English

توقف پسروی آب دریای خزر پس از ۲ دهه/خشکیدن ۱۷۰۰ هکتار ، نتیجه کاهش تراز آب

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: پسروی آب این دریا که بیش از 2 دهه ادامه داشت ، در یک سال اخیر متوقف شده است.

توقف پسروی آب دریای خزر پس از 2 دهه/خشکیدن 1700 هکتار ، نتیجه کاهش تراز آب

به گزارش خبرگزاری موج، داریوش یوسفی کبریا در نشست بررسی تراز آب دریای خزر افزود : از سال 74 تا سال گذشته پسروی آب دریای خزر ادامه داشت ، ولی در یک سال اخیر تراز آب ثابت مانده است .

وی بدون اشاره به علت توقف پسروی در یک سال اخیر ، گفت : ایران دومین کشور با تراکم جمعیتی بالا در میان کشورهای حاشیه دریای خزر است و ثبت تراز آبی دریا و بررسی علت کاهش و یا افزایش برای مردم منطقه نیر مهم است.

کبریا افزود : شناخت نوسانات دریای خزر و بهره گیری از آن برای توسعه پایدار در سواحل جنوبی و مدیریت یکپارچه این دریا در بعد ملی و منطقه ای برای کشورهای حاشیه ضروری است.

دریای خزر یک هزار و 200 کیلومتر طول و 310 کیلومتر عرض دارد و 130 رودخانه به این دریا می ریزند.

مازندران با داشتن حدود 338 کیلومتر از ساحل خزر بیش از نیمی از ساحل این دریا را در بین استان های شمالی کشور در اختیار دارد.

پیش از این مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر اعلام کرده بود که در 20 سال اخیر حدود یکهزار و 760 هکتار از آب های ساحلی این دریا به علت کاهش تراز آب ، خشک شد.

بر اساس گزارش این مرکز ، در طول این مدت تراز آب دریای خزر سالانه 2 تا 30 سانتی متر کاهش یافت و میزان کاسته شدن از تراز آب تنها درسال گذشته 12 سانتی متر بود .

کارشناسان مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر هشدار داده اند ؛ همان گونه که کاهش تراز آب برای ساحل نشینان این دریا تبعات اقتصادی و اجتماعی داشته ، بالا آمدن آب هم می تواند خطرساز شود .

آب دریای خزر بر اساس سوابق تاریخی سال 70 یکباره 2 و نیم متر افزایش یافته بود که در آن سال خسارت 15 میلیارد دلاری را برای کشور های ساحلی خزر در پی داشت و بیشترین خسارت هم به ایران و روسیه وارد شده بود.

به اعتقاد کارشناسان ، با توجه به این که بعد از کاهش تراز آب دریای خزر و خشک شدن بخشی از عرصه آب های ساحلی در دو دهه گذشته ، ساخت و سازهای زیادی در سواحل خشک شده انجام شده است که اگر تراز آب دریا همانند 20 سال پیش یکباره افزایش بیابد ، خسارت بسیار سنگین تری را به همراه خواهد داشت.

مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر پیش بینی کرده است که تراز آبی این دریا تا سال 2020 میلادی 42 سانتی متر افزایش خواهد یافت.

دریای خزر دارای هفت هزار کیلومتر ساحل و 400 هزار کیلومترمربع وسعت است که عمده آب آن از طریق رودخانه ولگا تأمین می شود و میزان شوری آب آن حدود 12 گرم در لیتر است.

قدمت این دریا را بیش از 10 میلیون سال برآورد می کنند و گفته می شود نوسانات آن از 12 هزار سال قبل آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

خزر ، در عین حال بزرگترین دریاچه‌ داخلی جهان است که حدود 400 گونه آبزی در آن زندگی می کنند.

علاوه بر منابع زنده، از نظر ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیربستر این دریا پس از خلیج فارس و سیبری مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی