English

شیردهی به فرزندان از ابتلا به سرطان پستان در مادران جلوگیری می کند

فوق تخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: شیردهی بهترین عامل سلامت فرزندان و مانع سرطان پستان و پوکی استخوان در مادران می باشد.

شیردهی به فرزندان از ابتلا به سرطان پستان در مادران جلوگیری می کند

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر زهرا اکبریان افزود: شیردهی از کم خونی، سرطان پستان و تخمدان، پوکی استخوان و شکستگی گردن استخوان ران مادر در سنین کهولت و دیابت پیشگیری می کند و موجب تاخیر در شروع قاعدگی و بارداری مجدد پس از زایمان می شود و این از مزایای تغذیه با شیر مادر برای مادر می باشد.

وی گفت: مادران با شیردهی ، اضافه وزن دوران بارداری را زودتر از دست می دهندو تغذیه با شیرمادر عامل تقویت رفتارهای بهداشتی مادر مثل نکشیدن سیگار ، افزایش حس تندرستی، مراقبت و ایجاد کننده محیط پر نشاط است.

اکبریان بیان کرد: شیرمادر برای کودک موجب کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های کودکان می شود تا حدی که جان بیش از یک و نیم میلیون شیرخوار را در سال نجات می دهد و بهترین الگوی رشد و تکامل کودکان را فراهم می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: تمام نیازهای شیرخوار به غذا و مایعات را به تنهایی در شش ماه اول تولد تامین می کند و هنگام شروع تغذیه تکمیلی یعنی پس از پایان شش ماهگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که در سال اول زندگی غذای اصلی شیرخوار محسوب می شود و در سال دوم نیزیک سوم نیازهای تغذیه ای کودک را با بهترین کیفیت فراهم می کند.

وی گفت: شیرمادر یک مایع بی نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مثل اسهال و عفونت های گوارشی و تنفسی، عفونت گوش، آسم ، اگزما ، آلرژی و غیر آن محافظت می کند و احتمال چاقی و بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد.

این پزشک بیمارستان آیت الله روحانی بابل بیان داشت: شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین است و ترکیب آن براساس تغییر نیازهای شیرخوار برحسب سن و حتی در هروعده تغییر می کند.

وی اظهارداشت: شیر روزهای اول یا آغوز حاوی عوامل ضد عفونت بسیاری برای محافظت نوزاد در برابر بیماری هاست که هنوز سیستم ایمنی او تکامل نیافته است.

اکبریان با اشاره به اینکه شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند، گفت: امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آینده فراهم می کند و تامین کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و فرزند است که با بهره مندی از شیرمادرو برقراری پیوند عاطفی مستحکم و متقابل مادر و شیرخوار به تکامل روحی و شناختی کودک کمک می شود و بهترین عامل سلامت عمومی و رشد و تکامل اوست و این کودکان درآینده از تعادل روانی مناسب تری برخوردار خواهند بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: شیرمادر همیشه تازه و همه جا در دسترس است و نیازی به خریدن، آماده کردن، تجهیزات و ذخیره سازی ندارد، بدون از دست رفتن مواد مغذی، گرسنگی و تشنگی شیرخوار را برطرف می کند و از آنجا که شیرمادر همه مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار را با نسبت های صحیح همراه با مواد ایمنی بخش در اختیار وی قرار می دهد تا کنون به عنوان یک غذای بی نظیر برای تغذیه شیرخوار شناخته شده است.

وی بیان داشت: مادر و کودک از لحاظ روانی احساس یکی بودن می کنند و علاوه بر رفع نیاز شیرخوار، نیازهای روانی مادر نیز برآورده می شود و در صرف هزینه و زمان صرفه جویی می شود.

فوق تخصص نوزادان ادامه داد: مادر هم زمان با شیر دادن می تواند استراحت کند تا انرژی از دست رفته را به دست آورد یا با شیرخوار صحبت کند و او را نوازش کند ،تلویزیون تماشا کند، رادیو گوش دهد و مطالعه کند و به این ترتیب حین شیردادن، احساس بی نظیری از مواظبت، مشاهده، شنیدن، نوازش، لمس کردن و لذت بردن از شیردهی را تجربه می کند.

اکبریان اظهار داشت: کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند به دلیل ابتلا کمتر به بیماری، هزینه درمان کمتری به خانواده تحمیل می کنند و تغذیه با شیرمادر به مراتب ارزان تر از تغذیه مصنوعی است و تغذیه با شیرمادر علاوه بر کمک به رشد و تکامل مناسب نسل آینده، مانع خروج مقادیر هنگفتی ارز برای واردات شیرمصنوعی می گردد.

این فوق تخصص نوزادان گفت: شیردهی به حفظ محیط زیست کمک می کند و مواد غیرقابل برگشت به طبیعت همانند مراحل مختلف تهیه و مصرف شیرمصنوعی ایجاد نمی کند و سبب آلودگی هوا و صرف منابع طبیعی برای ایجاد سوخت مورد نیاز نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد، شروع تغذیه نوزاد با آغوز به محض مشاهده علائم آمادگی نوزاد طی ساعت اول تولد، کمک به شیرخوار برای گرفتن صحیح پستان و ادامه تغذیه شیرخوار فقط با شیرمادربدون هر نوع ماده غذایی دیگر(پرهیز از دادن حتی آب، آب قند، انواع جوشانده ها وشیرخشت و شیرهای دیگر در شش ماه اول تولد) در ارتباط با تغذیه با شیرمادر ضروری است.

وی بیان داشت: دفعات تغذیه با شیرمادر به طور مکرر بر حسب تقاضای شیرخوار و در شب و روز، مدت تغذیه در هر وعده نامحدود، در کنار هم بودن مادر و نوزاد در شب و روز، پرهیز از دادن گول زنک (پستانک) و بطری به شیرخوار، شروع غذاهای کمکی از پایان شش ماهگی به بعد، با افزایش تدریجی مقدار و تنوع غذاهای نیمه جامد و جامد و همراه با ادامه تغذیه شیرخوار با شیرمادر و تداوم تغذیه باشیرمادر در سال دوم همراه با استفاده از غذاهای سفره خانواده از دیگر نکات ضروری در تغذیه با شیرمادر می باشد.

10 الی 16 مرداد هفته جهانی شیرمادر نامگذاری شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه