English

یادداشتی از محمد آرمین:

لزومِ رعایت مفادِ منشور حقوق شهروندی توسط ادارات و دستگاه های دولتی

یکی از دستاوردهای مهم دولت، تدوین و تصویب منشور حقوق شهروندی در بهمن ماه سال گذشته و ابلاغ آن از طرف شورای عالی اداری کشور به دستور رییس جمهور می باشد.

لزومِ رعایت مفادِ منشور حقوق شهروندی توسط ادارات و دستگاه های دولتی

به گزارش خبرگزاری موج، منشوری 19 ماده ای که ماده نوزدهم آن با تعیین ضمانت اجرا، اهمیتِ اجرایی شدن این دستورالعمل را مهم تر جلوه می دهد.

در ماده یک فصل اول منشور حقوق شهروندی به لزومِ ارائه گزارش عملکرد و حق شهروندان از دسترسی به اطلاعات عملیاتی و عمومی ادارات حکایت می کند. یعنی مردم حق دارند بدانند ادارات و سازمانهای شهرشان چه می کنند و گزارش های مالی و اداری و عملیاتی باید بصورت مستند و شفاف به مردم ارائه شود.

با استناد به این منشور که در تمامی فصولش به تکریم ملت و حقِ پرسشگری در مقابل مسولین تاکید دارد، می توان ادارات و دستگاه های دولتی شهرستان بابل را در اجرای منشورِ حقوق شهروندی مورد ارزیابی قرار داد.

دراین خصوص لازم می دانم در جایگاه شهروند با تکیه بر منشور حقوق شهروندی، گزارش عملکرد فرمانداری شهرستان و سایر ادارات بابل را مطالبه نمایم. اداره راه، برق، آب، گاز، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار، گردشگری، محیط زیست و ...

بطور مشخص مردم باید بدانند اداره گردشگری شهرستان باتوجه به وجود پتانسیل های بسیار در این حوزه، چه عملکرد جاری و عملکرد خاصی در سال گذشته داشته است؟

 این اداره چه طرح ها و برنامه هایی برای توسعه گردشگری و صنعت توریسم که قابل دسترس ترین زمینه اشتغالزایی در این شهرستان سبز است، تدوین نموده و در دستور کار خود قرار داده است؟

 شناسایی، نگهداری و مرمت آثار تاریخی در شهرستان بابل چه وضعیتی دارد؟ آیا تخریب شدن خانه های تاریخی در بابل فایلی را جهتِ پیگیری در این اداره به خود اختصاص داده است؟

 این اداره چه اقداماتی را برای آزادسازی بنای تاریخی کاخ از کاربری دانشگاه علوم پزشکی انجام داده و چه گزارشی برای ارائه به مردم دارد؟

 نقش و جایگاه اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان در حفظ اثر ارزشمند پل محمدحسن خان و توسعه ابعادِ توریستی آن که از سوی شهرداری انجام شده است، چه بود؟

 اقدامات بازدارنده یا ساماندهی کننده اداره مذکور درخصوص حفاری های غیرمجاز در شهرستان که متاسفانه به تخریب بناهای تاریخی و تاراجِ میراث گرانبهای ملی منجر شده چه بوده است؟

 طرح، برنامه و اقدامات انجام شده توسط اداره گردشگری بابل در رابطه با ساماندهی بابلرود چه بوده و این اداره چه قدمهایی در این حوزه برداشته است؟

 مناطق تفریحی و توریستی دیگر شهرستان اعم از پارک بزجفت، منطقه تفریحی شیاده و مناطق توریستی بالادست بندپی شرق،تالاب های لاله اباد و منطقه بیشه سر و لنگور، موزه شهرستان و محلات و خانه های تاریخی شهرستان، تکایا و مساجد قدیمی، کاخ شاپور و ... چه جایگاهی در فعالیت های روزمره اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان بابل داشته اند؟

سوالهای بسیاری در این حوزه مطرح است که اذهانِ عمومی را به کم کاری و کم تحرکی این اداره در شهرستان بابل قانع می کند. مردم با نگاه به پتانسیل های بسیار در شهرستان و عملکرد ضعیف متولیان صنعت توریسم در بابل، این نقص را به مجموعه دستگاه های اجرایی در شهرستان تعمیم می دهند. چرا که تقریبا در همه جلسات و گفته ها و نوشته ها، از ظرفیت بالای گردشگرپذیری و تکیه بر این داشته طبیعی جهتِ رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی یاد شده است.

حقوق شهروندی به ما شهروندان این اجازه را داده است که مطالباتمان را شفاف و بی واسطه از مسولین و مدیران اجرایی خواسته و همه دستگاه های دولتی را موظف به پاسخگویی نموده است.

در پایان با تاکید بر اهمیت این مساله در توسعه و پیشرفت شهرستان که متاسفانه با ضعف عملکرد متولیان آن در استان و شهرستان موجبات رکود همه جانبه در بابل را رقم زده است، به عالی ترین مقام اجرایی ( فرماندار ) و همه مدیران و مجریان دستگاه های دولتی شهرستان توصیه می شود با شفافیت و ارائه دقیق گزارش عملکرد، خود را مورد سنجش و ارزیابی مردم قرار داده تا نقاط ضعف و عوامل عقب ماندگی در شهرستان شناسایی و با مشارکت نخبگان و صاحبنظران در آن حوزه رفع و احیا گردد.

مشارکت متخصصین و مشاوران بومی و استفاده از نظرهای سازنده تشکل های مردمی و اساتید حوزه های مختلف، نتنها تهدیدی برای جایگاه مدیران به حساب نمی آید، بلکه مطمئنا به استحکام رابطه مسولین با جایگاهشان به واسطه حمایت های مردمی خواهد انجامید.

محمد_آرمین - مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه