English

تصرف بخشی از ساحل و پارک جنگلی سی‌سنگان نوشهر

عضو هسته مرکزی پویش ملی پاسداری از میراثفرهنگی و طبیعی گفت: به دلیل عدم رضایت مالک در قبال زمین‌های پیشنهادی بخشی از ساحل و پارک جنگلی سی‌سنگان تصرف شد.

تصرف بخشی از ساحل و پارک جنگلی سی‌سنگان نوشهر

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج، کعبه توسلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دریای خزر با توجه به وسعت آن و همجواری با ناحیه رویشی هیرکانی یکی از عوامل اصلی رویش انبوه دامنه‌های شمالی البرز است.

وی بیان کرد: جنگل‌های هیرکانی شمال ایران میراثی به جا مانده از دوران سوم زمین‌شناسی است که امروزه بخش بزرگی از آن در مناطق جلگه‌ای در اثر فعالیت‌های مخرب انسانی نابود شده است، این جنگل‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای از نظر حفاظتی و مدیریتی است و با توجه به چشم انداز بسیار زیبا به شدت مورد علاقه و توجه مسافران در تمام طول سال قرار دارد.

توسلی تصریح کرد: آلودگی‎های محیط زیست، پیشروی آب دریا از شمال به جنوب و ویلاسازی‌های نامحدود از جنوب به شمال باعثشده است که در بعضی نقاط فاصله دریا تا سازه متصل به آن فقط توسط سد سازی حفظ و عملاً ساحل ماسه‌ای حذف شود.

عضو هسته مرکزی پویش ملی پاسداری از میراثفرهنگی و طبیعی با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته در اثر تشدید فعالیت‌ها و فشارهای نامنظم انسانی بر روی این مناطق تغییرات و دگرگونی‌های فاحشی در آنها دیده شده است، گفت: همه اراضی ساحلی در تمام جهان بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی ساحلی در معرض تهدید قرار دارند و آلودگی، تغییر و تبدیل اراضی ساحلی سایه سیاهی روی آینده بسیاری از نوارهای ساحلی مناطق معتدله انداخته و حضور و فراوانی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری آن در اثر فعالیت‌های بشری تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه در طول دریای خزر خصوصا غرب استان مازندران، تنها در منطقه پارک سی‌سنگان نوشهر، زیبایی واقعی اتصال جنگل به دریا و پروفیل اصلی رویش‌های هیرکانی دیده می‌شود، اظهار کرد: مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار و یکی از با ارزش‌ترین و کم نظیرترین پارک‌های جنگلی شمال کشور است که در ۴۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده است و منظر ساحل و دریا به طول سه کیلومتر در شریان عبوری آن قرار دارد.

کارشناس ارشد مهندسی جنگلداری عنوان کرد: این جنگل میراثطبیعی کشور و بازمانده جنگل‌های باستانی است و منطقه حفاظت شده به شمار می‌رود، زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی، علفی و جانوری است و از ساحل تا ارتفاع ۵۰ متری تنها ذخیره گاه منحصر به فرد شمشاد در سطح خاورمیانه است که در سطح بین‌المللی بسیار ویژه و مطرح است.

این مسوول با بیان اینکه بخش ساحلی به مساحت سه هکتار در حاشیه جاده قرار دارد و اتصال این دو بخش پارک باعثاهمیت باغ و حفاظت از حریم منطقه ساحلی و جنگلی می‌شود، خاطرنشان کرد: پارک جنگلی طبیعی سی‌سنگان از پر گردشگرترین پارک‌های جنگلی طبیعی ایران و ذخیره‌گاه بوتانیکی گونه در حال انقراض شمشاد است.

توسلی تصریح کرد: جنگل سی سنگان یک جنگل نمونه و طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران است که ترکیب و تنوع گونه‌های درختی آن جاذبه دارد، در این بوستان جنگلی درختان بلوط با قطر بیش از دو متر و همچنین گونه‌های شمشاد و افرا دیده می‌شود، مساحت قابل توجه و همجوار آن با دریا، به آن زیبایی کم نظیری داده است.

وی با بیان اینکه در سال۴۴ پارک ملی سی‌سنگان توسط زنده یاد سعیدی آشتیانی طرح شد، اظهار کرد: در سال ۶۰ مرحوم آشتیانی اقدام به طراحی ساحل کرد و درصدد احداثجاده ارتباطی زیرگذر برای تضمین یکپارچگی و کاهش خطرات تردد جاده بود که به دلیل مصادف شدن با جنگ تحمیلی و عدم اهمیت به گردشگری در آن برهه زمانی، طرح مسکوت ماند.

عضو هسته مرکزی پویش ملی پاسداری از میراثفرهنگی و طبیعی تصریح کرد: اخیرا شخصی به نام م د مدارکی را ارائه کرد که مربوط به سال ۴۲ است و این مدارک نشان می‌دهد فرد مذکور مالک قطعه زمینی به مساحت ۷۸۰۰ متر(که بخش اعظمی به دلیل پیشروی آب دریا و احداثجاده حذف شده) است، می‌باشد.

توسلی افزود: اسناد این فرد نشان می دهد علاوه بر او افراد دیگری نیز مالک زمین بودند و در گذشته در ساحل تاسیساتی داشتند که به علت یکپارچگی ساحل توسط وزیر وقت، تاسیسات مذکور تخریب و قرار شد دولت زمین معوض به این افراد واگذار کند.

وی با بیان اینکه دو تن از مالکان زمین اقدام کرده و موفق شدند معوض زمین خود را دریافت کنند اما مالک فوق از سال ۴۲ تا کنون پیگیر زمین معوض خود نشد، عنوان کرد: در حال حاضر مالک مدعی مالکیت بخشی از این زمین‌ها شده است و برای دریافت حقوق خود از طریق دادگاه لاهه اقدام کرد.

این مسوول تصریح کرد: حکم واگذاری زمین به فرد مذکور درحالی اعلام شد که دولت برای حفظ پارک‌ها، معوض زمین اعلام کرد، اما پس از مدتی توسط خلعتبری مدیریت وقت اداره کل منابع طبیعی غرب استان، قرار واگذاری در ساعت ۱۳ روز ۱۷ خرداد گذاشته شد.

توسلی افزود: اجرای این حکم با در جریان قرار گرفتن شبکه ملی محیط زیست، شورای عالی جنگل و حضور تشکل‌های زیست محیطی در روز مذکور واگذار نشد و زمین معوض در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

کارشناس ارشد مهندسی جنگلداری با بیان اینکه در این پروسه شورای عالی جنگل بسیار گلایه‌مند بود که اگر مدیران مربوط در شمال موضوع را سر فرصت اعلام می‌کردند آنها حتما چاره‌جویی می‌کردند، گفت: مجددا اوایل این هفته مدعی مذکور وارد پارک جنگلی شد و به تذکر مدیر پارک جنگلی توجهی نکرد، این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است حدود اربعه این عرصه که ادعا شده در هیچ نقشه‌ای نیامده و در زمان تنظیم سند هیچ کروکی مستندی نداشته است.

وی تصریح کرد: مالک درخواست کرد اگر حق او را باز گردانند حاضر به ترک پارک است، وی هزینه اعیانی از قبیل درخت و غیره را دریافت کرده اما حق عرصه او پرداخت نشده است چون هم زمین‌های پیشنهادی را نمی‌پذیرد و هم قیمت بالا محاسبه می‌کند که گفته می‌شود از توان سازمان خارج است اما در هر صورت جایی که پارک اعلام شده نمی‌شود تغییر کاربری داد و واگذار کرد.

عضو هسته مرکزی پویش ملی پاسداری از میراثفرهنگی و طبیعی خاطرنشان کرد: با وجودی که یکی از برنامه‌های اجرایی دولت در شهرهای مختلف آزادسازی سواحل است، این امرمی‌تواند موجب از دست دادن بخشی از ساحل باشد.

توسلی در پایان گفت: برگرداندن این سرمایه ملی نیاز به عزم ملی همه ارگان‌های تاثیرگذار از قبیل رسانه‌ها، مردم بومی، شورای عالی جنگل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، شبکه ملی محیط زیست، پویش ملی پاسداری از میراثفرهنگی و طبیعی، اساتید دانشگاه‌ها، مجمع نمایندگان مجلس استان و کلیه حامیان طبیعت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه