English

تالاب بین‌المللی میانکاله تا قبل از سال ۹۵ پس روی داشته است

محمدعلی طالبی درباره تالاب میانکاله و کمبود بارش، بیان کرد: تالاب بین‌المللی میانکاله تا قبل از سال ۹۵ پس روی داشته است.

تالاب بین‌المللی میانکاله تا قبل از سال ۹۵ پس روی داشته است

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس حفاظت محیط زیست گلوگاه با اشاره به کم‌آبی، اظهار کرد: بحران خشکسالی یکی از چالش‌های اساسی و نگران‌کننده در کل جهان  به‌ویژه در کشورهایی مانند ایران که روی کمربند خشکی زمین قرار گرفته‌اند، است.

وی افزود: افزایش بی‌سابقه دمای هوا و کمبود بارش بر پوشش گیاهی و جنگل‌های هیرکانی تاثیر بسزایی گذاشته است، این جنگل ها به دمای هوای معتدل و میزان پراکندگی در پراکنش زمانی وابسته هستند، بارندگی در این مناطق باید به صورت تداوم بار و کم باشد اما در پنج ماه گذشته بارش‌ها بسیار کم و به صورت رگباری بوده که این نوع مقدار بارش خوشایند محیط زیست نیست.

رئیس حفاظت محیط زیست گلوگاه با اشاره به خزان زودرس برخی درختان، بیان کرد: در سال جاری با توجه به گرمای شدید، پوشش گیاهی جنگلی به‌ویژه گونه‌های انجیلی و آزاد سوخته‌اند و منظره غیر عادی را به نمایش گذاشته است، برخی از گیاهان برای زنده نگه داشتن خود دچار خزان زودرس شدند.

این مسؤول افزود: با ریزش برگ درختان علاوه بر کاهش اکسیژن در سطح جهانی و ضعف فیزیولوژی در بافت گیاهان، سبب به وجود آمدن بیماری‌های گیاهی قارچی، باکتریایی و... می‌شود، نمونه‌ای از این ضعف‌ها در درختان شمشاد مشاهده می‌شود، آفتی به نام شب پره که تمام برگ‌ها و ساقه‌های شمشادها را خورده است.

طالبی یادآور شد: شمشادها بومی این منطقه هستند، و برای مقابله با آفت‌های آنان هیچ کنترل و مبارزه‌ای صورت نگرفته و این گونه را در معرض تهدید و انقراض قرار داده است.

وی با اشاره به تنوع جانوری در جنگل‌های مازندران، تصریح کرد: به دلیل خشک شدن چشمه‌های جوشان، حیات جانوری نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت، برخی شکارچیان غیرمجاز و فرصت‌طلبان در کنار چشمه‌ها کمین می‌کنند و حیوانات را از بین می‌برند.

رئیس حفاظت محیط زیست گلوگاه با اشاره به منطق مسکونی که در کوهپایه‌ها و مناطق جنگلی وجود دارد، گفت: روستاییان، باغداران و برخی ویلانشینان به طور غیرقانونی چندین کیلومتر از آب چشمه‌ها را برای مصارف شخصی هدایت می‌کنند که این امر باید توسط اداره آب جلوگیری شود، اداره آب شهرستان باید همکاری بیشتری با منابع طبیعی داشته باشد.

این مسؤول درباره تالاب میانکاله و کمبود بارش، بیان کرد: تالاب بین‌المللی میانکاله تا قبل از سال ۹۵ پس روی داشته است، هر سال نسبت به سال گذشته پس روی را شاهد بودیم اما از سال ۹۵ تا امسال ثابت مانده و پس روی نداشتیم.

طالبی در پایان گفت: تمام جوامع محلی و شهری باید در نگرش و رفتار خود با طبیعت تجدیدنظر کنند، آب شیرین جهان در حال نابودی است، باید در فرهنگ نوین جهانی که حفظ و احترام به طبیعت است مشارکت داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه