English

نگرانی کشاورزان مازندران از کاهش بارندگی در این استان

مازندران بهار امسال را با کاهش 43 درصدی بارندگی نسبت به بهار سال قبل پشت سر گذاشته و این امر سبب نگرانی کشاورزان نسبت به پائین رفتن آب سفره های زیرزمینی و خشکسالی شده است.

نگرانی کشاورزان مازندران از کاهش بارندگی در این استان

به گزارش خبرگزاری موج،هواشناسی مازندران در تازه ترین گزارش از وضعیت بارندگی ، میزان بارش در سه ماه بهار امسال را حدود 92 میلی متر اعلام کرد.

این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت حدود 16درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 43درصد کاهش نشان می دهد.

میزان بارش در سه ماه بهار سال گذشته حدود 162 میلی متر بوده است .

بر اساس گزارش هواشناسی مازندران بیشترین کاهش بارندگی در فصل بهار امسال به ترتیب در 15ایستگاه هواشناسی مازندران از گلوگاه حدود 37درصد ،دشت ناز 31 ، کجور 27، بابلسر 25، ساری، 24، کیاسر 22، بلده 21 ، پل سفید 19 ،نوشهر 14، آلاشت 12، بندر امیر آباد 11، رامسر 10 ، سیاه بیشه هفت و قراخیل قائمشهر 2 درصد کاهش بوده است.

هر چند خرداد ماه کم بارش ترین ماه های سال در استان مازندران محسوب می شود اما در خرداد ماه امسال خیلی کمتر از نرمال بارش اتفاق افتاد.

در خرداد ماه امسال حدود 3میلیمتر باران در مازندران باریده است که نسبت به میانگین بلند مدت حدود 88درصد و نسبت به خرداد سال گذشته حدود 91درصد کاهش نشان می دهد.

تحلیل هواشناسی مازندران از متوسط بارش 9ماهه سال زراعی ( سال آبی 95- 96 از مهر ماه سال قبل تا پایان خرداد ماه امسال ) نشان می دهد که حدود 498میلمتر بارندگی در استان اتفاق افتاده است که نسبت به دوره بلند مدت حدود 13درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 24درصد کاهش داشت.

 بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 213هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفته است و اکنون در مرحله خوشه دهی قرار دارد.

دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی 75 تا 90 روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.

از آنجایی که در سه سال اخیر کشت دوباره نشا برنج یا تولید برنج به روش پرورش ساقه شالی ( رتون ) در شالیزارهای مازندران رونق خاصی گرفته است، بارندگی در فصل بهار از اهمیت خاصی برای پر شدن حفره های زیر زمینی و آبیاری شالیزارها دارد.

بنابراین کاهش بی سابقه بارندگی در فصل بهار امسال ، کشاورزان مازندران را برای کشت دوم شالی نگران کرده است.

اگر چه آب شالیزارهای مازندران در سال های نه چندان دور بیشتر از آب بندان هایی تامین می شد که ذخایر آبی آن را بارش های پائیزی و زمستانی تامین می کرد، ولی روی آوری کشاورزان به کشت برنج از دهه 60 به بعد و خشکسالی های 30 سال اخیر سبب شد تا بهره برداری از آب های زیرزمینی مورد توجه قرار گرفته و افزایش یابد.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران ، هم اکنون حدود 81 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد .

اگر چه آمار رسمی و دقیقی از تعداد چاههای غیرمجاز وجود ندارد ، ولی گمانه زنی ها آمار این بخش را تا 2برابر چاههای مجاز هم برآورد می کند.

استان مازندران 120 رودخانه اصلی و فرعی دارد که حدود 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به روش های مختلف از جمله سردهنه ها ،آبیاری می شوند.

مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 324 میلیون مترمکعب است که امسال به طور میانگین 85 درصد ظرفیت این سدها پر شد.

800قطعه آببندان با ظرفیت 350 میلیون متر مکعب در استان مازندران وجود دارد که امسال 96درصد از ظرفیت این آببندان ها نیز پر شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی