English

اصلی‌ترین رسالت شورای نگهبان صیانت از حقوق ملت است

مسوول دفتر نظارت شورای نگهبان محمودآباد گفت: این شورا یکی از مهم‌ترین نهاد‌هایی است که در قانون اساسی پیش بینی شده و اصلی‌ترین رسالت این شورا صیانت از حقوق ملت می‌باشد.

اصلی‌ترین رسالت شورای نگهبان صیانت از حقوق ملت است

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام غلامرضا کاوه اظهار کرد: 26 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی بوده و این شورا یکی از مهم‌ترین نهادی است که در قانون اساسی پیش بینی شده و به تعبیر مقام معظم رهبری از ارکان نظام وده و اصلی‌ترین رسالت آن صیانت از حقوق مردم است.

وی افزود: اصول 91 تا 99 قانون اساسی وظایف شورای نگهبان را مشخص کرده و در اصل 91 آمده به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها شورای نگهبان پیش بینی و تشکیل شده است.

کاوه درباره ترکیب اعضای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: 6 نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز توسط رهبری معظم انتخاب می‌شوند و 6 نفر دیگر از حقوقدان‌های مختلف در رشته‌های گوناگون حقوقی که با معرفی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان مجلس انتخاب خواهند شد.

این مسوول اهم وظایف شورای نگهبان را وظیفه نظارت تقنینی یعنی عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس و قانون اساسی، وظیفه نظارت تفسیری یعنی تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان بر طبق اصل 98 وظیفه نظارت انتخاباتی یعنی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا و همه پرسی و مراجعه به آرای عمومی بر طبق اصل 99 بر عهده شورای نگهبان است.

کاوه درباره وظیفه نظارت شورای نگهبان بر همه پرسی‌ها و انتخابات بیان کرد: یکی از وظایف مهم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و همه پرسی است و ستون و خیمه انتقلاب و بالاترین مقام رسمی کشور ولایت فقیه است و رهبری نظام باید توسط مجلس خبرگان  و به مردم معرفی شود که این مجموعه باید توسط شورای نگهبان به مردم معرفی شوند.

وی ادامه داد: انتخابات مجلس بسیار مهم بوده و در ریاست جمهوری که بالاترین مقام اجرایی کشور انتخاب می‌شود و فوق‌العاده مهم است،تشخیص صلاحیت نامزدها و نظارت بر حسن انتخابات بر عهده این نهاد انقلابی است.

این مسوول تصریح کرد: اگر انتخابات خوب انجام نگیرد کشور دچار مشکل می‌شود و در انتخابات گاهی افرادی کاندید می‌شوند که حتی نمی‌توانند یک کارمند ساده باشند یا گاهی بدنام و بدسابقه هستند که بایستی این موارد توسط شورای نگهبان مشخص شود.

کاوه درباره چگونگی و تشکیل هیأت نظارت شورای نگهبان اظهار کرد: امر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان را بر آن داشت تا مجموعه‌ای به عنوان هیأت نظارت را تشکیل دهد و با توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر وجود نیروهای کارآمد و قوی و مطمئن در امر نظارت از سال 1379 دفاتر نظارت شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌های کشور تشکیل شده است.

مسوول دفتر نظارت شورای نگهبان محمودآباد در پایان گفت: تاکنون بیش از 13 انتخابات توسط این دفاتر مدیریت شد و در شهرستان هم از میان نیروهای مومن و کارآمد که اکثریت آنها از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شاهد و ارزشی هستند انتخاب شدند و این مجموعه در قالب ناظر، ناظر مسوول و سرناظران یا بازرسان در همه انتخابات وظیفه صیانت از آرای مردم را بر عهده دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه