English

گستره آیین های روز ملی دماوند در شهرهای مازندران

جشن تیرگان و روز ملی دماوند روز 30 تیرماه در منطقه کوهساران شهرستان قائم شهر برگزار شد.

گستره آیین های روز ملی دماوند در شهرهای مازندران

به گزارش خبرگزاری موج، برگزاری جشن های سنتی علاوه بر شادی و نشاط در میان مردم می تواند نقش مهم در حوزه گردشگری داشته باشد. نخستین جشن تیرگان و روز ملی دماوند کوه در منطقه بسیار زیبا کوهساران در روستای کرچنک برگزار شد.

این بار پس از برگزاری چندین جشنواره از قبیل تمشک، انار و نیشکر در منطقه کوهساران شهرستان قائم شهر، روستای کرچنک میزبان برگزاری نخستین جشن تیرگان و روز ملی دماوندکوه و حضور مردم عزیز سراسر مازندران و ایران بود.

در این جشن حضور هنرمندان و مردم چشمگیر بود و علاوه بر آن حضور معاون محترم گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور غنای خاصی به این جشن داد.

محسن عزیزی رئیس ستاد و دبیر اجرایی این مراسم را در راستای تقویت و همدلی و هم زبانی مردم منطقه و مازندران دانست و گفت: این جشنواره با هدف معرفی مناطق نمونه گردشگری، معرفی، بررسی مشکلات زیست محیطی و رفاهی مردم منطقه، آگاهی بخشی و ارائه راهکارهای مهم در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی و ترویج فرهنگ و حفظ اعتقادات و آیین ها ی محلی و توسعه صنایع دستی و مواد غذایی برگزار شد.

مدیر موزه موسیقی و خانه هنر ریحانه کوتنا با بیان اینکه منطقه کوهساران و دیگر نقاط منطقه دارای ظرفیت های بسیار ارزشمند در حوزه گردشگری، کشاورزی، دامداری و تولیدات و محصولات جنگلی هستند با حمایت مسئولان و همراهی فعالان دلسوز و زحمتکش، برنامه راهبردی و اجرایی در این خصوص تدوین شده تا زمینه ساز شکوفایی و توسعه روستاها شود.

عزیزی افزود: با همکاری ادارات و نهادهای عمومی، سازمان ها، بزرگان منطقه و اهالی روستای کرچنک و حومه این جشن اجرا شد.

وی درباره برنامه های اصلی این جشن بزرگ آئینی، گفت: در این مراسم دکتر رحمانی موحد معاون محترم گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بخش دولتی و دکتر اصغری رئیس کمیسیون گردشگری، هنر و ورزش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از بخش خصوصی و نماینده پیشکسوت دوبله ایران حضور داشتند و دیگر هنرمندان با برنامه هایی از قبیل برپایی کارناوال شادی با لباس محلی، صله رحم، سورنا نوازی میدانی، بازی های بومی و کشتی لوچو، موسیقی سنتی همچون گروه های موسیقی سنتی کایر و موسیقی آذری، نمایش نمادین آرش کمان گیر و نمایش طنز قارنلی و برنامه های جانبی جشن شامل پاکسازی زباله های منطقه، ایستگاه دوچرخه سواری رایگان، برنامه تیراندازی با کمان توسط هیأت تیر و کمان قائمشهر، سواری کاری با اسب، اجرای هنر محیطی و نقاشی کودکان توسط هنرمندان نگارخانه نوران قائمشهر اجرا شد.

دبیر اجرایی جشن تیرگان در روستای کرچنگ قائم‌شهر، تصریح کرد: در حاشیه جشن برای معرفی و شناسایی ظرفیت ها و توانمندی ها بازارچه محلی و نمایشگاه جانبی هم در محل برگزاری جشنواره با ارائه انواع محصولات جنگلی، غذاهای محلی، صنایع دستی، انواع ترشی و شیرینی های محلی و دیگر دستاوردها و تولیدات بومی توسط مردم دلسوز و زحمتکش منطقه برپا شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه