English

فرهنگ بهینه‌سازی مصرف آب در جامعه تعمیم داده شود

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندرانگفت: باید فرهنگ بهینه‌سازی مصرف آب در جامعه تعمیم داده شود.

فرهنگ بهینه‌سازی مصرف آب در جامعه تعمیم داده شود

به گزا ش خبرگزاری موج، سعید قلی‌زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تغییر در آگاهی‌ها، باورها و رفتار مردم درباره کمبود آب و مصرف صحیح آب مستلزم به‌کارگیری اقدامات وسیع فرهنگی است، ادامه داد: باید به مردم آموخت که آب گران‌بهاست و هیچ ماده‌ای جایگزین آن نمی‌شود.

وی گفت: امروزه همگان بر نقش تاثیرگذار آب در شکل‌دهی توسعه پایدار اذعان دارند و افزایش روزافزون جمعیت، گسترش و تنوع فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، ارتقای سطح فرهنگ بهداشت عمومی و گسترش صنایع در کشور از عمده‌ترین عوامل افزایش تقاضا و عدم توجه به برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه سبب وقوع بحران آب در کشورها می‌شود.

قلی‌زاده قیمت‌گذاری آب و تعیین تعرفه مناسب و دریافت هزینه‌های واقعی را یکی دیگر از اقدامات غیرقابل اجتناب و ابزاری قوی برای مدیریت تقاضا دانست و گفت: تعرفه دریافتی اندک آب از مشترکان در مقایسه با هزینه تأمین و توزیع آن، اهمیت آب را نزد برخی از مصرف‌کنندگان از بین برده لذا با نزدیک نمودن تعرفه آب با قیمت واقعی آن، بهترین رویکرد برای تشویق به حفاظت از منابع آبی است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندران تصریح کرد: در این راستا، شرکت آبفای شهری مازندران برنامه‌های تبلیغاتی، آموزشی گسترده‌ای را برای افزایش آگاهی‌های شهروندان نسبت به وضعیت آب و الگوی مصرف آن در دست اجرا دارد.

قلی‌زاده بر آموزش شیوه‌های مدیریت مصرف به کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: از آنجایی که مصرف یک پدیده رفتاری است و چون هیچ پدیده رفتاری مستقل از فرهنگ جامعه نیست، از این رو برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، باید رفتارهای نامناسب فرهنگی در جامعه اصلاح و فرهنگ بهینه‌سازی مصرف در جامعه تعمیم داده شود.

وی با بیان اینکه در هر دقیقه دوش گرفتن ۲۰ لیتر آب معادل ۱۳ بطری آب بسته‌بندی شده مصرف می‌شود، تصریح کرد: بهتر است در هنگام استحمام از انواع دوش‌های کم‌مصرف استفاده شود و زمان دوش گرفتن نیز کوتاه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه