English

مازندرانی ها چشم انتظار تحول در صنعت گل و گیاه

مازندران با تولید سالانه 308 میلیون شاخه گل، قطب مهم تولیدات گل و گیاه در کشور است.

مازندرانی ها چشم انتظار تحول در صنعت گل و گیاه

به گزارش خبرگزاری موج، در حال حاضر حدود 6 هزار بهره‎ بردار و تولیدکننده گل و گیاه در استان مازندران فعالیت می‌کنند که با مشکلات متعددی از جمله عدم دسترسی به اطلاعات علمی مناسب و فقدان مجتمع تحقیقاتی در زمینه گل و گیاه، قاچاق بی‌رویه، نبود گلخانه‌های استاندارد، نداشتن پایانه حمل و نقل مناسب و بوروکراسی اداری روبرو هستند.

بحران برف بهمن ماه سال 92 و سرمای پاییزه سال 95 به نیمی از گلخانه‌های استان خسارت زد، به طوری که بیش از 90 درصد تولیدکنندگان در این بحران خسارت دیدند و چشم انتظار حمایت‌های مسوولان برای رفع مشکلات هستند.

برنامه‌ریزی نامناسب برای جبران خسارات وارده به این بخش و اتخاذ نکردن سیاست‌های مناسب در رونق صنعت گل و گیاه منجر به تضعیف این صنعت و از دست رفتن مشاغل تولیدی، گرم شدن بازار دلالان و خرید و فروش زمین‌ها و تبدیل آن‌ها به باغ و ویلا و در نهایت مهاجرت تولیدکنندگان به شهرهای اصلی استان می‌شود.

این استان با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب، میزان بارندگی مطلوب، داشتن خاک زراعی غنی و حاصلخیز و منابع ژنتیکی طبیعی یکی از قطب‌های تولید گل و گیاهان زینتی و دارویی در کشور محسوب می‌شود.

الیاس لاریجانی نایب رئیس گلخانه‌داران استان مازندران می گوید: سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان مازندران حدود هزار هکتار است که 700 هکتار آن مربوط به گل و گیاه فضای باز بوده که مازندران با توجه به اقلیم آن بزرگترین مرکز تولید گل و گیاه زینتی در ایران است.

لاریجانی می افزاید: از 3 هزار هکتار گلخانه‌ای که در کشور وجود دارد حدود 300 هکتار آن مربوط به مازندران است و عمده آن مربوط به گل و گیاهان زینتی بوده که در زمینه برگ شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی فعالیت می‌کند. در کل کشور، استان مازندران در زمینه گیاهان برگ شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی و نیز تولیدات فضای باز مقام نخست را دارد.

نایب رئیس گلخانه‌داران استان مازندران تأکید می کند: حدود 95 درصد از گلخانه‌های استان مازندران خاکی بوده و به شکل سنتی در حال فعالیت هستند و 5 درصد آن هیدروپنیک است که با توجه به رویکرد دولت که ایران باید از 10 هزار هکتار تولید محصولات گلخانه‌ای به 50 هزار هکتار برسد، در زمینه هیدروپنیک دولت باید از گلخانه‌داران حمایت ویژه داشته باشد.

وی می گوید: در استان مازندران حدود 6 هزار بهره‌بردار گل و گیاه وجود دارند که زیر نظر اتحادیه گل و گیاه استان بوده که البته افرادی نیز هستند که به طور آزاد در حال فعالیت بوده بنابراین این تعداد بهره‌بردار بیش از این است. در طی چند سال اخیر هر چند تسهیلات کم بهره در اختیار تولیدکنندگان گل و گیاه قرار گرفت اما تولید و سود حاصل از فروش به آن میزان نبود که مورد اقبال عمومی واقع شود. 

لاریجانی عنوان می کند: در زمینه ارائه تسهیلات که اگر با سود کم و در صورت افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب باشد  امید می رود که تسهیلات بیشتر با بهره ‌کمتر به تولیدکنندگان ارائه شود. با توجه به اینکه برف ناشی از 92 و 86 موجب خسارت سنگینی به گلخانه‌داران شد اما تسهیلاتی به این امر تعلق نگرفت اما پس از خسارت برف در سال 92، دولت قرار شد تسهیلات سه ساله را استمهال کند که به دلیل تأمین نشدن بودجه محقق نشد.

نایب رئیس گلخانه‌داران استان مازندران می گوید: در سال 95 نیز دولت به دلیل آنکه اکثر باغات دچار خسارت بودند تمام بودجه‌های بلاعوض مربوط به گلخانه‌ها را برای بخش مرکبات اختصاص داد. در حال حاضر نیز در زمینه اختصاص تسهیلات 10 درصدی تصمیماتی گرفته شد اما محقق نشد.

وی تصریح می کند: دولت در زمینه تسهیلات بانکی و کاهش نرخ بهره آن به گلخانه‌داران حمایت کند و آنان نباید تسهیلات مربوط به گلخانه‌داران را به باغداران می‌دادند چراکه درختان مرکبات تمامی آنها با خسارت یخبندان از میان نمی‌روند.

مریم دلاوری تولیدکننده گل و گیاهان زینتی ارگانیک مزرعه ارگانیک شمال در قائم‌شهر نیز ، با بیان اینکه با تولید ارگانیک گل و گیاه می‌توان مصرف کود و میزان آب را کنترل کرد، افزود: تولید گل و گیاه در ایران و همچنین در مازندران با توجه به آب و هوای مساعد آن می‌تواند از نظر اقتصادی و ارز آوری در کشور بسیار مناسب باشد.

تولیدکننده گل و گیاه در قائم ‎ شهر تصریح می کند: برای آنکه تولیدکنندگان بخش کشاورزی این بخش را رونق دهند، لازم است تا اندکی مسئولان افرادی که در این واحدها کار می‌کنند را حمایت کنند.

رضاعلی رضی گیاه‌پزشک مزرعه ارگانیک شمال در قائم‌شهر ، با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل گلخانه‌های گل‌ها و گیاهان زینتی بیشتر مربوط به بیماری قارچی است، گفت: طرح پایلوت تولید گیاهان ارگانیک زینتی و دارویی برای نخستین مرحله در منطقه قائم‌شهر ثبت شده است. از نظر بار مالی و سود حاصل از این گلخانه حدود ۵۰ درصد آن صرف فرهنگ‌سازی و مواد اولیه می‌شود.

این گیاه‌پزشک بیان می کند: در این گلخانه تمامی فعالیت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی و تنوع گیاهی در یکجا جمع شده و چندین بخش شامل گیاه‌پزشکی، تولید گیاهان زینتی و بسیاری از موارد در زمینه کشاورزی در یک بخش در حال ارائه خدمات است.

این گیاه‌پزشک یادآور می شود: بیشتر مشکلات گلخانه‌های گل‌ها و گیاهان زینتی و نیز گلخانه‌های مربوط به کشاورزی بیماری قارچی بوده به دلیل آنکه دما افزایش می‌یابد و رطوبت نیز شرایطش فراهم است. در فصل سرما نیز سرمازدگی خسارت جبران‌ناپذیری در این زمینه وارد می‌کند و همچنین یک دستگی در تولید و فروش محصولات گلخانه‌ای وجود ندارد.

وی می گوید: در کشورهای پیشرفته یکدستگی در تولید وجود دارد، اما در کشور ایران تولید گل‌ها و گیاهان زینتی‌ سنتی انجام می‌شود و این عامل موجب ایجاد پیشرفت و افزایش عملکرد می‌شود. در منطقه قائم‌شهر و بابل گلخانه‌های زیادی برای تولید گل و گیاهان زینتی وجود ندارد تا بتوانند در نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

این گیاه‌پزشک با بیان اینکه باید در مصرف سموم دقت و موارد مصرف ساماندهی شود چرا که در این زمینه بیماری‌های مختلفی در این استان ایجاد شده که هزینه درمانی فراوانی دارد، عنوان می کند: در بیماری های مختلف، مازندران در زمینه سموم رتبه یک را دارد که باید در این بخش تجدیدنظر شود.

رضی تصریح می کند: حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ گلخانه وجود دارد که برخی در زمینه تولید و برخی با رویکرد تفریحی فعالیت می‌کنند، و در حال حاضر با توجه به بیکاری که در بخش کشاورزی وجود دارد، لازم است تا این بخش گسترش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه