English

خروج ۳۰۰ هزار نیروی فرهنگی تا سال ۱۴۰۰

برخی از مربیان پیش‌دبستانی اعتقاد دارند افرادی که جذب می‌شوند پشتوانه آنها بحث سفارش بوده اگر این موضوع صحت داشته باشد باید برای آینده نظام تعلیم و تربیت نگران باشیم.

خروج 300 هزار نیروی فرهنگی تا سال 1400

به گزارش خبرگزاری موج، هدف هر فردی از آغاز هر شغلی جدا از بحث علاقه و انگیزه کسب درآمد است تا بتوانند از پس تأمین مخارج زندگی خود برآیند، مربیان پیش‌دبستانی نیز همانند سایر افراد جامعه به امید اشتغال و کسب درآمد وارد این شغل شدند ولی زهی خیال باطل؛ با وجود تلاش‌های فراوان سرنوشت آنان با مسائل بسیاری گره خورده است.

هر سال با بازگشایی مدارس خبرهایی از جذب مربیان پیش‌دبستانی اعلام می‌شود که امسال نیز شاهد آن بودیم در پی این امر درخواست‌های بسیاری به آموزش و پرورش می‌رسد.

در این میان اولویت‌هایی مطرح می‌شود که مربیان دبستانی باید آن را داشته باشند برخی از مربیان پیش‌دبستانی اعتقاد دارند افرادی که جذب می‌شوند پشتوانه آنها بحث سفارش بوده اگر این موضوع صحت داشته باشد باید برای آینده نظام تعلیم و تربیت نگران باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره اظهار کرد: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ‌قرار است این نیروها به‌عنوان حق‌التدریس مشغول فعالیت شوند.

علی قاسمی بیان کرد: خارج از ضوابط نیرویی مشغول نشده و همه اینها شایعات است برخی که نتوانستند به خواسته‌های خود برسند این موارد را مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: اینکه نیرویی خارج از ضوابط جذب شود امکان آن وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه جذب این نیروها براساس نیاز مناطق است، اضافه کرد: هنوز به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیدیم.

قاسمی گفت: این نیروها قرار است به‌صورت حق‌التدریس بکارگیری شوند که در حال انجام است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سال 70 مراکز تربیت معلم تعطیل شد که آسیب بزرگی بر پیکره کارخانه انسان‌سازی و معلم‌سازی کشور وارد شده است.

قاسم احمدی‌لاشکی بیان کرد: از همان سال نیروها را به‌صورت حق‌التدریس در بسیاری از جاها جذب کرده و به‌تناسب هم طی سالیان متمادی استخدام می‌کردند و به دفعات برخی حق‌‌شان ضایع می‌شد.

وی به برگزاری آزمون در سال‌های 88 تا 89 اشاره کرد و افزود: 60 هزار نفر در این آزمون شرکت کرده و جذب شدند و آزمون مجددی حدود 40 هزار نفر و طرح مهرآفرین بیش از حدود 50 هزار نفر جذب شدند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: جذب نیروها خوب بود ولی نیروهای باسابقه ما زیاد هستند و از سال گذشته 40 هزار و امسال 60 هزار نفر اضافه می‌شوند و تا پایان سال 1400 جمعیت ما بیش از 300 هزار نفر کم می‌شود و خروجی داریم.

احمدی‌لاشکی افزود: طبیعتاً تعداد دانش‌آموزان کم نمی‌شود و نمی‌توانیم از کیفیت کلاس‌ها بکاهیم و تراکم کلاس را بالا ببریم باید استاندارد آن رعایت شود.

وی تصریح کرد: نیروهای حق‌التدریس در این چند سال با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند دوره ضمن خدمت و کلاس‌های خاص دیدند و چندین سال تدریس می‌کنند که حدود 28هزار نفر استخدام شوند و این تعداد یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره ببینند و پایان دوره حتما آزمون دهند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی  با اعلام اینکه در حال حاضر کلیات این طرح تصویب شده و جزئیات این طرح باید در کمیسیون قرار گیرد، اظهار کرد: نگاه ما این است این افراد دیده شوند؛ براساس تبصره 10 ماده 17 قانون آئین استخدام معلمان حق‌التدریس این قانون شامل حال افرادی می‌شود که ماقبل 26 مهر ماه سال 91 با مدارس دولتی در آموزش و پرورش همکاری داشتند.

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه اگر تصور می‌کنند سلیقه‌ای است چنین موضوعی صحت ندارد، تصریح کرد: جذب این افراد براساس میزان سوابق است و استخدام آنان در به‌صورت همزمان در یک سال نبوده بلکه به‌صورت پلکانی و پس از طی سه سال اتفاق می‌‍افتد.

وی یادآور شد: جذب معلمان پیش‌دبستانی شیوه‌نامه دارد و به هیچ وجه نمی‌شود سلیقه‌ای برخورد کرد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت:بعد از تصویب قانون آئین‌نامه اجرائی توسط دولت و وزارت آموزش و پرورش آماده شده و براساس همان انجام شود و هیچ فردی نمی‌تواند در این زمینه دخالت داشته باشد.

مسائل مختلفی در ارتباط با جذب مربیان پیش‌دبستانی مطرح می‌شود با توجه به اینکه این نیروها قرار است در شغلی فعالیت کنند که مسؤول تربیت نسل‌های آینده هستند لازم است بکارگیری آنان براساس شایسته‌سالاری باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی