English

برگزاری آیین های کهن باعث حفظ ریشه های فرهنگی و ایجاد بستر همبستگی می شود

یک پژوهشگر و باستان شناس گفت: برگزاری آیین های کهن موجب آگاهی و شناخت مردم از آیین های گذشته و مرور نحوه زندگی و اعتقادات گذشتگان و در حقیقت حفظ ریشه های فرهنگی و ایجاد بستر همبستگی می شود.

برگزاری آیین های کهن باعث حفظ ریشه های فرهنگی و ایجاد بستر  همبستگی می شود

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی خلیلی  اظهار کرد: جشن تیرگان در گرامی داشت ستاره باران آور در فرهنگ ایرانی است و بنا به سنت در روز تیر روز سیزدهم از ماه تیر انجام می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز دماوند است، افزود: این مراسم قدمتی چند هزار ساله دارد و همه ساله در نقاط مختلف کشور برگزار می شده و هم اکنون نیز در شهر رینه آمل به طور شایسته ای برگزار می‌شود.

این پژوهشگر و باستان شناس خاطرنشان کرد: روایت دیگر نیز درباره آرش کمانگیر اسطوره و قهرمان ملی ایرانیان است و اینکه میان ایران و توران سال ها جنگ و ستیز بود، در نبرد میان افراسیاب و منوچهر، شاه ایران، سپاه ایران شکست سختی می خورد و این رویداد در روز نخست تیر روی میدهد.

خلیلی یادآور شد: سپاه ایران در مازندران به تنگنا می افتد و سرانجام دو سوی نبرد به سازش در می آیند و برای آنکه مرز دو کشور مشخص شود و ستیز از میان برود، می پذیرند که از مازندران تیری به جانب خاور خراسان پرتاب کنند هر جا تیر فرو آمد همان جا مرز دو کشور باشد و هیچ یک از دو کشور از آن فراتر نروند، تا در این گفت‌گو بودند، سپندارمذ ایزدبانوی زمین پدیدار شد و فرمان داد تیر و کمان آوردند.

وی افزود: آرش در میان ایرانیان بزرگترین کماندار بود، تیر و کمان را برداشت و بر بلندای کوه دماوند برآمد و به نیروی خداداد تیر را رها کرد و خود بی ‌ جان بر زمین افتاد.

این پژوهشگر و باستان شناس با اشاره به اینکه در داستان ها آمده که تیر از بامداد تا نیمروز در آسمان می رفت و از کوه و در و دشت می گذشت تا در کنار رود جیحون بر تنه درخت گردویی که بزرگ تر از آن در جهان نبود، نشست و آنجا را مرز ایران و توران جای دادند و هر سال به یاد آن جشن گرفتند، گفت: جشن تیرگان یکی از آئین های قدیمی مردم ایران باستان است و در حفظ چنین رویدادهایی مهم باید بیش از پیش تلاش و کوشش کرد.

خلیلی افزود: برپایی چنین رویدادهای مهمی موجب آگاهی و شناخت مردم از آئین های کهن گذشته و مرور نحوه زندگی و اعتقادات گذشتگان و در حقیقت حفظ ریشه های فرهنگی و ایجاد بستر  همبستگی می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز آمل میزبان جشن تیرگان بود، گفت: تاریخ کهن آمل همچنان به صورت شایسته معرفی نشده، چرا که این دیار سرزمین رویدادهای مهم تاریخی بوده و رویدادهای بزرگی در این دیار اسطوره ای اتفاق افتاده است که حفظ و معرفی آن یکی از وظایف اصلی هنرمندان و مردم است.

این پژوهشگر و باستان شناس خاطرنشان کرد: حفظ فرهنگ غنی مردم منطقه و آثارهای متعدد تاریخی و طبیعی زیبا شهرستان آمل را که شرایط لازم ثبت ملی و جهانی را دارند از وظایف اصلی مسئولان استان و کشور است.

وی نگاه و فعالیت خوب فعالان حوزه محیط زیست منطقه را بسیار با ارزش دانست و گفت: راه نجات دماوند از دست تخریبگران، ویرانگران، ناآگاهان و یا همان کوه خواران و زمین خواران امروزی این جشنواره‌های ملی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه