English

اجرای فاز نخست واکسیناسیون دام های مازندران علیه بیماری تب برفکی

مدیر کل دامپزشکی مازندران از آغاز اجرای فاز نخست واکسیناسیون دام های سبک و سنگین استان در سال جاری علیه بیماری تب برفکی توسط اکیپ های عملیاتی دامپزشکی و مایه کوبی بیش از 45 هزار راس دام علیه تب برفکی در مازندران خبر داد.

اجرای فاز نخست واکسیناسیون دام های مازندران علیه بیماری تب برفکی

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر سید حسین رضوانی بیان داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در دامها بوده که در صورت بروز و انتشار ، خسارات های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری وارد می کند.

وی با اشاره به عدم سرایت این بیماری دامی به انسان اظهار داشت: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نبوده و فقط با علائمی شامل تب، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، بزاق کشدار و وجود زخم در محوطه دهانی، سم و پستان در دامها ظهور پیدا کرده که عامل بیماری از طریق ترشحات تنفسی ،مدفوع، ادرار، شیر و وسایل آلوده به سایر دامها منتقل می شود.

رضوانی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از خسارت های اقتصادی به صنعت دامپروری و حمایت از تولید داخلی اعلام کرد و افزود، در زمان اجرای این طرح، واکسن تولید داخل بصورت رایگان است.

وی ادامه داد: در این طرح دام های سنگین استان مازندران با واکسن های روغنی وارداتی بها دار که بصورت عضلانی در ناحیه گردن تزریق می شود ،علیه این بیماری ویروسی ایمن می شوند.

وی با اشاره به رایگان بودن عملیات واکسیناسیون در دامهای سبک تاکید داشت: هزینه ایاب و ذهاب و واکسیناسیون برای دامداران بصورت رایگان بوده ولی دامداران عزیز مازنی هزینه هر دوز واکسن مصرفی در دام سنگین را باید بر اساس تعرفه اعلامی از سوی سازمان دامپزشکی کشور پرداخت کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران با بیان اینکه کنترل این بیماری منوط به واکسیناسیون دام های سالم، جلوگیری از ورود دام های آلوده، امحای لاشه های تلف شده و قرنطینه است، گفت: از دامداران و روستاییان درخواست می شود تا همکاری را با اکیپ های مایه کوبی داشته باشند و از هرگونه نقل و انتقال دام بدون اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی خودداری کنند.

مازندران با داشتن 650 هزار راس دام سنگین و افزون بر 2 میلیون راس دام سبک با تولید سالانه 160 هزار تن گوشت قرمز رتبه نهم کشور را داراست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی