English

۴۲ درصد زندانیان مازندران محکومیت مواد مخدر دارند‌

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی مازندران گفت: ۴۲ درصد جرائم منتهی به حبس در استان مربوط به محکومیت مواد مخدر است.

۴۲ درصد زندانیان مازندران محکومیت مواد مخدر دارند‌

به گزارش خبرگزاری موج، علی‌اکبر غفاریان تهمتن اظهار داشت: در مازندران محکومیت‌های مواد مخدر، سرقت، جرائم علیه اموال و اشخاص، محکومیت‌های مالی و دعاوی خانوادگی و عمومی از عمده‌ترین جرائم منتهی به حبس در زندان است.

وی افزود: قریب به 42 درصد از جرائم منتهی به حبس در  مازندران متاثر از مواد مخدر بوده که علاوه بر محکومیت‌های  مواد مخدر بیشتر در جرائم سرقت، ضرب و جرح و دعاوی خانوادگی خود را نشان می‌دهد.

مدیرکل زندان‌های مازندران گفت: اجرای طرح جامع کاهش آسیب اجتماعی در سطح زندان‌های استان با هدف پوشش تمامی گروه‌های هدف، اجرای طرح آموزش فراگیر مهارت‌های اساسی زندگی خاصه برای مددجویان و خانواده‌های آنان از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه و هدایت گرایانه در زندان‌های مازندران است.

غفاریان با بیان اینکه مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و شاخص‌های جمعیتی به ویژه مهاجرپذیری و پایین بودن ضریب اشتغال مولد و پایدار از جمله استانهای دارای سطح بالای جرائم منتهی به حبس محسوب می‌شود، افزود: میانگین بازگشت مجدد به زندان در استان‌های کشور 8.2 درصد است که این میزان در مازندران با توجه به اقدامات پیشگیرانه و حمایتی، تحت پوشش مرکز مراقبت بعد از خروج به ویژه آموزش رشته‌های مهارتی، عمومی و نیمه تخصصی حدود یک درصد است.

وی گفت: برقراری تعامل و ارتباط نزدیک و مستمر با مراجع قضائی با هدف کاهش جمعیت کیفری بویژه ادغام پرونده‌های قضایی و تجمیع محکومیت‌های زندانیان، استفاده از ظرفیت‌های حقوقی موجود در قانون و افزایش سطح اقدامات مرتبط با فعالیت‌های شورای حل اختلاف در زندان‌ها از جمله اقدامات مرتبط در این زمینه است که منجر به کاهش 10 درصدی آمار موجودی و کاهش 8 درصدی آمار ورودی سالانه به زندانها شده است.

مدیرکل زندان‌های مازندران، افزایش ضریب پیگیری‌ها و اقدامات مددکاران اجتماعی و کارشناسان قضایی زندان‌ها و بهره‌گیری از خدمات ستاد دیه ویژه محکومان جرائم غیرعمد و انجمن‌های حمایت زندانهای استان را از جمله عواملی دانست که در کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان موثر واقع شدند.

غفاریان گفت: اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی نه تنها موجبات غنی‌سازی اوقات فراغت زندانیان و کسب مهارت‌های مختلف فنی و حرفه ای و آموزشی را فراهم بلکه با تلاش همکاران فرهنگی و تربیتی زندانها زمینه بازگشت آبرومندانه آنها به جامعه نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل زندان‌های مازندران افزود: زندانها با هدف برقراری آرامش و آسایش و تمرکز فکری و کاهش دغدغه‌های روحی و روانی علاوه بر اقامه نماز یومیه به صورت جماعت‌، به ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی پرداختند.

وی بیان کرد: در سال گذشته تعداد 36 هزار و 310 نفر مددجو، کارمند و سربازان وظیفه در رشته‌های مختلف قرآن کریم و مسابقات قرآنی شرکت و در ماه مبارک رمضان سال گذشته بیش از شش هزار و 100 مورد ختم قرآن کریم به صورت انفرادی و گروهی در زندان‌های استان انجام گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه