English

تولید برنج مازندران امسال به حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن می رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تولید برنج مازندران از 950 هزار تن سال گذشته امسال به حدود یک میلیون و 50 هزار تن می رسد.

تولید برنج مازندران امسال به حدود یک میلیون و 50 هزار تن می رسد

به گزارش خبرگزاری موج، دلاور حیدر پور از آخرین وضعیت تولید و قیمت برنج گفت: با سیاست گذاری های صحیح دولت نسبت به کنترل و نظارت بر واردات برنج و همچنین توجه به مکانیزاسیون ، امسال علاوه بر کاهش هزینه تولید ،آرامش مثبت به نفع برنج کاران در بازار این محصول برقرار است.

وی اضافه کرد: اکنون 95درصد برداشت شالی در مازندران صورت گرفت که حدود 90درصد شالی با استفاده از کمباین های مخصوص درو شده است.

حیدرپور کاهش هزینه تولید با برداشت مکانیزه شالی را مهمترین عامل خوشحالی شالیکاران عنوان کرد و اظهار داشت : به دلیل وجود کمباین های زیاد و ایجاد رقابت ،کارمزد دستگاه های دروگر نیز امسال نسبت به سال قبل کمتر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران قیمت برنج طارم محلی در شالیکوبی ها به صورت عمده فروشی را 88تا 98هزار ریال در هر کیلو گرم به نسبت درصد شکستگی اعلام کرد و گفت : این قیمت به نسبت هزینه تولید ، برای شالیکاران با صرفه و رضایتبخش است.

حیدرپور پیش بینی کرد تولید برنج مازندران از 950 هزار تن سال گذشته امسال به حدود یک میلیون و 50 هزار تن برسد.

وی با اشاره به این نکته که برنج خوب و با کیفیت طارم محلی که حدود 70 درصد شالی استان از این ارقام است، همواره دارای مشتری و تقاضا وجود دارد، از شالیکاران خواست تا محصول خود را تا قبل از واردات مورد نیاز برنج عرضه و به فروش برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از سال 93 تاکنون واردات برنج براساس نیاز واقعی کشور بوده و امسال نیز ممنوعیت واردات برنج تا پایان برداشت برقرار خواهد بود.

وی وضعیت کشت دوم به 2 روش نشا دوباره و پرورش ساقه شالی ( رتون ) یا به اصطلاح محلی دونوج نیز رضایتبخش توصیف کرد و بیان داشت: امسال 35هزار هکتار از زمین های شالیزاری دوباره نشا کاری و حدود 50 هزار هکتار نیز به روش رتون در حال پرورش است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه