English

پیش‌بینی بارندگی نرمال تا ۲ ماه آینده در مازندران

نوربخش داداشی گفت: میزان بارش استان در ماه‌‏های مرداد و شهریور در حد میانگین بلندمدت و دمای هوا تا یک درجه بیشتر از نرمال بلندمدت پیش‏‌بینی می‌‏شود.

به گزارش خبرگزاری موج، مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار داشت: انتظار می‏‌رود بارش فصل پاییز در بیشتر نواحی کشور کمتر از میانگین بلندمدت باشد و با تأخیر آغاز شود که لازم است برنامه‌ریزی‏‌های لازم برای مواجهه با کمبود آب و انرژی در کشور اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه میانگین بارش سال زراعی جاری(۹۵-۹۴) تا یکم مردادماه مازندران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته(۹۴-۹۳)، نزدیک به ۱۰ درصد بیشتر بوده است، افزود: میزان بارش سال زراعی جاری استان نسبت به بلندمدت تنها در ایستگاه‌‏های کوهستانی بلده و کیاسر به ترتیب حدود ۱۳ و یک درصد کاهش یافت.

داداشی اضافه کرد: بیشترین افزایش نیز به‌ترتیب در رامسر حدود ۳۶، گلوگاه ۳۵، قراخیل قائم‌شهر ۲۴، آمل ۲۳، نوشهر ۲۱ و دشت‌ناز ۲۰ درصد در مناطق ساحلی و جلگه‏‌ای رخ داده است.

وی درباره پیش‏‌بینی فصلی بارش، تصریح کرد: برآیند پیش‌‏بینی مدل‏‌های مختلف نشان از کاهش بارش کشور در فصل پاییز و همچنین تأخیر در آغاز آن دارد که براساس پیش‌‏بینی مدل مرکز پیش‌‏بینی‏‌های میان‌مدت، ارتفاع پرفشار جنب حاره‌‏ای در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت افزایش داشته و به سمت عرض‌‏های بالاتر جابه‌جا می‏‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: چنین شرایطی مانع عمده‌‏ای برای نفوذ سامانه‏‌های بارشی به‌سوی عرض‏‌های پایین‌‏تر جغرافیایی و بر روی کشورمان است.

این مسوول بیان کرد: میزان بارش مازندران در ماه‌‏های مرداد و شهریور در حد میانگین بلندمدت و برای فصل پاییز سال جاری، کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی می‌‏شود.

داداشی افزود: میانگین دمای هوا استان در دوره سه ماهه مرداد، شهریور و مهر سال ۹۵، تا یک درجه بیشتر از نرمال بلندمدت پیش‏‌بینی می‌‏شود.

وی یادآور شد: پیش‌‏بینی فصلی در انتهای هفته نخست هر ماه در مرکز ملی اقلیم‌شناسی صادر می‏‌شود و صحت آن برای سه ماهه نخست براساس آخرین ارزیابی، حدود ۷۰ درصد بوده و همچنین ماه‏‌های میلادی به شمسی بیان شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه در فصل پاییز سامانه پُرارتفاع لایه میانی جو در عرض‏‌های بالاتر از جایگاه نرمال خود قرار دارد که می‌‏تواند مانعی عمده برای نفوذ سامانه‏‌های بارشی به سوی عرض‌‏های پایین‌تر جغرافیایی و بر روی کشورمان باشد، اظهار کرد: مونسون سال جاری در گروه مونسون‏‌های نسبتاً قوی بوده و با تأخیر پایان می‏‌پذیرد که می‏‌تواند به ماندگاری پُرارتفاع جنب حاره‌‏ای بر روی کشورمان کمک کند.

این مسوول با اشاره به اینکه در ۶ ماهه دوم، لانینای در حد متوسط شکل می‏‌گیرد که کمکی به افزایش بارش کشور نمی‌‏تواند کند، اضافه کرد: در مجموع انتظار می‌‏رود بارش فصل پاییز سال جاری کشور متمایل به کمتر از نرمال بوده و با تأخیر آغاز شود.

داداشی با بیان اینکه تیرماه یکی از کم‌بارش‏‌ترین ماه سال در مازندران است، افزود: اما تیرماه سال ۹۵(نخستین ماه فصل تابستان) به لطف نزولات جوی در دهه دوم و همچنین ابتدای دهه سوم با افزایش حدود ۶۰ درصدی بارش نسبت به بلندمدت آغاز شد.

وی با عنوان اینکه بارندگی تا پایان تیرماه امسال در مازندران حدود ۲۱۲ میلی‌‏متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود ۵۴ درصد افزایش یافت، گفت: متوسط بارندگی ۱۰ ماهه سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۷۰۰ میلی‌متر بود که در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت حدود ۱۸ درصد و همچنین نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی