English

یادواره شهید قاسمی طوسی وشهدای مدافع حرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) نکا برگزار می‌شود

یادواره قائم مقام فرماندهی لشگر ویژه ۲۵کربلا مازندران شهید محمد حسن طوسی و شهدای مدافع حرم یکشنبه 19 فروردین در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) نکا برگزار می‌شود.

یادواره شهید قاسمی طوسی وشهدای مدافع حرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) نکا برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، سردار شهید محمدحسن قاسمی طوسی  سال ۱۳۳۷ در روستای «طوسکلا» از توابع شهرستان نکا چشم به دنیا گشود، پس از طی دوران تحصیلی ابتدایی به شهر نکا رفت و در مدرسه راهنمایی «فردوسی» نکا تا سوم راهنمایی درس خواند .

پس از آن  برای ادامه تحصیل به ساری رفت  وسال سوم دبیرستان بود که با روحانیون مبارز آشنا شد.

مدتی گذشت و دیگر میل رفتن به مدرسه را نداشت، ابتدا کمک به معیشت خانواده را بهانه‌ای برای ترک تحصیل عنوان کرد اما معلوم شد به دلیل همکاری با انقلابیون بر علیه شاه و از ترس دستگیری به مدرسه نمی‌رود.

در همان زمان ازدواج کرد و هنوز چند وقتی از ازدواجش نگذشته بود که زمان خدمت سربازی‌اش فرا رسید، رضایت نمی‌داد به سربازی برود، می‌گفت:من به طاغوت خدمت نمی‌کنم؛ اما در نهایت با زور ژاندارمری مجبور شد به خدمت سربازی اعزام شود.

وی را به پادگان آموزشی در بیرجند بردند اما هنوز چند روز از اعزامش نگذشته بود که به خانه برگشت و گفت: من که گفته بودم به طاغوت خدمت نمی‌کنم.

زمزمه اعتراض بر علیه شاه بالا گرفته بود، محمدحسن یک رادیوی کوچک خرید و  اخبار را از کشورهای دیگری می‌گرفت و آن را به دیگران منتقل می‌کرد تا این که مبارزات علنی شد و جزو کسانی شد که به صورت منسجم بر علیه شاه تظاهرات را سازماندهی می‌کردند. محمد حسن در آستانه ورود حضرت امام خمینی (ره) به وطن عازم تهران شد و گفت: حضرت امام می‌خواهند بیایند اما گاردی‌های شاه اعلام کرده‌اند که نمی‌گذارند بیاید. می‌خواهیم با دوستانمان برای حفاظت از جان امام و همراهانش به تهران برویم ،رفتند و پس از دیدار با امام به مازندران برگشتند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکا و با همراهی تعداد از روحانیون سرشناس اقدام به حفاظت از شهر و مردم آن کرد تا این که بعد از مدت کوتاهی، در مرداد 1358 به سپاه پاسدران انقلاب اسلامی پیوست.

در همان زمان با اوج‌گیری درگیری ضدانقلاب در گنبد، به این شهرستان اعزام شد و پس از آرامش در این شهر به کردستان رفت. درکردستان با احمد متوسلیان آشنا و در سال 1359 فرمانده عملیات سپاه ساری شد.

همزمان در سپاه ساری فرماندهی «گروه شهید » را پذیرفت و در برقراری امنیت در جنگل‌های آمل،سوادکوه،ساری،گرگان و جنگل‌های گیلان از خود شجاعت وصف ناپذیری به خرج داد. در همان زمان به دلیل لیاقت‌ به فرماندهی طرح و عملیات سپاه منطقه سه – گیلان و مازندران – منصوب شد. همزمان و در زمستان سال 1360 بعد از پایان یافتن غائله ضدانقلاب در آمل، به «تیپ 31 عاشورا» اعزام شد.

شهید طوسی

در معاونت اطلاعات و عملیات تیپ 31 با دوست دیرینه‌اش شهید «حسین اکبری دنگسرکی» بارها و بارها برای شناسایی به قلب دشمن زد، در همین مرحله بود که افق جدیدی در مقابلش باز شد و او با غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری آشنا شد. آشنایی محمد حسن طوسی و غلامحسین افشردی تنگاتنگ شد تا حدی که بارها و بارها این دو در جلسات مختلف در کنار هم قرار گرفتند.

بعد از شرکت در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس در سال 1361 به مازندران برگشت و جانشین قرارگاه حضرت ابوالفضل که کار اعزام نیروی رزمی و پشتیبانی به جبهه‌ها را در مازندران به عهده داشت، شد.

در سال 1362 به «لشکر 25 کربلا» پیوست و معاون اطلاعات و عملیات این لشکر شد، محمدحسن طوسی «عملیات والفجر 6 » را نیز تجربه کرد ؛ در همین عملیات بود که برادرش محمد ابراهیم طوسی به شهادت رسید . شهید مرشدی وقتی از محمد حسن طوسی خواسته بود که اجازه دهد هر طور شده پیکر محمد ابراهیم را به عقب بیاورند محمدحسن طوسی در جوابش گفته بود: یا همه شهدا و یا هیچکدام. که این موضوع باعث شد پیکر محمد ابراهیم طوسی بعد از 13 سال کشف شود.

بعد از عملیات والفجر 6 در عملیات‌های «قدس 1 و 2 » و عملیات‌های ایذایی دیگر شرکت کرد . اوج زحمات محمد حسن طوسی را در «عملیات والفجر ۸» می‌توان مشاهده کرد.

در عملیات والفجر 8 و ادامه آن برای چندمین بار مجروح شد و حتی به حالت اغما رفت. بعد از این عملیات ، «عملیات کربلای1» – آزاد سازی مهران – از محمد حسن طوسی خاطرات خوشی دارد. حضور در «عملیات کربلای 4» و پس از آن «عملیات کربلای 5 » که سخت‌ترین نوع عملیات در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران لقب گرفت عملیات‌هایی هستند که محمد حسن طوسی به عنوان فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ویژه 25 کربلا به ایفای نقش پرداخت.

در فروردین سال 66 بار دیگر به شلمچه رفت و در حالی که جانشین فرمانده لشکر 25 کربلا بود، با تنی خسته و مجروح در دشت تفتیده شلمچه و نوزدهم فروردین‌ماه 1366 در سن 29 سالگی برای همیشه و بر اثر اصابت ترکش‌های گلوله «خمپاره 60 » عراق میهمان آسمان شد.

شهید طوسی همان‌طور که خواسته و میل درونی وی بود؛ گمنام شد و سرانجام بعد از هشت سال گمنامی، در سال 1374 باقی‌مانده‌ پیکر پاک و مطهرش به زادگاهش آمد و پیکر پاکش بر روی دست شاگردان، دوستان، بستگان و یارانش تشییع و در مزار شهدای طوس‌کلا آرام گرفت.

یادواره شهدا و سرداران و بیش از 430 شهید شهرستان نکا با محوریت یادواره سردار محمدحسن قاسمی‌طوسی و شهدای مدافع حرم نکا، روز یک‌شنبه 19 فروردین ماه ساعت 15 با سخنرانی یکی از فرماندهان دفاع مقدس و مداحی حاج رضا بذری در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) نکا برگزار می‌شود.

شهرستان نکا در طول دفاع مقدس بیش از 430 شهید شهرستان نکا تقدیم انقلاب کرده و همچنین پنج شهید مدافع حرم شهیدان عبدالرحیم فیروزآبادی، محمدتقی سالخورده، حسین مشتاقی، ابراهیم عشریه و سعید کمالی تقدیم اسلام کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی