English

موزه مردم شناسی در ساروکلای قائم شهر راه اندازی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: موزه مردم شناسی در ساروکلای قائم شهر راه اندازی می شود.

موزه مردم شناسی در ساروکلای قائم شهر راه اندازی می شود

به گزارش خبرگزاری موج، دلاور بزرگ نیا در جشن خرمن که در روستای ساروکلا قائم شهر برگزار شد،  با بیان اینکه جشن خرمن که دومین دوره از برگزاری آن است نخستین بار به صورت  جشنواره ای برگزار شد  و  جشن  خرمن  نشان از همدلی و اتحاد میان مردم این روستا است،  اظهار کرد: این همدلی در  هنگام کاشت داشت برداشت مشاهده می‌شود و  این مراسم به نوعی آیین شکرگزاری  است.

وی گفت: در این مراسم رونمایی کاشی شناسنامه‌دار که منقش به تصویر استاد "ابوالحسن خوشرو" به عنوان نختستین بار در مازندران انجام شد و بر سر در منزل این هنرمند نصب می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه هویت ایرانی در پنج  عنصر حق طلب، خدا جو،  رشادت و شادی است، تصریح کرد: قریب به 200 سال است که دچار چرخش فرهنگی شدیم  به طوری که  عزاهای ما عمومی و شادی ها خصوصی شد.

بزرگ نیا گفت: در حالی که فرهنگ بومی یا ایرانی شادی های عمومی داشته و هر ماه نیز مراسم آیینی که شادی در بر داشت مانند تیرگان، جشن خرمن، نوروز و مهرگان در استان برگزار می شد و دارای پیوندی با آیین های بومی بوده و آرزوی خوشبختی برای همه را در بر داشت، از این رو باید با برگزاری ایین های بومی شادی دوباره به اجتماع باز گردد.

وی از ایجاد موزه مردم شناسی در روستای ساروکلا خبر داد و گفت: حمام قدیمی در منطقه با مشارکت شورا و  میراث فرهنگی را می توان به موزه مردم شناسی اختصاص داد  و  این مکان با ایجاد مرمت ساده و  سناریویی ساده موزه ای  توان جذب مردم را دارد. در موزه مردم شناسی همه آنچه که مربوط به مردم مردم قدیمی در این مکان بوده اعم از پوشش را می توان به نمایش گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه