English

سطح زیرکشت گل و گیاه در مازندران یک‌هزار و ۳۳ هکتار است

مسؤول طرح‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گل و گیاه را در مازندران یک‌هزار و 33 هکتار عنوان کرد و افزود: 302 هکتار در فضای بسته و 731 هکتار در فضای باز است.

سطح زیرکشت گل و گیاه در مازندران یک‌هزار و 33 هکتار است

به گزارش خبرگزاری موج، شبنم غفاری با بیان اینکه تولید گیاهان زینتی در گلخانه‌ها یا خزانه‌ها متراکم‌ترین روش تولیدات کشاورزی است، گفت: عملکرد، سود و زیان براساس تولید در هکتار نیست بلکه براساس تولید در مترمربع محاسبه می‌شود چرا که سرمایه‌گذاری و قیمت نهاده‌های تولید بالا بوده و عملکرد در واحد سطح باید بسیار بالا باشد تا از لحاظ اقتصادی قابل توجیه باشد.

این مسؤول با اشاره به اینکه پیچیدگی در تولید محصولات گلخانه‌ای در این است که کاملا مصنوعی و توسط انسان کنترل می‌شود، بیان کرد: محیط کشت، آبیاری، کود، دما، نور و غیره به طور مصنوعی تنظیم و کنترل می‌شود بنابراین عوامل محیطی طبیعی نقش کمتری دارند.

غفاری سطح زیرکشت گل و گیاه را در مازندران یک‌هزار و 33 هکتار عنوان کرد و افزود: 302 هکتار در فضای بسته و 731 هکتار در فضای باز است.

وی اضافه کرد: 4 هزار و 331 بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند که سالانه 430 میلیون گیاهان آپارتمانی، 21 میلیون گلدان، 266 میلیون گل شاخه بریده، 85 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی، 53 میلیون بوته گل‌های فصلی و نشایی و 5 میلیون پیاز و پیازچه تولید می‌شود.

مجری مسؤول طرح های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: در یک‌هزار و 33 هکتار سطح زیرکشت گلخانه در استان برای 10 هزار نفر ایجاد اشتغال شده است.

این مسؤول اضافه کرد: سالانه میزان ارزآوری در گلخانه‌های مدرن 100 هزار دلار و گلخانه معمولی 20 تا 50 هزار دلار در سطح یک هکتار است.

غفاری به رتبه‌های برتر مازندران در بخش گل و گیاه در کشور اشاره کرد و گفت: رتبه نخست را در تولید درخت و درختچه زینتی و گل‌های آپارتمانی و رتبه سوم را در تولید گل‌های شاخه بریده را در کشور دارد.

 وی خاطرنشان کرد: میزان صادرات گل و گیاه به خارج از کشور 5 درصد معادل 2 میلیون اصله، شاخه، گلدان به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و عراق  بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه