English

اراضی شالیزاری مازندران در معرض تهدید تغییر کاربری غیرمجاز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اراضی شالیزاری استان در معرض تهدید تغییر کاربری غیرمجاز است باید حفظ این‌گونه اراضی با جدیت دنبال شود.

اراضی شالیزاری مازندران در معرض تهدید تغییر کاربری غیرمجاز است

به گزارش خبرگزاری موج، دلاور حیدرپور بیان داشت: خاک عرصه زندگی و منبع تولید مواد غذایی است هرچند با پیشرفت تکنولوژی در دنیا می‌توان بدون خاک تولید داشته باشیم اما این تکنولوژی نمی‌تواند گسترده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: به دلیل بهره‌برداری نادرستی که از خاک شد این عنصر حیاتی در معرض نابودی است به گونه‌ای که یک سوم خاک حاصلخیز دنیا از بین رفته است.

این مسؤول با بیان اینکه براساس برآوردهای صورت گرفته سالانه از هر هکتار  15 تا 16 تن فرسایش بادی و آبی داریم، گفت: آب و خاک دو عنصر مهم در تولید محصولات کشاورزی و حیات بشر است و در ابتدا باید حفظ و در گام بعدی بهره‌برداری را از خاک داشته باشیم و استمرار در این عنصر حیاتی باید وجود داشته باشد.

حیدرپور خاطرنشان کرد: جنگل و مرتع ریه‌های تنفسی بشر بر روی زمین است و اگر از بین رود بشر نمی‌تواند به حیات خود بر روی زمین ادامه دهد و برای استفاده زودگذر، جنگل قطع و مرتع تخریب ‌شده است.

وی به اجرای طرح تنفس جنگل که مصوبه مجلس شورای اسلامی است اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح باعث اعتراض بیشتر کارخانه‌داران مرتبط با حوزه چوب و جنگل شد که کارخانه تعطیل می‌شود و کارگران بیکار می‌شوند در حالی که این طرح احیاء جنگل است و افرادی که منافع آنها به خطر افتاد سر و صدا می‌کنند و در این طرح قرار نیست هیچ کارگری بیکار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با اجرای طرح تنفس جنگل، شکل استفاده عوض می‌شود و بهره‌برداری حذف و حفاظت قوی‌تر می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه جنگل‌هایی که از میلیون‌ها سال قبل رویش پیدا کرد و به ما رسید با بی‌رحمی قطع شد، گفت: کشاورزی ما وابسته به جنگل و مرتع است و با تغییر اقلیم و آب و هوایی که شاهد هستیم کشاورزی در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

حیدرپور بیان کرد: اراضی شالیزاری که در معرض تهدید تغییر کاربری غیرمجاز است باید حفظ این‌گونه اراضی با جدیت دنبال شود چراکه تمام اتکای کشور به اراضی شالیزاری استان‌های شمالی است و اگر یک هکتار از زمین‌های شالیزاری از گردش تولید برنج خارج شود برنج 80 تا 100 نفر وابسته به خارج می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه