English

ماهیان خاویاری یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران بیان داشت: ماهیان خاویاری یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است.

 ماهیان خاویاری یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است

به گزارش خبرگزاری موج، ناصر کرمی راد در حاشیه برگزاری دوره آموزشی آشنایی با روش های بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در بابلسر اظهار داشت: بر اساس توافق کمیسیون منابع زنده دریای خزر، از 2015به مدت پنج سال پنج کشور حاشیه دریای خزر حق صید ماهیان خاویاری را ندارند، اما ایران از امسال مجوز صید ماهان خاویاری برای تحقیقات و مطالعات و تکثیر و باز سازی دریافت کرده است.

وی پشتیبانی از جامعه حدود 14هزار نفری صیادان شمال و حفظ گونه بومی ماهی خاویاری قره برون را از هداف اصلی باز سازی عنوان کرد و اظهار داشت :ذخایر ماهیان خاویاری که یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است، از سه هزار تن به کمتر از 500 تن رسیده که پایین ترین حد آن است.

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران ،سن بلوغ ماهیان خاویاری را بالا دانست و تصریح کرد: نخستین سن بلوغ برای ماهی اوزون برون 10 سال، تاس ماهیان 15 سال و فیل ماهیان 20 سال است تا بتوان از خاویار این ماهی ها استحصال کرد.

کرمی راد بر لزوم ایجاد حاشیه امن برای این گونه ماهیان ارزشمند که حداقل 10 سال عمر خود را در محدوده آب های کشورهای حاشیه دریای خزر مهاجرت می کنند، تاکید کرد و بیان داشت: اکنون برنامه مطالعه تولید گونه های ارزشمند دریای خزر در سیستم پرورش ماهی در قفس از جمله فیل ماهی خاویاری، ماهی آزاد و قزل آلا در دریای خزر و ماهی سی باس، سیبرین و شانک در دریای جنوب کشور را در دستور کار داریم.

وی گفت: ماهی‌های خاویاری و استخوانی شامل سفید، کپور و سوف از جمله گونه هایی است که در آبهای شمال کشور بازسازی ذخایر می شوند.

مدیرکل دفتربازسازی ذخایرآبزیان سازمان شیلات ایران بازسازی وحفاظت ازذخایر ژنتیکی آبزیان کشور را از رسالت ها و ماموریت های سازمانی شیلات دانست و گفت: بهره گیری ازروش ها ویافته های نوین علمی دنیا برای مسئولان وکارشناسان مراکز تکثیر وبازسازی امری ضروری است.

 آشنایی با اصول استخراج ژن ،حفاظت و نگهداری از آنها ، آشنایی با روش های انجماد اسپرم ،نگهداری و انتقال آنها درخارج ازفصل تکثیر و در زمان های ضروری ، روشهای شناسایی وایجاد بانک ژن مولدین با ارزش و استفاده مناسب و علمی از آنها ، نحوه صید و نگهداری مولدین با ارزش وحفاظت از ذخایرژنتیکی گونه های تحت فشار ،آشنایی با آخرین متدهای روزدنیا در رابطه با حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان و مولدسازی از عنوان های دوره آموزشی در حال برگزاری در بابلسر است.

دراین دوره سه روزه تعداد 50 نفراز روسا و کارشناسان مراکزتکثیر و بازسازی ذخایر استان های مختلف ازشمال تا جنوب کشور حضور دارند.

دراین دوره سه تن از اساتید شیلاتی دکتر پورکاظمی رییس موسسه تحقیقات شیلات ،دکتر عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران و دکتر رضوانی درخصوص راهکارها،شیوه ها وسایر مسایل مربوط به انتقال ژن آبزیان یافته های خود را تبیین می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه