخانه است. در زمانی کمتر از یک و نیم میلیون خودرو داشتیم راحت تر می توانستیم جاده ها را کنترل کنیم امروز سی میلیون خودروی فعال در کشور داریم که نمی توان به صورت مکانیزه آنها را کنترل کرد باید به سمت هوشمند سازی برویم و امکان دسترسی راننده ها به وضعیت جاده، سیستم های تردد شمار، وضعیت آب و هوا و...فراهم شود. در چهار سال گذشته میزان سرمایه گذاری در حوزه راهداری روی نرم افزای و هوشمند سازی شده که قابل مقایسه با گذشته نیست، به طوری که فقط 700 میلیارد تومان روی دوربین ها سرمایه گذاری شده است. بنابراین یکی از مهمترین سیاست های ما مدرن کردن سیستم جاده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست دیگری در وزارتخانه افزود: بحث دیگر تجارت سازی است ما باید بدانیم از سرمایه گذاری چقدر بهره تجاری می بریم. باتوجه به اینکه بودجه دولت کم است ما باید منابع محدود را در جاهایی تخصیص دهیم که دارای بیشترین کارایی تجاری و ایمنی باشد. چه بسا بتوانیم بخش عمده ای از فعالیت راهداری را به سمت تجاری سوق دهیم،برای نمونه آزار راه تهران قم.کرج قزوین و... در جهت بهبود نحوه خدمت رسانی به جای اینکه آنها را به پروژه ای دولتی کنیم آن را تجاری کنیم که بخش خصوصی بتوانند در آن سرمایه گذاری کند.

آخوندی با بیان اینکه امروز در حوزه راه یا باید کمتر کار کنیم یا به صورت تجاری کار کنیم. خدمات و سرویس در بخش تجاری بهتر از کار نکردن است، البته تجاری سازی به معنای بهره وری از سرمایه ملی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید ارزیابی کنیم که در بخش راه های مرزی در مسیر توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه چقدر خوب استفاده کرده ایم افزود: در چهارسال گذشته به راهداری فشار آوردم که پایانه های مرزی اصلاح شود و اقدامات خوبی انجام شده است زیرا در بحث اقتصاد مقاومتی برقراری ارتباط حمل و نقلی روان با کشورهای همسایه اهمیت دارد. بنابراین هرچیزی که لازم است باید انجام دهیم تا ارتباط مرزی ما به آسانترین و ایمن ترین روش تغییر کند. از این رو وظیفه ما در راهداری ایجاد ارتباط روان است و پلیس مسائل امنیتی و گمرک مسائل مربوط به گمرک را در نظر بگیرد.

او با اشاره به اینکه بحث لجستیک در تجاری سازی وجود دارد افزود: ایران چهار راه شرق و غرب است و وقتی خوب عمل خواهد کرد که ارتباط روان و ایمن باشد از این رو باید کنوانسیون های بین المللی را عضو شویم و تسهیل کنیم تا حمل و نقل بین المللی در کشور افزایش یابد. از این رو علائم ما در جاده هاباید به گونه ای باشد که راننده بین المللی به راحتی ببیند و بخواند. بنابراین لجستیک پارک و ...مورد بازنگری قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه