English

چاره جویی احتمال رانش بخشی از اراضی پیرامون آزاد راه تهران - شمال

مسیر 23 کیلومتری مرزن آباد - چالوس به عنوان قطعه 4 آزاد راه تهران - شمال با اینکه حدود چهار سال از بهره برداری آن می گذرد اما به گفته برخی از کارشناسان احتمال است بخشی از اراضی ملی در ضلع جنوبی این مسیر در آینده درگیر رانش شود.

چاره جویی احتمال رانش بخشی از اراضی پیرامون آزاد راه تهران - شمال

به گزارش خبرگزاری موج، این قطعه از آزاد راه در فروردین سال 92 در اقدامی شتابزده و بدون در نظرگرفتن نکات ایمنی از سوی رئیس دولت وقت به بهره برداری رسید که در پی آن متاسفانه بارها این مسیر ارتباطی به علت عدم پیش بینی کانال های جمع آوری روان آب به هنگام بارندگی دچار ریزش و رانش و در نهایت بسته شدن این مسیر پرتردد می شد.

چنین حوادثی متاسفانه گرفتاری های فراوانی هم برای ساکنان 12 روستای ضلع جنوبی این آزاد راه ایجاد کرد به گونه ای که امروز بیشتر روستائیان این منطقه نگران جاری شدن سیل ،‌ریزش و رانش زمین در این منطقه هستند.

با شکل گیری دولت یازدهم هرچند اقدامات خوبی و آن اینکه نزدیک به 800 میلیارد ریال برای ایمن سازی این مسیر با پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصدی هزینه شد اما کماکان روستائیان ضلع جنوبی این بزرگراه نگران وقوع ریزش و رانش دراین منطقه هستند.

آمارهای منابع رسمی نشان می دهد که حدود 800 هکتار از اراضی ملی ضلع جنوبی این آزاد راه درگیر رانش ، ریزش و لغزش است و ضرورت دارد تا مسئولان ذیربط در بعد پیشگیری و جبران خسارت های احتمالی ناشی از بروز چنین حوادثی دراین حوزه تدابیری بیندیشند.

کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر  در این باره  گفت :‌ گستره زیادی از اراضی ملی ضلع جنوبی قطعه 4 آزاد راه تهران - شمال در مسیر مرزن آباد - چالوس تا ایستگاه عوارضی با پدیده ای مانند حرکت زمین مواجه است.

مسعود یاور طلب افزود : وجود تشکیلات ناپایدار زمین شناسی ، روان آب های سطحی ، زیرزمینی ، سطوح شیبدار ، افزایش بارسطحی ( ساخت وسازهای فنی و احداث باغات ) و نیز فاضلاب های روستایی از علت های ناپایداری ها و درپی آن بروز پدیده ریزش ،‌رانش و لغزش زمین در این منطقه است.

وی افزود :‌ وجود لکه های فاقد پوشش گیاهی در گستره این میزان اراضی ملی ضلع جنوبی این آزاد راه هم نشان از آن دارد که دچار افتادگی و درپی آن حرکت زمین شده است.

کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت :‌ دراین میان وضعیت حدود پنج هکتار از اراضی ملی حوالی روستای سینوا چشمه و اکبرآباد بخش مرکزی چالوس بحرانی تراست.

یاورطلب افزود :‌ یکی از مهم ترین راهکارها در بعد پیشگیری با بروز چنین پدیده ای مطالعات رفتارسنجی به شیوه های علمی است که هم اکنون در دستورکار این اداره کل قرار گرفته است.

به گفته او ، هم اینک طرح مطالعاتی رفتارسنجی به گستره حدود 70 هکتار از عرصه ملی پیرامون سینوا چشمه حاشیه این قطعه از آزاد راه به شیوه های علمی به ثبت رسیده است.

کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت :‌ برای برخورد با پدیده زمین لغزش به شیوه های علمی مطالعات رفتارسنجی ، پایدارسازی و اجرا انجام می گیرد.

یاورطلب ، انجام مشاهدات ماهواره ای با بهره گیری از گیرنده های ماهواره ای GPS دو فرکانسه(درحد میلیمتر) و درنهایت تهیه گزارش فنی مشاهدات شامل میزان جابجایی مسطح و ارتفاعی – سرعت جابجایی و نقشه جابجایی زمین لغزش به عنوان مهم ترین اقداماتی دانست که در طرح مطالعات رفتارسنجی و در فاز بعدی پایداری سازی انجام می گیرد.

به گفته این کارشناس ،‌ هم اکنون پنج ایستگاه مبنای رفتار سنجی زمین لغزشی شامل ایستگاههای مبنا و مشاهده ای درخارج از توده درمکانهایی که زمین ثابت و حرکت ندارد، بنا شده است .

ایستگاههای مشاهده ای در داخل توده لغزشی بمنظور ثبت مقدار- جهت و سرعت جابجایی توده لغزشی ساخته می شود وچگونگی پراکنش و تعداد ایستگاههای مشاهده ای درهرپروژه متفاوت است.

کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران - نوشهر گفت :‌ پس از دریافت این داده ها در مرحله پایدار سازی نسبت به زهکشی- سنگ چین-احداث دیوار حائل وزنی و با از طریق بیولوژیک ( براساس داه های مطالعات پایدارسازی و بشکل نقطه ای و متناسب با وضعیت عرصه) مانند نهالکاری دراین منطقه اقدام خواهد شد .

مدیر طرح قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال  گفت :‌ تمام پیش بینی های لازم با هدف پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی مانند ریزش و رانش زمین و درپی آن آسیب های وارده به این آزاد راه دراین منطقه صورت گرفته است.

محمدقاسم محمد کریمی افزود :‌ خوشبختانه دراین دولت حدود 500 میلیارد ریال برای ایمن سازی این مسیر صورت گرفته به نحوی که باید گفت کارهای خوبی مانند ایجاد تعدادی ترانشه به منظور پایداری کامل ایمنی ، ساخت دیواره های حائل و نصب تعداد زیادی گالری صورت گرفته است.

وی اظهارداشت :‌اینکه چنین احتمالی وجود دارد اراضی ملی در مناطق بالادست واقع در ضلع جنوبی آن با پدیده ای مانند رانش و ریزش مواجه شود نمی توان نظر داد ولی با این حال هرگونه اتفاقی دراین حوزه رخ دهد به یقین آسیبی به آزاد راه وارد نخواهد کرد و جای نگرانی نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه